رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

نرخ ارز به موازات تورم، افزایش یابد

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، نقشی که صرافی ها می توانند برای تولید داشته باشند بسیار بیشتر از نقش بانک ها خواهد بود. درنتیجه باید به این بازار که غیر فعال شده، حیاتی دوباره بخشید.;

نرخ ارز به موازات تورم، افزایش یابد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن»، بهرام شکوری در برنامه تیتر امشب درباره نرخ ارز، اظهار کرد: پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران ایجاد بازار ثانویه ارز است، اما نه آن چیزی که امروز توسط دولت مطرح شده است.نگاه ما آن بود که دولت ارز حاصل از نفت را به کالاهای اساسی و دارویی اختصاص دهد.
    وی ادامه داد: امروز بخشی از تقاضاها فراموش شده در حالی که در بازار وجود دارد و در نهایت بازار قاچاق را ایجاد کرده است. درنتیجه با ایجاد بازار ثانویه ارز هم دولت می تواند ارز خود را برای کالاهای اساسی کنترل کند و هم فعالان اقتصادی برای صادرات بیشتر انگیزه پیدا می کنند.
    شکوری افزود: اگر نرخ ارز ثابت بماند، هزینه های ریالی افزایش پیدا می کند، این اتفاق در کنار کاهش سود، تهدیدی برای اشتغال و تولید کشور خواهد بود. فعالان انتظار دارند نرخ ارز به موازات تورم موجود در کشور افزایش پیدا کند تا سود تولیدکننده دچار مشکل نشود. اگر این موضوع اجرایی می شد، امروز دیگر این اتفاق ها در بازار ارز رخ نمی داد.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: زمانی که اعضای اتاق بازرگانی این مسائل را به دولت مطرح کردند هیچ گونه پاسخی دریافت نشد. اتاق بازرگانی ایران این موارد را در نامه ای به رییس جمهوری پیشنهاد داده است.
    شکوری بیان کرد: در دوران تحریم صرافی ها نقل و انتقالات پول را انجام می دادند. به اعتقاد بنده نقشی که صرافی ها می توانند برای تولید داشته باشند بسیار بیشتر از نقش بانک ها خواهد بود. درنتیجه باید به این بازار که غیر فعال شده، حیاتی دوباره بخشید.
    وی ادامه داد: میزان تقاضای مردم چندان زیاد نیست اما اتفاق هایی که در ارتباط با خرید و فروش ارز رخ داده و بازار را ملتهب کرده است بسیار سنگین بوده اما دولت می تواند آنها را رصد کرده و برخورد کند.
    شکوری در ادامه با اشاره به معدن سرب و روی مهدی آباد اظهار کرد: این پروژه یک پروژه ملی است زیرا دومین ذخیره بزرگ روی دنیا در این معدن قرار دارد، در نتیجه هر یک دقیقه تاخیر در این پروژه، به منافعی که می توانیم به دست آوریم زیان وارد خواهد کرد. حال با توجه به وضعیت پیش آمده برای پرداخت بخشی از هزینه فنی مهندسی این پروژه که با شرکت های خارجی قرارداد داریم نزدیک به یک ماه است که معطل مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.
    به گفته وی، افزایش موانع هیچ ثمره ای جزء ایجاد وقفه در تولید و اشتغال و ایجاد فساد به همراه ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر