۹۸، سال تحولی بزرگ در ذوب‌آهن

عصر معدن- معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان درباره اولویت‌های این شرکت در ۳ ماه پایانی سال گفت: از جمله برنامه های شاخص ذوب‌آهن اصفهان در ۳ماهه پایانی سال، درخصوص قرارداد۱۵ هزار تنی ریل UIC۶۰ است که ما در این مدت درصدی از این ۱۵هزارتن را تحویل راه آهن خواهیم داد.;

۹۸، سال تحولی بزرگ در ذوب‌آهن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    مهرداد تولاییان در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه های ذوب آهن اصفهان تولید ریل S49  است که برای متروی اصفهان و شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز اقدامات اولیه تقریبا با متروی اصفهان تمام شده و می‌توان این وعده را داد که در 3 ماه پایانی سال بخشی از 3هزار تن درخواستی مترو اصفهان، تحویل داده خواهد شد. 

    وی درباره برنامه تولید این شرکت نیز گفت: مبنای تولید ذوب آهن اصفهان برای امسال 2میلیون و 400هزار تن است که تقریبا 100هزارتن از سال قبل بیشتر است. از سویی دیگر با توجه به میزان تولید در 9 ماهه امسال ما پیش بینی می کنیم که به این عدد برسیم.

    وی درباره تفاهم ذوب آهن اصفهان با زغال سنگی ها نیز مبنی بر افزایش قیمت این ماده معدنی گفت: کار در این زمینه نیز به اتمام رسیده و با زغال سنگی ها به تفاهم و نتیجه رسیده ایم و قیمت زغال سنگ معادن مختلف به طور متوسط بین 26 تا 40درصد بسته به آنالیز معدن از اول دی ماه افزایش پیدا کرده است. تامین کنندگان زغال سنگ نیز بار زغال را به ما تحویل می دهند و هیچ مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد.

    معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین درباره برنامه های ذوب آهن برای سال 98 نیز اظهار کرد: در 2 سال گذشته تقریبا 50درصد محصولاتمان را صادر کردیم و امید است در سال 98 نیز محقق شود. از برنامه های شاخص توسعه ای ذوب آهن اصفهان نیز می توان به پروژه PCI اشاره کرد که می توان با استفاده از آن، شارژ پودر زغال به صورت مستقیم در کوره بلند را انجام داد.

    به گفته تولاییان، این موضوع می‌تواند تحولی بزرگ در ذوب آهن به وجود آورد. چراکه تکنولوژی آن در حال حاضر در کشور وجود ندارد و ما در مراحل راه اندازی آن هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که در پایان فصل اول سال جدید راه اندازی شود و ما بتوانیم موفقیت جدید کسب کنیم.

    سوال بعدی درخصوص نامه منتشر شده از سوی معاونت معدنی وزارت صمت، مبنی بر فروش محصولات ذوب آهن خارج از بورس کالا بود. تولاییان در این باره نیز اظهار کرد: ما طبق تعهدمان به بورس کالا، محصولات ساختمانی خود را باید حتما در بوس ارائه کنیم و محصولات صنعتی ما که در داخل بورس نیز قابل ارائه است را می‌توانیم خارج از بورس نیز ارائه کنیم. مبحث دیگر در خصوص تهاتر درخصوص پروژه‌های ملی و بزرگ کشور است که انجام می شود. به این شکل که بر اساس نیاز آن پروژه محصول را به صورت مستقیم و خارج از بورس به آنها ارائه می‌کنیم، اما باقی موارد طبق تعهداتمان در بورس ارائه خواهد شد. دکتر سرقینی نیز اشاره داشتند که محدودیت هایی که برای صادرات ارائه کرده بودند که ابتدا باید در بورس عرضه شود خوشبختانه برداشتند و این موضوع مشکلات ما را حل می کند.

    وی ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس عراق و افغانستان بازارهای صادراتی ذوب آهن اصفهان هستند. البته ما در دیگر بازارها نیز نفوذ کرده ایم به گونه ای که حتی در سال گذشته و امسال به اسپانیا، آسیای جنوب شرقی و انگلستان نیز صادرات انجام دادیم. به طور مسلم این موارد در برنامه های ما وجود دارد و به فکر توسعه آن خواهیم بود. اکنون نیز سفارش هایی از شمال افریقا همچون سودان داریم که در حال بررسی است اما بازار عمده ای که اکنون با آنها به صورت مرتب کار می کنیم خلیج فارس، عراق و افغانستان است.

    وی درباره اینکه گفته می شود که کشور عراق برای هر تن فولاد تنی 90دلار تعرفه دریافت می‌کند نیز گفت: اکنون در چند ماهه اخیر مشکلی نبوده و بیشتر صادرات آن ریالی اتفاق افتاده و عمده بازار اصلی ما که تمرکز ما هم در این چند ماه بوده حوزه خلیج فارس است که شرایط در این حوزه نیز کاملا مناسب است، اما در افغانستان و عراق نیز شرایط ویژه خودشان را دارند و خیلی از صادرات هم ریالی بوده است.

    وی درباره اینکه قطر نیز با توجه به نزدیک شدن به جام جهانی می‌تواند گزینه خوبی برای صادرات محصولات ساختمانی باشد نیز گفت: کشورهایی که عمده از ما خرید می‌کنند عمان و امارات هستند و قدر مسلم نیز حدس می زنیم که بازرگانانشان نیز خیلی از این محصولات را به قطر می‌دهند؛ هرچند اینکه ما به قطر نیز بار دادیم اما برخی اوقات بازرگانان محصول را از ذوب آهن به نام عمان می‌خرند اما به هند ارسال می کنند و این اتفاقات می افتد.

    وی درخصوص بحث تحریم ها و اثر آن بر همکاری با کشورهای عربی نیز گفت: هزینه های همکاری ها زیاد شده است. زیرا کشتی گرفتن مشکل و انتفال پول نیز مشکل است. برخی از خریداران نیز از ما می خواهند که بار را در مقصد به آنها تحویل دهیم یعنی قبلا بار را در بندرعباس تحویل می دادیم اما اکنون به دلیلا محدودیت ها این اتفاق نمی افتد و دردسرها و هزینه های ما اضافه شده اما اصل مطلب کاملا پابرجاست و صادرات انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر