تدوین دانشنامه زمین شناسی ایران به کجا رسید؟

عصر معدن- مجری طرح تدوین دانشنامه زمین شناسی ایران درباره چرایی تدوین این دانشنامه گفت: ۵۰سال پیش که سازمان زمین‌شناسی آغاز به کار کرد پس از ۱۰سال زمین شناسی ایران تاحدودی شناخته شد و بعد از ۲۰سال دانسته ای ما از زمین شناسی ایران هم تراز دانسته‌های جهانی گشت. از دهه ۶۰ هجری زمین شناسی از حالت مشاهده به صورت یک علم در آمد و چنان شد که باید مستندات بدست آمده بنای علمی داشته باشد.;

تدوین دانشنامه زمین شناسی ایران به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    عبدالرحیم هوشمند زاده در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: در واقع زمین شناسی این است که به دل سنگ بنگرید و ببینید که چگونه ساخته شده و از جهات مختلف همچون تکتونیک، متالوژنی و... آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. اکنون به دلیل زیاد شدن دانشگاه ها، نظرات مختلف در خصوص زمین شناسی ایران مطرح شده و سبب شده تا کارشناسان جهانی به زمین شناسی ایران توجه داشته باشند.
    وی ادامه داد: می‌توان گفت ایران مرکز خشکی های قدیم است( منهی امریکا) و از لحاظ زمین‌شناسی همه مطالبات را داراست. این درحالی است که نظرات مختلف سبب می‌شود تا نتیجه مشخص و قابل قبولی از زمین شناسی ایران نداشته باشیم.
    به گفته وی، ما اکنون در ایران لغت نامه دهخدا را به عنوان مرجع زبان فارسی داریم اما برای زمین‌شناسی چنین چیزی تاکنون نداشته ایم. از این رو بنده به این فکر افتادم تا برای علوم و فنون زمین شناسی ایران مجموعه ای تدوین شود که مورد قبول همگان بوده  و منطبق با دانش روز باشد. از این رو به سازمان زمین شناسی این پیشنهاد را2سال پیش دادم که تاکنون به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که به عنوان یکی از واجبات امروز ما در زمین شناسی، تدوین یک مرجع است و باید از کسانی همچون سبزه‌ای، نبوی، همایون مطیعی و... که دیگر نظیر ندارند کمک گرفت.
    هوشمندزاده ادامه داد: البته بودجه ای نیز در زمان ریاست دکتر لک برای تدوین این دانشنامه در نظر گرفته و تصویب شد و با دانشگاه تربیت مدرس نیز صحبت هایی انجام شد و قرارداد هم بسته شد اما این بودجه دریافت نشده و نتوانستیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر