با وجود کاهش هزینه تولید فولاد، نرخ فروش پایین نمی‌آید

عصر معدن- رئیس انجمن صنایع فولاد گفت: اخذ عوارض صادرات سنگ‌آهن، قیمت تمام شده تولید فولاد را کاهش می‌دهد، ولی قیمت فروش فولاد پایین نمی‌آید.;

با وجود کاهش هزینه تولید فولاد، نرخ فروش پایین نمی‌آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از فارس، بهرام سبحانی درباره وضع عوارض صادرات سنگ‌آهن و تاثیر آن بر تامین مواد اولیه افزود: هنوز خروجی ملموسی به دست نیامده است، زیرا ممکن است برخی بر اساس قراردادهای قبلی در حال صادرات سنگ‌آهن باشند، ولی در هر حال عوارض 25 درصدی می‌تواند به تأمین سنگ‌ آهن مورد نیاز فولادسازان کشور کمک کند.
    وی ادامه داد:‌ این موضوع به نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بستگی دارد، گاهی ممکن است قیمت جهانی سنگ‌ آهن آن قدر بالا رود که تعرفه 25 درصدی مانعی برای صادرات نباشد و گاهی نیز ممکن است قیمت جهانی سنگ‌آهن آنقدر پایین بیاید که حتی صادرات بدون عوارض نیز انگیزه‌ای برای صادرکنندگان سنگ آهن ایجاد نکند.
    سبحانی در مورد اثرگذاری مصوبه عوارض 25 درصدی صادرات سنگ‌ آهن بر قیمت تمام شده فولاد نیز گفت: مسلماً اخذ این عوارض بر قیمت تمام شده تولید فولاد اثرگذار است، زیرا 30 تا 40 درصد هزینه تولید فولاد به قیمت سنگ‌آهن اختصاص دارد.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا این مسأله می‌تواند قیمت فروش فولاد را نیز کاهش دهد؟ اظهار داشت: خیر، این موضوع بیشتر باعث فعال شدن ظرفیت‌های صادراتی فولاد کشور خواهد شد، در واقع هزینه‌های سربار شرکت‌ها سرشکن می‌شود و تولید اقتصادی‌ تری خواهند داشت.
    رئیس انجمن فولاد در مورد میزان صادرات فولاد طی سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی‌ها مبنی بر صادرات 8 میلیون تنی بود، ولی احتمالاً صادرات از این رقم نیز بیشتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر