مدیرعامل شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند:

کاهش ارزش پولی، فرصتی برای صادرات کاشی و سرامیک است

عصر معدن- مدیرعامل صنایع کاشی و سرامیک الوند و عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری کشور است و الوند نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های این مجموعه به شمار می آید.;

کاهش ارزش پولی، فرصتی برای صادرات کاشی و سرامیک است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهدی فکری در بازدید خبرنگاران از کارخانه کاشی و سرامیک الوند اظهار کرد: این شرکت سهامی عام و بورسی است و اطلاعات آن ماهانه در کدال قرار می گیرد.

    وی اظهار کرد: در آبان ماه امسال شرکت با فروش 734هزارمترمربع کاشی و سرامیک رکورد 5 ماهه خود را شکشت و 20میلیارد و 700میلیون تومان در آبان ماه 98 فروش داشت.

    وی ادامه داد: در آذرماه نیز این رکورد باز هم زده شد و 1میلیون و 4هزارمترمربع فروش کاشی انجام شد که رقم حاصل از آن  307میلیارد ریال بود و رکورد بی سابقه ای به شمار می آید. البته این در حالی بود که بعد از فروش آبان ماه پیش بینی می کردند افت فروش داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق نیافتاد و در دی ماه امسال نیز  از نظر مقداری 837هزارمترمربع و 24 میلیارد و 400میلیون تومان فروش داشتیم. این اتفاق به دلیل افزایش کیفیت محصولات بوده است. چراکه در گذشته به دلیل کاهش کیفیت بخشی از بازار خود را در بخش لاکچری و خاص از دست داد اما باز به چرخه برگشت.

    وی با بیان اینکه در کشور 147 کارخانه کاشی و سرامیک داریم در ادامه افزود: با وجود رکود صنعت ساختمان در سال 98 و ادامه دار شدن آن در سال آینده، با این حال مردم از جنس با کیفیت استقبال می کنند.  ما نیز در این زمینه جهش کیفی داشتیم و از شهریور ماه صادرات محصولات لاکچری ادامه یافت و حاصل آن 1میلیون و 300هزار دلار فروش بوده است .

    فکری گفت: استراتژی برای مجموعه تعریف شده که همگی آن را به پیش می بریم و چند کار در دست انجام داریم که آن را رسانه ای خواهیم کرد.
    وی بیان کرد: ما به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا پیش خواهیم رفت.  محصولاتی که در 6ماه گذشته تولید شده باید محصول به روزتری تولید کند.

    فکری گفت: الوند محصولی را در 3 ماه اخیر به تولید انبوه و به فروش رسانده که در ابعاد  در 100سانتیمتر است. این محصول اگر در حالت مات و فول پولیش تولید شود ارزش افزوده بالایی دارد و هم کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را می پسندند.
    به گفته وی، الوند مجددا جایگاه خودش را پیدا کند و در بورس رقابت قرار گرفته است.

    به گفته وی، در سال آینده اگر دو اتفاق خوب رخ دهد روی صنعت کاشی تاثیرگذار است. نخست طرح ملی مسکن مهر است و دیگری توافق ایران با اتحادیه اوراسیاست که در بعد صادرات برای کاشی و سرامیک مفید است اما این فرصت صادراتی برای شرکت هایی که محصول با کیفیت تولید می کنند و طراحی آنها کپی نیست و انحصاری برای خود شرکتها باشد، وجود دارد.

    وی گفت: قرار بر این شده تا افزایش سرمایه هم از سود انباشته شرکت برای تجهیز و تامین ماشین آلات شرکت برای تولید محصولات داشته باشیم.

    به گفته وی، در زمینه تولید حتی با وجود تحریم ها هیچ مشکلی وجود ندارد و توقف تولید صورت نگرفته است. در واقع فروش محصول در این صنعت یکی از چالش ها بوده و به نوعی معضل است.
    وی اظهار کرد: تعدادی آیتم در تولید نقش موثر دارند که یکی از آنها خرید ماده اولیه است. البته در این صنعت، حجم بالایی از هزینه صرف لعاب می شود چراکه در گذشته ماده مورد نیاز برای لعاب از دیگر کشورها وارد می شد اما امروز از داخل کشور تامین می شود.

    وی گفت: اگر محصولی با بهترین کیفیت تولید کنیم به طور قطع بازار خود را پیدا می کند. برای مثال کشورهای هند و چین در این زمینه تولید خوبی دارند، اما کاهش ارزش پولی هم فرصت و هم تهدید برای ما بوجود آورده که بتوانیم تولیدات خود را با قیمت خوب صادر کنیم؛ اکنون ترکیه، هند و چین تفاوت قیمتی بالایی با ما دارند و فرصت برای صادرات تولیدکنندگان ایرانی به شرط تولید با کیفیت وجود دارد.

    وی همچنین در پاسخ به "عصر معدن" درباره تولید سنگ مصنوعی نیز گفت: سنگ مصنوعی یکی از تولیدات مجموعه بوده و تفاوت آن با کاشی و سرامیک در این است که کاشی و سرامیک بدنه و لعاب دارد اما سنگ مصنوعی یک محصول فول بادی است و هر چه صیقل داده شود و به عمق برسد نیز همان جنس را دارد. اما باید اشاره کنم که تولید سنگ مصنوعی به دلیل هزینه‌ تمام‌شده بالا متوقف شده بود اما امروز از مواد اولیه محصول که در انبارهای شرکت وجود دارد تولید این محصول آغاز شده است.

    وی با اشاره به اینکه سالانه 7میلیون و 200 مترمکعب میزان تولید این شرکت است در ادامه گفت: سود خالص 9ماهه 17میلیاردو300میلیون تومان به ازای هرسهم 435ریال بوده است.

    وی درباره طرح توسعه‌ای این شرکت نیز گفت: اگر افزایش سرمایه محقق شود برای افزایش تولید محصول در سایز 100×100 و 80×80 که نیازمند تجهیزات است اقدام خواهیم کرد.

    وی درباره میزان تولید این شرکت نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است که 30درصد تولید را صادر کنیم و امسال تا به امروز 450هزارمترمربع محصول صادر شده است .

    وی درباره اینکه درامد حاصل از صادرات محصولات به دیگر کشورها چگونه دریافت می شود نیز گفت: قرار بر این شده است که درآمد حاصل از صادرات محصول به سریلانکا را به شرکتهایی که از آنها قطعات یدکی تامین میشود، پرداخت کنند. همچنین ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی و عراق و افغانستان هم طبق بخشنامه به صورت ریالی دریافت می شود.

    وی گفت: در تلاشیم که محصولات خود را به آلمان صادر کنیم.
    وی گفت: در سال 94، سود خالص شرکت 6میلیارد تومان و در سال 97، 21 میلیارد تومان بوده است‌ امیدواریم امسال نسبت به سال گذشته سود بیشتری داشته باشیم.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر