لزوم ترمیم نهادها برای چابکسازی زنجیره معدنکاری

عصر معدن- شب گذشته، دانشگاه صنعتی اراک میزبان اولین همایش علمی مهندسی معدن به مناسبت روز معدن بود که توسط انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن این دانشگاه برگزار شد.;

لزوم ترمیم نهادها برای چابکسازی زنجیره معدنکاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ،محسن نجفی ریاست دانشگاه صنعتی اراک  در این همایش گفت: معادن در زمان بهره برداری از آنها، با چالش های جدیدی روبه رو می شوند و نیاز به همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه برای عبور از این مشکلات وجود دارد. از طرفی لزوم اصلاح و ترمیم نهادهای مرتبط معدن در جهت چابک سازی زنجیره معدنکاری امری ضروری  است.

    رضا احمدی ریاست دانشکده مهندسی علوم زمین دانشگاه صنعتی اراک  نیز در این همایش با اشاره به این نکته که امیرکبیر فقید یکی از سه رشته دانشگاهی که در ابتدای امر تاسیس کرده رشته مهندسی معدن بوده، وجود یک روز در تقویم کشور به نام معدن را از اهمیت این رشته تخصصی دانست.
    به گفته وی، رشته  مهندسی معدن به جایگاه واقعی خودش در کشور نرسیده و با توجه به تحریم های مجدد کشور، این رشته باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا از ظرفیت خود برای برون رفت از این بحران احتمالی چاره اندیشی شود.
    وی در ادامه با با تاکید بر این که دانشجویان مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک از کیفیت علمی قابل قبولی برای ورود به بازار کار برخوردارند می توان آن ها را به عنوان سرمایه های ارزشمن آینده در صنعت معدنکاری به کار گرفت.
    محمد حسین حیدری رییس خانه معدن استان مرکزی نیز گفت: معدن سال ها زیر سایه نفت مظلوم واقع شده است و باید آنچنان که مقام معظم رهبری فرمودند معدن را به عنوان جایگزین نفت مورد توجه ویژه قرار داد.
    وی در ادامه با استقبال از ورود دانشجویان معدن به صنعت، خواستار برگزاری دوره های 6 ماهه ی کارآموزی حرفه ای پس از فارغ التحصیلی دانشجویان مهندسی معدن شد. وی با مفید خواندن این دوره های تکمیلی حرفه ای، این امر را برای حل مشکلات صنعت معدنکاری ضروری دانست.
    سید سهراب حسینی مدیرعامل شرکت معدن کانسار پویان نیز جهت هدایت صحیح منابع پیشنهاد استفاده از جوانان در نهاد های مشورتی، تشکیل آژانس سرمایه گذاری معدنی در سطح استان و همچنین ایجاد سامانه نیازسنجی و آمار معدنی در سطح استان مرکزی را ارائه داد.
    محمد رضا حاجی پور ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برگزاری این نشست ها را باعث تقویت علمی دانشجویان مهندسی معدن برای ورود به بازار کار دانست. وی با ارائه گزارش عملکرد بخش معدن در سال 1396 به دستاورد های این بخش پرداخت و پتانسیل های مختلف معدنی استان را قابل توجه دانست.
    وی با تاکید بر این که فعالیت های اکتشافی استان مرکزی بسیار سطحی می باشد عنوان کرد:  باید به این مهم در آینده توجه شود و با افزایش عملیات های اکتشافی تفضیلی بیشتر، پتانسیل های جدید استان مرکزی مورد توجه قرار گیرد. همچنین وی به کاهش میانگین سن مدیران سازمان تا 5 سال در راستای جانشین پروری اشاره کرد و گفت: باید با اعتماد به نسل جوان علمی کشور، مشکلات پیش رو را از میان برداشت.
    گفتنی است که  دو کارگاه تخصصی بهینه سازی در معادن توسط محسن همتی چگنی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک و کارآفرینی در معدن توسط سید سهراب حسینی عضو مدعو دفتر حمایت از کارآفرینی سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد.

    محسن همتی چگنی نیز در کارگاه بهینه سازی در معادن، که با استقبال دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی معدن همراه بود به معرفی راهکارهای بهینه ی مدل سازی داده های معدنی پرداخت و نحوه بهینه سازی داده های معدنی با نرم افزارهای اکسل و متلب به تفضیل بیان شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر