دو مشکل جدی تولیدکنندگان آهن اسفنجی بررسی شد

عصر معدن- در نشست فوق العاده "رسته آهن اسفنجی"بحث تامین نیاز تولیدکنندگان فولاد با روش کوره‌های القایی و همچنین مشکلات تامین گندله و ضرورت تامین ارز از محل صادرات مورد بررسی قرار گرفت.;

دو مشکل جدی تولیدکنندگان آهن اسفنجی بررسی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از چیلان،با توجه به مصوبات جلسات اخیر کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد برای مدیریت صادرات آهن اسفنجی و در جهت تنظیم بازار داخلی این ماده اولیه، فعالان آهن اسفنجی صبح امروز در انجمن تولیدکنندگان فولاد گردهم آمدند و به بررسی این موضوع پرداختند.
    اسدالله فرشاد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درمورد جلسه اخیر “رسته آهن اسفنجی” به پیشرفت‌های بخش صنایع معدنی اشاره کرد و در این باره بیان داشت: خوشبختانه امسال با وجود مشکلات تحریمها، در بخش صنایع معدنی موفقیتهای چشمگیری داشتیم و تولید نیز ارتقا پیدا کرده به طوری که امسال حدود 28 میلیون تن آهن اسفنجی تولید خواهد شد که بیش از 98 درصد آن به تولیدکنندگان فولاد تخصیص داده شده است و البته بخش‌های جدید فولادسازی خصوصا القایی‌ها نیز توسعه ظرفیت داشته اند.

    فرشاد به میزان تولید حداکثری شمش توسط القایی ها اشاره کرد و افزود: اکثرکارخانه‌های آهن اسفنجی با هدف تامین فولادسازی مجموعه خودشان احداث شده اند در حالی که توسعه کارخانجات ذوب القایی بدون در نظر گرفتن تامین مواد اولیه، در جای جای ایران صورت گرفته به طوری که پیش بینی می شود این کوره های القایی در ایران امسال بالغ بر چهار میلیون و 200 هزار تن شمش تولید کنند.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه استفاده از قراضه‌های آهنی در کشور کار آسانی نیست گفت: پیش بینی شده بود که اکثر کوره‌های القایی از قراضه استفاده کنند ولی با توجه به منابع محدود قراضه آهنی در کشور، دسترسی به این ماده به آسانی میسر نیست و فعالان ذوب القایی و همچنین آهن اسفنجی طی نامه‌هایی که به انجمن داشتند، خواستار اتخاذ تدابیری در جهت حل این مشکل شدند تا در سال آینده مشکلات کمتری داشته باشد.

    وی با بیان اینکه موضوع تامین بخشی از نیاز تولیدکنندگان فولاد با روش کوره های القایی در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت بیان داشت: بر اساس اطلاعات موجود،حدود میانگین 50 درصد شارژ کوره های القایی،آهن اسفنجی است و لذا این تولیدکنندگان،حدود دو میلیون تن در سال به آهن اسفنجی نیاز دارند. برهمین اساس قرار شد انجمن اطلاعات کامل را از تولیدکنندگان کوره های القایی جمع آوری و پردازش کند تا بتوان برای تامین نیاز کوتاه مدت و بلند مدت آنان برنامه ریزی و اقدام کرد.
    فرشاد ادامه داد: پیش بینی می کنیم تا اسفند ماه که برنامه سال 99 تولیدکنندگان آهن اسفنجی نهایی می‌شود، در برنامه‌شان سهمیه ای برای کوره‌های القایی متناسب با موقعیت جغرافیایی محل استقرار کارخانه در نظر بگیرند.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به دو مشکل جدی تولیدکنندگان آهن اسفنجی اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل اول که تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز در این جلسه به آن تاکید کردند کمبود جدی گندله است که امیدواریم مطابق برنامه‌ها، در سال آینده 3 کارخانه بزرگ گندله سازی برای جبران این کمبود راه اندازی شود. اما نکته دومی که برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی حائز اهمیت بود و بر آن تاکید جدی داشتند ضرورت تامین ارز از محل صادرات خودشان بود تا بتوانند قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز طرح های توسعه ای خود را تامین کنند.

    فرشاد با بیان اینکه در سال 98 حدود کمتر از یک و نیم درصد از کل تولید، صادرات آهن اسفنجی داشتیم افزود: پیش بینی می شود با توجه به طرحهای توسعه در دست اقدام، تولیدکنندگان آهن اسفنجی بتوانند این ظرفیت را به بالای 10 درصد برسانند و با توجه به سیاست های دولت مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی، این پتانسیل برای زنجیره ارزش فولاد فراهم شود که با تاکید بر اولویت تامین داخل در زمینه توسعه صادرات هم گام های اساسی برداشته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر