مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

خون توسعه و بهره‌وری همیشه در رگ‌های فولاد مبارکه جاری بوده است

عصر معدن- مدیـرعامل فــــولاد مبـــــارکه در بیست‌و‌ششمین همایش بهره‌وری شرکت با تأکید بر لزوم ارتقای حداکثری بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات گفت: خون توسعه و بهره‌وری همیشه در رگ‌های فولاد مبارکه جاری بوده است و امروز با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، بیش از هر زمان دیگر به ارتقای هدفمند این دو مقولۀ مهم نیازمندیم تا همچنان برای ذی‌نفعان و به‌طورکلی برای کشور ارز و سودآوری اقتصادی ایجاد کنیم.;

خون توسعه و بهره‌وری همیشه در رگ‌های فولاد مبارکه جاری بوده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری «عصرمعدن» حمیدرضا عظیمیان ضمن قدردانی از تمامی زحمات صورت‌گرفته در گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: تاکنون این مجموعۀ عظیم با تولید انواع ورق‌های فولادی نیاز کشور را تأمین کرده است؛ اما از این پس، صرفا تولید ورق هدف فولاد مبارکه نخواهد بود، بلکه باید با همت و پشتکار به‌سوی صاحب تکنولوژی شدن حرکت کنیم.

    وی در همین خصوص و با بیان این‌که برای اجرای توسعه‌ها دو راه پیش رو داریم گفت: راه اول این است که اجرای توسعه‌ها را به دست صاحبان فناوری خارجی و اصطلاحا «کلید در دست» بسپاریم و راه دوم این است آن را با سپردن به دست توانمند شرکت‌های داخلی و الگوبرداری از فناوری‌های روز دنیا با هدف صاحب تکنولوژی شدن پیش ببریم. به‌خوبی روشن است که راه دوم به خیر و صلاح است. به خاطر داشته باشیم توسعه‌های هدفمند، ضامنِ در اوج ماندن فولاد مبارکه است و همراهی همۀ کارکنان خلاق، موفقیت این مسیر روشن را تضمین می‌کند.
    وی ضمن بیان اهمیت تولید محصولات با ارزش‌افزودۀ بیشتر در کشور گفت: باید عزم خود را جزم کنیم تا با نورد کردن حداکثری فولاد خام تولیدی در گروه فولاد مبارکه ارزش‌افزوده بیشتری برای شرکت و اقتصاد کشور حاصل کنیم.

    وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: تمدن و سابقۀ کشور ایران و پیشرفت‌ مسلمانان در بسیاری از علوم، گواه این است که ما در مقاطعی از زمان سرآمد همۀ کشورها بوده‌ایم؛ بنابراین امروز هم می‌توانیم با همت و همدلی بیشتر دوباره به دوران اوج و اقتدار ایران اسلامی دست یابیم.

    سال گذشته  برای فولاد مبارکه سال پرخیروبرکتی بود
    منوچهر نیکفر معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز در این همایش با ارائۀ گزارشی از عملکرد و وضعیت بهره‌وری کارکنان و تجهیزات در سال 97 گفت: سال گذشته علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها، از تمامی جهات برای فولاد مبارکه سال پرخیروبرکتی بود.
    وی در همین خصوص افزود: در واحد گندله‌سازی دستاوردی درخشان حاصل شد و با تولید 7 میلیون و 459 هزار تن، 102 درصد برنامه سالانه محقق گردید. در واحد ریخته‌گری با تحقق 97 درصد برنامه 6 میلیون و 317 هزار تن فولاد خام تولید شد. در واحد نورد گرم با تحقق کم‌نظیر و 106 درصدی برنامه 5 میلیون و 176 هزار تن ورق گرم تولید شد. در واحد نورد سرد نیز با تولید یک میلیون و 555 هزار تن محصول 104 درصد برنامه تحقق یافت که شایستۀ قدردانی است.
    وی با بیان این‌که از حاصل دسترنج و تلاش کارکنان فولاد مبارکه، از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، بیش از 87 میلیون تن انواع محصولات فولادی به بازارهای داخلی کشور عرضه شده است، گفت: این شرکت با نگاه به بازارهای جهانی همواره تلاش کرده است در عرصۀ صادرات نیز با اولویت تأمین بازار داخل، برای کشور ارزآوری مناسبی ایجاد کند.

    در سال 1391 به ازای هر نفر 393 تن فولاد و در سال 1397 با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای 581 تن فولاد تولید شده است
    نیکفر خاطرنشان کرد: روند روبه‌رشد تولید در فولاد مبارکه حاصل اجرای طرح‌های توسعه و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات شرکت بوده است؛ تا‌جایی‌که به‌طور مثال، در سال 1391، به ازای هر نفر 393 تن فولاد تولید شده و این میزان با افزایش قابل‌توجهی در سال 1397 به 581 تن افزایش یافته است.
    معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در همین خصوص و با تأکید بر این‌که شرکت فولاد مبارکه اکنون به‌عنوان یک شرکت جهان‌تراز باید در زمینۀ بهره‌وری به شرایط بهتری دست یابد گفت: برای این‌که بتوانیم با شرکت‌های پیشرو و الگو مانند اردمیر (719 تن بر نفر)، تاتا استیل (918 هزار تن بر نفر)، پوسکو (1.416 هزار تن بر نفر) و بائو استیل که یک میلیون و 479 هزار تن بر نفر است رقابت کنیم، نیاز به همت و تلاش زیادی داریم؛ در غیر این صورت رقابت‌پذیری شرکت به مخاطره خواهد افتاد.
    پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در سال 1397 و در حال اجرا در سال جاری، موضوع بخش دیگری از سخنان معاون تکنولوژی فولاد مبارکه بود. وی در این زمینه گفت: مهم‌ترین این پروژه‌ها عبارت‌اند از: 1- توسعۀ زیر سقف مجتمع فولاد سبا برای افزایش ظرفیت از 750 به یک میلیون و 650 هزار تن؛ 2- افزایش ظرفیت کارخانۀ آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه با احداث دو کورۀ 400 تنی در دو فاز و در مجموع 800 تن در روز؛ 3- احداث نیروگاه CHP مجتمع فولاد سبا با طراحی و اجرای 7 دستگاه CHP4.2 مگاواتی؛ 4- احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز به‌منظور تأمین گاز موردنیاز طرح‌های توسعۀ ظرفیت فولاد خام تا 7.2 میلیون تن؛ 5- احداث تصفیه‌خانۀ پساب صنعتی فولاد مبارکه با ظرفیت 3000 مترمکعب در ساعت؛ 6- بهره‌برداری از طرح جمع‌آوری، تصفیه و انتقال پساب شهرهای مجاور شرکت با ظرفیت 450 لیتر بر ثانیه.
    منابع محدود، ولی خلاقیت‌ها نامحدودند
    وی در ادامه به تشریح پروژه‌های ویژۀ اجراشده در کمیته‌های تحول شرکت پرداخت و با بیان این‌که اقدامات کمیته‌ها به واقع در راستای گفتۀ معروفِ «منابع محدود، ولی خلاقیت‌ها نامحدودند» صورت گرفته است، گفت: از محل اجرای 171 پروژه از سال 1394 تا پایان سال 1397 جمعا به میزان 10 هزار و 182 میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی برای شرکت حاصل شده که شایستۀ قدردانی است.
    وی در همین خصوص تأکید کرد: توجه به توانمندی‌ها و خلاقیت‌های نیروی انسانی در همۀ بخش‌ها یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه است که در طی سالیان متمادی شرکت را به مسیر موفقیت هدایت کرده است.
    شرکت‌های پیشرو ازجمله نیپون استیل، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از درآمدهای خود را از محل بهره‌وری در نیروی انسانی و منابع به دست می‌آورند.
    وی در ادامه، بر بهبود وضعیت شرکت در بخش هزینه‌های تعمیراتی و مصرف انرژی تأکید و اضافه کرد: برای رسیدن به وضعیت بهتر در حوزه‌های یادشده، باید با همکاری و برنامه‌ریزی‌های بهتر، کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های منابع را به‌عنوان یک الزام در دستور کار قرار دهیم تا بهره‌وری منابع نیز افزایش یابد. به خاطر داشته باشیم شرکت‌های پیشرو ازجمله نیپون استیل، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از درآمدهای خود را از محل بهره‌وری در نیروی انسانی و منابع به دست می‌آورند.
    وی مهم‌ترین افتخارات شرکت در سال 97 را به این شرح برشمرد:کسب جایزۀ طلایی بنیاد کیفیت اروپا در ارزیابی EFQM اروپا؛ کسب عنوان برترین شرکت دانشی کشور و راه‌یابی به جایزۀ مدیریت دانش آسیا؛ کسب رتبۀ یازدهم شرکت برتر دانشی آسیا در کنار TOYOTA و ...؛ دستیابی به رتبۀ اول ارزش‌افزودۀ بازار در کشور؛ دست‌یابی به رتبۀ دوم در ایجاد ارزش‌افزوده در 100 شرکت برتر؛ کسب تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛ گذر از تولید 110 میلیون تن فولاد خام از ابتدا تاکنون؛ گذر از تولید 100 میلیون تن کلاف گرم از ابتدا تاکنون؛ افزایش سودآوری شرکت به ازای هر سهم به میزان بیش از 100 درصد در سال 1397؛ افزایش سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بیش از 1500 میلیارد تومان و رشد بیش از 80 درصدی در این حوزه.

    نیکفر مهم‌ترین حوزه‌های تمرکز شرکت در مسیر تعالی در سال 1398 را به این شرح اعلام کرد: ارتقای ایمنی؛ ارتقای بهره‌وری؛ تمرکز بر تولید محصولات ویژه؛ مدیریت هزینه‌ها در کلیۀ بخش‌های شرکت؛ کاهش مصارف انرژی و مواد و ضایعات؛ افزایش کیفیت و تنوع محصولات؛ ارتقای چابکی سازمانی از طریق قابلیت انطباق سازمانی با تغییرات به‌طور سریع و اثربخش؛ توسعه و توانمندسازی کارکنان و مدیران و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی.
    معیارهای انتخاب افراد بهره‌ور بخش دیگری از سخنان منوچهر نیکفر در بیست‌و‌ششمین جشن بهره‌وری بود. وی در این خصوص از نقش افراد در تحقق اهداف واحد، مشارکت فردی در نظام‌های بهبود و تحول، نظام پیشنهادها، پروژه‌های تحول (TQ، QCC)، مدیریت دانش، پروژه‌های تحقیقاتی، کارت سبز، ارزیابی اهداف و ممیزی‌های سیستم‌های مدیریتی، پروژه‌های ویژه و تسهیل‌گری، ایمنی واحد و عملکردهای رفتاری و انضباطی فرد به‌عنوان مهم‌ترین این معیارها نام برد.

    همه افراد شاغل در شرکت بهره ورند
    معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در ادامه به تشریح آمار منتخبین بهره‌وری در سال 1397 پرداخت و در این خصوص افزود: با توجه به ممیزی‌های داخلی و خارجی انجام‌شده در شرکت فولاد مبارکه، همۀ افراد شاغل در شرکت به نوعی بهره‌ورند؛ اما با توجه به نظام‌ها و دستورالعمل‌ها، سالانه 20 درصد از این افراد به‌عنوان افراد بهره‌ور انتخاب می‌شوند.
    به‌طورکلی از سال 1383 تاکنون 9132 نفر به‌عنوان بهره‌ور معرفی شده‌اند که سهم منتخبین سال گذشته 2521 نفر است. این در حالی است که 536 نفر از این نفرات منتخب سال اول بوده‌اند. ضمن این‌که 68 درصد از منتخبین نشان کار و تلاش، 17 درصد نشان مشارکت، 7 درصد نشان دانش، 6 درصد نشان بهره‌وری و 2 درصد نیز به دریافت نشان تعالی مفتخر شده‌اند.
    بهره‌وری، ضامن تمایز شرکت‌ها و حفظ رقابت‌پذیری آن‌هاست
    وی در بخش دیگری از سخنان خود ظرفیت حال حاضر فولادسازی‌های جهان را 2 میلیارد و 100 میلیون تن اعلام و اظهار کرد: کشش بازار فولاد جهان حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تن است. بنابراین رقابت شدیدی در بازار فولاد وجود دارد. آنچه تمایز شرکت‌ها و حفظ رقابت‌پذیری آن‌ها را تضمین می‌کند بهره‌وری آن‌هاست. بهره‌وری به‌طورکلی شامل بهره‌وری از منابع انسانی، بهره‌وری از مواد اولیه، بهره‌وری از انرژی، موارد زیست‌محیطی و بهره‌وری از سرمایه است. شرکت‌هایی می‌توانند در این عرصه از رقابت موفق و پایدار باشندکه شاخص‌های بهره‌وری‌شان را بهتر برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند با رقبا رقابت کنند. در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که تا سه سال آینده به بهره‌وری 1000 تن بر نفر برسیم.

    باید توانمندی‌های درون سازمانی را ارتقا دهیم
    معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با تأکید بر سخنان مدیرعامل شرکت مبنی بر اهمیت کسب تکنولوژیِ ساخت کارخانجات فولاد و لزوم تولید محصولات جدید خاطرنشان کرد: این دو راهبرد جدید به استراتژی پیشین سازمان اضافه شده و ازآنجا‌که برای اجرایی شدن نیاز به راهکارهای خاص خود دارد، با خرد جمعی سازمان و توان داخلی کشور در حال برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به این اهداف هستیم.
    وی در خاتمه تصریح کرد: برای حفظ سودآوری و دست‌یابی به اهداف یادشده، به ارتقای توانمندی، خلاقیت و تعلق‌خاطر بیش‌ازپیش کارکنان نیازمندیم. باور کارکنان و اتکا بر تفکر، خلاقیت و نوآوری آن‌ها و همچنین افزایش انگیزه می‌تواند چراغ راه در این عرصۀ رقابتی باشد. باید توانمندی‌های درون‌سازمانی را ارتقا دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر