در نشست هم اندیشی نمایندگان دولت و بخش خصوصی استان فارس مطرح شد:

پروژه "سالکو" در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو از برنامه تامین مالی عملیات های اکتشافی از محل سود انباشت شرکت های بزرگ معدنی خبر داد و گفت: با تشکیل یک کارگروه، عملیات های اکتشافی توسط شرکت های بزرگ معدنی انجام می شود.;

پروژه "سالکو" در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست هم اندیشی با نمایندگان دولت و بخش خصوصی استان فارس افزود: اکتشاف، حلقه نخست توسعه بخش معدن است. در این زمینه ایمیدرو، آمادگی خود را برای انجام مطالعات زمین شناسی در استان اعلام می کند.

    600 معدن غیرفلزی در فارس

    وی با بیان اینکه حدود 600 معدن استان فارس، غیرفلزی است، گفت: بخش زیادی از ظرفیت های معدنی فارس، در بخش کانی های غیرفلزی است و ایمیدرو با توجه به ظرفیت های مناسب این استان در بخش کانه های غیرفلزی، برنامه احیا معادن کوچک با اولویت در این استان را کلید خواهد زد.

    ریسک بالا اکتشاف برای بخش خصوصی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ایمیدرو، عهده دار عملیات های اکتشاف عمقی است چراکه اعتقاد داریم ریسک اکتشاف برای بخش خصوصی بالا است.

    غریب پور ادامه داد: یکی از سیاست ها این است که امور اجرایی را به شرکت "تهیه و تولید مواد معدنی" واگذار شود و ایمیدرو نقش سیاست گذاری و حمایت خود را داشته باشد.

    9 میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی

    وی اشتغالزایی حوزه معدن و صنایع معدنی را "700 هزار نفر به طور مستقیم" عنوان کرد و افزود: سال گذشته افزون بر 9 میلیارد دلار از مجموع حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص داشت. این رقم افزون بر 20 درصد صادرات کشور را شامل می شود.

    غریب پور رقابت پذیر کردن بخش تولید را از اهداف اساسی این بخش خواند و گفت: امیدواریم دولت وارد بخش تولید نشود و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کند.

    راه اندازی آلومینیوم جنوب در سال جاری

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از برنامه راه اندازی فاز نخست آلومینیوم جنوب خبر داد و گفت: پروژه مهم 1.2 میلیارد دلاری "سالکو" در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

    ایمیدرو مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست

    وی با تاکید بر اینکه ایمیدرو مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست عنوان کرد: واگذاری کک سازی اروند و طرح الکترود گرافیتی اردکان به کنسرسیوم شرکت های معدنی و همچنین طرح های توسعه زرشوران و تیتانیوم کهنوج حاکی از آن است که ایمیدرو نقش توسعه ای و حمایتی خود را ایفا می کند.

    غریب پور ادامه داد: با این تعریف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به اصل 44 قانون اساسی(خصوصی سازی) پایبند است.

    "فارس"، دستور کار عناصر نادر خاکی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بخش معدن خالق تکنولوژی هستیم و مهندسان ایرانی دانش فنی در این حوزه را فرا گرفته اند.

    وی با اشاره به انجام مطالعات بر روی عناصر نادر خاکی توسط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: برنامه ریزی برای بررسی بر روی ظرفیت های استان فارس در عناصر نادر خاکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر