‎نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به «عصر معدن»گفت:

‎فولاد مبارکه مقصر نیست، آدرس اشتباه می دهند‎

عصر معدن- ‎نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی‎گفت: میزان برداشت های غیرمجاز در حاشیه زاینده رود در سال های گذشته بسیار زیاد بوده است.;

‎فولاد مبارکه مقصر نیست، آدرس اشتباه می دهند‎
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    ‎حیدرعلی عابدی در گفت و گو با «عصر معدن»درباره بحران کم آبی در اصفهان، بیان کرد: در ارتباط با موضوع صنعت اصفهان، بیشتر تبلیغات منفی انجام گرفته است. درواقع برای مشکلاتی که ایجاد شده است به مردم آدرس اشتباه می دهند که فولاد مبارکه میزان بالایی از آب را مصرف می کند.
    ‎وی ادامه داد: اگر روزانه 1 میلیون متر مکعب آب در زاینده رود داشته باشیم، زاینده رود احیا می شود. در واقع نیاز سالانه آب 365 میلیون مترمکعب خواهد بود. اگر این میزان آب را در زاینده رود داشته باشیم، کشاورزان شرق و منابع زیر زمینی با مشکلی همراه نمی شوند.
    ‎عابدی با اشاره به سهمیه کشاورزان شرق و غرب اصفهان، افزود: متاسفانه سال هاست حق آبه این کشاورزان داده نمی شود. اما امسال بحران کم آبی شدید تر شده زیرا میزان بارندگی به شدت کاهش یافته است. در نتیجه باید سال 97 را ویژه تر از سال های گذشته دید. درواقع باید برنامه های کوتاه و بلند مدت را براى این موضوع در دستور کار قرار داد.
    ‎نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تمام این مدت و چه در برنامه بلند مدت و کوتاه مدت، میزان آب مصرفی از سوی فولاد، مقدار زیادی نیست. البته با صرف هزینه های بسیار بخشی از آب مورد نیاز خود را از طریق تصفیه فاضلاب تامین می کنند.
    ‎به گفته عابدی،میزان برداشت های غیرمجاز در حاشیه زاینده رود در سال های گذشته بسیار زیاد بوده است.  در واقع بیش از 400 میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز آب انجام شده است.
    ‎وی ادامه داد: منافع فولاد مبارکه برای کشور بوده در نتیجه کسی نمی تواند برای فولاد مبارکه تصمیم گیری کند. این تصمیم باید در سطح کلان کشور گرفته شود. اما اینکه فولاد آب رایگان ببرد جای سوال دارد؟ باید آب مورد نیاز فولاد را تامین کرد اما در مقابل فولاد نیز باید هزینه آن را پرداخت کند.در واقع چه فولاد مبارکه چه ذوب آهن و همچنین پالایشگاه ها می توانند آب مورد نیاز خود را بردارند اما در مقابل حق آبه کشاورزان را پرداخت کنند.
    ‎عابدی افزود: مسئله ای که ما را نگران کرده، آن است که برداشت های غیر مجاز در حاشیه زاینده رود اتفاق می افتد، اما خسارتی به کشاورزان پرداخت نمی شود. البته کشاورزان همیشه می گویند، حق آبه خود را با هیچ پولی عوض نمی کنند.

    وى ادامه داد: به طور کلی امسال با بحران جدی مواجه هستیم اما باید با تدبیر و صبوری سال را به پایان رساند و در سال های آینده وزارت نیرو برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا حق آبه تالاب گاو خونی (170 میلیون مترمکعب) ،حق آبه کشاورزان شرق (400میلیون متر مکعب) و حق آبه کشاورزان غرب اصفهان (حدود 400 میلیون متر مکعب) تامین شود و زاینده رود به غیر از تونل ها پاسخگوی نیاز کشاورزان خواهد بود.
    ‎به گفته عابدى، باید تونل ها به بحث صنعت، آشامیدنی و برداشت‌های توسعه ای کشت که در سال های اخیر اتفاق افتاده، اختصاص داده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر