خام فروشی سنگ آهن، کل زنجیره فولاد را تهدید می کند

عصر معدن- عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: این میل به سرمایه گذاری در معدن و غفلت از ارزش آفرینی واقعی و پایدار،واحدهای فولادی را در تامین مواد اولیه با یک چالش بسیار بزرگ مواجه ساخته که کل زنجیره فولاد را تهدید می کند.;

خام فروشی سنگ آهن، کل زنجیره فولاد را تهدید می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از موج،

    سید حسین احمدی  اظهار کرد : مصوبه عوارض 25 درصدی بر صادرات مواد اولیه ، توازن در زنجیره فولاد را در پی دارد. در سال های اخیر در واقع زنجیره فولاد به سمت توازن رفت و کارخانه های گندله سازی و آهن اسفنجی توسعه یافتند که البته مجوز تاسیس واحدهای فولادی جدید نیز صادر شد و متاسفانه تعدادی مجوز نیز در راه است.

    وی افزود: در حال حاضر گلوگاه اصلی کنسانتره است، واحدهای معدنی متاسفانه از تخصص خودشان که شناسایی، اکتشاف و استخراج از پهنه های معدنی است خارج شدند و در کنار معادن، واحدهای فولادی را ایجاد کردند تا زنجیره تولید خودشان را تکمیل کنند لذا مواد اولیه به جای اینکه در کارخانه فولادی به فولاد و ارزش افزوده بالا تبدیل شود در چرخه معدنی به ثمر نشست.

    عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: این میل به سرمایه گذاری در معدن و غفلت از ارزش آفرینی واقعی و پایدار، واحدهای فولادی را در تامین مواد اولیه با یک چالش بسیار بزرگ مواجه ساخته که کل زنجیره فولاد را تهدید می کند.

    احمدی بیان کرد : بر اساس جلسه ای که با حضور بخش های معدن و فولاد در وزارتخانه تشکیل شد، معدنی ها موظف شدند ابتدا خوراک واحدهای فولادی را تامین کنند و سپس به سمت صادرات بروند زیرا تنها در این صورت است که تولید پایدار فولاد و صادرات بی دغدغه مواد اولیه را خواهیم داشت این تعرفه 25 درصدی در راستای الزام واحدهای معدنی برای تامین خوراک فولادی است.

    این پیشکسوت صنعت فولاد کشور خاطر نشان کرد : در زنجیره فولاد، ارزش افزوده در همه بخش ها از معدن تا محصول نهایی باید لحاظ شود اما صادرات مواد اولیه یا همان خام فروشی گسست زنجیره فولاد و  پیامدهای جبران ناپذیری را در پی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر