عبور از خام فروشی با ایجاد ارزش افزوده بیشتر

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: به هر میزان که بتوانیم در حوزه معدن ارزش افزوده بیشتر ایجاد کنیم از خام فروشی فاصله گرفته ایم.;

عبور از خام فروشی با ایجاد ارزش افزوده بیشتر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، بهرام شکوری با اشاره به تعریف خام فروشی بیان کرد: براساس قانون، ماده خام به ماده ای گفته می شود که ارزش افزوده‌ای برای آن ایجاد نشده باشد. این در حالی است که هرچه در مراحل تکمیل زنجیره ارزش پیش می رویم ارزش افزوده بیشتری حاصل می شود.

    وی ادامه داد: آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید در بند (ب)، تعریفی از ماده خام ارائه داده است که می‌گوید: ماده خام ماده‌ای است که پس از استخراج  یا استحصال تغییری در کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ماهیت و نوع آن ایجاد نشده باشد و به همان شکل برای فرآوری به واحدهای تولیدی واگذار و صادر شود.
    شکوری تصریح کرد: اگر این تعریف مبنای حرکت ما باشد، بسیاری از مواد معدنی که در کشور وجود دارند، تنها زمانی که در دل زمین هستند ماده خام تلقی می شوند. یعنی زمانی که معدنکاران با سرمایه گذاری این ذخایر را شناسایی می کنند، ارزشی به این زمین اضافه کرده‌اند. درواقع تولید به معنای ایجاد ارزش افزوده است.
    وی اضافه کرد: در ادامه مسیر با سرمایه گذاری‌های بیشتر استخراج مواد معدنی انجام و سنگ فلز از دل زمین استخراج می شود که نسبت به مرحله قبلی از ارزش بیشتری پیدا می کند. اما پس از این مرحله ماده معدنی استخراج شده وارد سنگ شکن شده و ناخالصی ها از آن حذف و عیار آن افزایش می یابد. با اجرای این اقدامات ارزش افزوده دیگری ایجاد می شود. یعنی با ادامه مراحل فرآوری ایجاد ارزش افزوده افزایش پیدا می کند.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: وال استریت منابع طبیعی ایران را به ارزش 27.3 تریلیون دلار ارزیابی کرده است که این منابع شامل نفت، گاز، مواد معدنی و جنگل ها است. در بخش نفت رتبه چهارم دنیا را از آن خود کرده ایم که در این حوزه 44درصد به شکل خام صادر می‌شود. این آمار حاکی از آن است که در این حوزه نیز اقداماتی صورت گرفته تا نفت نیز به کالایی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.
    شکوری اظهار کرد: در حوزه گاز نیز به میزان 8درصد محصول به شکل خام صادر می شود. اما در حوزه معدن 16 درصد به صورت خام صادر می شود. این آمار نشان دهنده این موضوع است که به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در حرکت هستیم.
    به گفته وی، در افق 1404 باید 55میلیون تن فولاد تولید شود، در حال حاضر به تولید 22میلیون تن دست پیدا کرده ایم و در کنار آن نزدیک به 35 میلیون تن ظرفیت جدید در حال احداث است. اجرای این طرح ها به معنای ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. به هر میزان که بتوانیم در حوزه  معدن ارزش افزوده بیشتر ایجاد کنیم به معنای فاصله گرفتن از خام فروشی هستیم.
    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آثار عبور از خام فروشی خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای ارزی، ساماندهی تولید و افزایش اشتغال در کشور از جمله آثار و فواید دوری از خام فروشی است.
    شکوری از نبود استراتژی و نقشه راه برای توسعه صنعت انتقاد کرد و افزود: متاسفانه ما در حوزه معدن و صنایع معدنی از حمایت های دولتی برخوردار نبوده ایم و اکنون یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی استفاده از تسهیلات ارزان قیمت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر