«مهدی آباد» در انتظار ارز دولتی

عصر معدن- مدیر مجتمع معدن مهدی آباد درباره آخرین وضعیت این معدن گفت: سال اول قرارداد تقریبا تمام و مطالعات بخش سولفیدی کارخانه، مهندسی و طراحی خط نیز به اتمام رسیده است.;

«مهدی آباد» در انتظار ارز دولتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    امین صفری در گفت وگو با «عصرمعدن» با اشاره به اینکه فاز احداث اولین کارخانه آغاز شده در ادامه اظهار کرد: برای ساخت اولین کارخانه پروژه مهدی آباد، زمین مورد نظر انتخاب و عملیات ژئوتکنیک آن انجام شده است. همچنین تجهیزاتی مانند پکیج سنگ شکن از اروپا وارد شده و از ماه آینده نصب آن آغاز می شود. آسیاب ها نیز از یکی از کشورها اروپایی سفارش داده شده و در حال ساخت است.
    به گفته وی، انتظار می رود تا پایان سال تمام تجهیزات اولین کارخانه از جمله سنگ شکن ، آسیاب و.... وارد معدن شده و به رشد فیزیکی 70 درصدی در روند احداث دست پیدا کنند. به این ترتیب نیمه نخست سال آینده فاز اول کار را با ظرفیت تولید 200هزارتن کنسانتره روی راه اندازی شده و به مرحله تولید می رسد.
    صفری ادامه داد: در سال نخست حدود 30میلیون تن باطله برداری از معدن انجام شده و برای سال دوم نیز باید حدود 40میلیون تن باطله برداری انجام شود تا به سولفید روی که ماده اولیه مورد نیاز کارخانه است دست پیدا کنیم.
    وی افزود: سرمایه ای که در سال نخست برای راه اندازی اولین کارخانه در مهدی آباد انجام شده، 300میلیارد تومان است اما فاز اول از ابتدا تا پایان کار به حدود 300 تا 350 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
    مدیر مجتمع معدن مهدی آباد درباره تغییرات نرخ ارز نیز گفت: افزایش نرخ ارز هزینه ها را در تمامی بخش ها افزایش داده است. البته اتفاق خوبی که برای ما رخ داد این بود که بخشی از تجهیزات قبل از تغییرات در نرخ ارز خریداری شد که از جمله مهمترین آنها تهیه سنگ شکن و آسیاب بود. اما در بخش فلوتاسیون، زیرساخترها و خطوط انتقال آب که حدود 100کیلومتر بوده و خود پروژه بزرگی است، افزایش نرخ ارز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
    صفری ادامه داد: قرار بر این بود که فاز نخست به لحاظ مالی با تامین سرمایه داخلی انجام شود و اتفاقات اخیر نیز روی این موضوع اثرگذار بوده است. از طرفی عدم تامین ارز دولتی برای خرید تجهیزات پروژه مهدی آباد نیز یکی دیگر از چالش ها و مشکلات ما بوده و تاکنون نتوانستیم از ارز دولتی استفاده کنیم.
    وی با بیان اینکه برای تامین ارز دولتی قول های مساعدی داده شده ادامه داد: با وجود دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص ارز دولتی به پروژه مهدی آباد، تا کنون ارز دولتی به ما تعلق نگرفته است اما با اقدامات صورت گرفته و امید می رود به زودی ارز دولتی به مهدی آباد برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر