ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری

عصر معدن- محققان دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر راهکاری برای پردازش تصاویر داده‌های لرزه نگاری برای عملیات اکتشافات منابع هیدروکربوری ارائه کردند.;

ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، هاله کربلاعلی مجری طرح گفت: شناسایی پدیده‌های طبیعی در تصاویر با راستاهای مختلف نیازمند تبدیل نوین چند-مقیاسی و چند-جهتی است؛ ضمن آنکه شناسایی کانال‌ها در داده‌های لرزه نگاری از منظر اکتشاف منابع هیدروکربوری حائز اهمیت است.
    وی ادامه داد: به منظور شناسایی این پدیده‌ها پروژه تحقیقاتی با عنوان 'شناسایی مرز کانال‌ها در داده‌های لرزه نگاری سه بعدی با استفاده از تبدیل شیرلت در اکتشاف منابع هیدروکربوری' در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.
    کربلا علی اضافه کرد: طرح واره شناسایی لبه بر مبنای شیرلت‌های دو بعدی مخروط-سازگار با پشتیبانی فشرده با برخی از نشانگرهای لرزه ‌ای معروف حساس به لبه مانند شباهت، ظاهر و انحنا نیز مقایسه شد و از مجموع مطالعات انجام شده می‌توان طرح واره‌ شناسایی لبه بر مبنای تبدیل شیرلت به عنوان یک نشانگر لرزه‌ ای نوین حساس به لبه معرفی کرد که قابلیت تجاری سازی نیز دارد.
    این محقق پیاده سازی طرح واره موجود به ویژه در حالت سه بعدی را از دشواری‌های انجام این تحقیق نام برد و اظهار کرد: همچنین خروجی گرفتن از محیط برنامه نویسی MatLab به نرم افزارهای تجاری موجود برای مقایسه با سایر نشانگرها از جمله مراحل زمان بر کار حاضر بوده است.
    مجری طرح با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات، خاطر نشان کرد: نتیجه این تحقیق برای مقاصد پردازش تصویر در علوم مختلف مانند ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی قابل استفاده است.
    وی انتشار سه مقاله در مجلات با نمایه ISI و سه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی و یک مقاله در کنفرانس داخلی و یک مقاله در مجله علمی- ترویجی را از دیگر دستاوردهای این پژوهش عنوان کرد.
    کربلا علی قابلیت رقابت با نشانگرهای معروف موجود در نرم افزارهای صنعتی ژئوفیزیک با هدف شناسایی لبه را از جمله مزایای این مطالعات عنوان کرد و گفت: امکان استفاده از طرحواره موجود در صورت عدم در دسترس بودن نرم افزارهای تجاری برای مقاصد شناسایی لبه از دیگر مزایای آن به شمار می رود.
    به گفته این محقق، طرح واره برای شناسایی لبه در پردازش تصاویر در سال 2009 توسط 'یی' و همکاران (Yi et al., 2009) وی بکار رفته که این پژوهش الهام گرفته از این طرح است، اما توابع شیرلت بکار رفته در این مطالعه متفاوت است.
    وی با اشاره به کاربردهای دستاوردهای پروژه گفت: از دستاوردهای این مطالعات می‌توان در شناسایی لبه در مقاصد پردازش تصویر مانند ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی استفاده کرد.
    این طرح از سوی کربلا علی دانش آموخته و با راهنمایی عبدالرحیم جواهریان از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر