آلومینیوم ایران یک میلیون تنی می‌شود

عصر معدن- آلومینیوم محصولی است که در ایران به عنوان یک کالای دارای مزیت تولید شناخته می شود و بر اساس هدف گذاری های انجام شده و واحدهای تولیدی در حال تکمیل قرار است تولید آن تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون تن برسد.;

آلومینیوم ایران یک میلیون تنی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، از جمله بخش‌هایی که  در حوزه صنایع معدنی ایران دارای مزیت تولید است، آلومینیوم است، چراکه در این بخش، نه تنها منابع خاکی لازم وجود دارد بلکه مهمترین عنصر تولید یعنی انرژی در قالب گاز به طور آسان در اختیار است.

    بر اساس برنامه های آتی بالادستی برای توسعه صنعت آلومینیوم، گفته می شود تولید آلومینیوم ایران در سال 2025 به یک میلیون تن خواهد رسید. مهدی کرباسیان - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - رسیدن به این هدف را متکی بر راه اندازی واحدهای جدیدی مانند شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) می‌داند که قرار است در فاز نخست سالانه 300 هزار تن تولید داشته باشد.

    کرباسیان درباره هزینه تولید آلومینیوم در این مجتمع می‌گوید که وجود ذخایر گازی و تولید برق ارزان قیمت از نظر قیمتی نیز به مجتمع سالکو کمک می کند و انتظار می‌رود هزینه تولید مجتمع سالکو زیر 1200 دلار در هر تن باشد.

    اما حالا که موضوع هزینه تمام شده تولید هر تن آلومینیوم در میان است، باید دید که وضعیت بازار جهانی آن چه گونه است.

    بر اساس نمودارهای جهانی قیمت، قیمت این محصول در یکسال گذشته بازه تغییر چندانی نسبت به برخی دیگر محصولات معدنی نداشته و عمدتا یک مسیر صعودی را طی کرده است.

    قیمت آلومینیوم از ابتدای سال گذشته از حدود 1950 دلار در هر تن به 2200 دلار رسیده است. البته این مسیر خیلی هم بدون افت خیز نبود بلکه می توان گفت پر شیب ترین صعودی که نمودار قیمت آلومینیوم در این بازه به خود دیده است، به 20 روز گذشته بر می‌گردد که ظرف حدود 15 روز قیمت آلومینیوم از حدود 2000 دلار به 2600 دلار در هر تن رسید و اکنون در مرز 2200 دلار ثابت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر