وزیر صمت:

۱۶۰هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است

عصر معدن- وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: ۱۶۰هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجاد شده و تا پایان سال حداقل به ۱۰۰ هزار شغل دیگر در این بخش خواهیم رسید.;

۱۶۰هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی امین شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران لرستان با بیان اینکه در هفت ماهه اول سال نزدیک 160هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است، اظهار داشت: برآورد شده که تا پایان سال حداقل به 100 هزار شغل دیگر در این بخش خواهیم رسید.

    وی با بیان اینکه برنامه ای برای واحدهای نیمه تعطیل و کاملا تعطیل کشور تدوین شده است، افزود: 16هزار واحد صنعتی تعطیل داریم که یک برنامه زمانبندی ایجاد کرده ایم که حداقل دو هزار واحد از آنها را در طول سال بتوانیم فعال کنیم.

    وزیر صمت با اشاره به رشد خوب تجارت خارجی کشور طی 6 ماهه نخست سال جاری، افزود: نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته 13درصد رشد داشته ایم .

    وی با اشاره به در پیش رو بودن پیمان اوراسیا، عنوان کرد: تا چند ماه آینده ایران هم به این پیمان ملحق می شود که این کشورها 180میلیون نفر جمعیت داشته و 800 میلیارد دلار هم حجم تجارت آنها است.

    فاطمی امین گفت: کشورهایی که در بازار رقیب ما هستند در این پیمان ها حضور ندارند و تعرفه ما در این کشورها صفر می شود و این می تواند جهش خیلی خوبی برای کشور ایجاد کند.

    وزیر صمت با اشاره به پیمان سازمان همکاری شانگهای و پیمان های منطقه ای بین ایران و پاکستان، عنوان کرد: چند نمایشگاه در کشور روسیه در زمینه مصالح ساختمانی، مواد غذایی و قطعات خودرو برگزار شده است.

    وی با اشاره به ‌کیفیت خودروهای داخلی، تصریح کرد: کیفیت خودروها به قطعه سازان و خودروسازان و رابطه بین این دو بر می گردد. وقتی که نقدینگی به اندازه کافی نباشد و پول قطعه سازان به موقع داده نشود می تواند در کیفیت محصول مشکل ایجاد کند.

    فاطمی امین خاطرنشان کرد: ما الزاماتی را ایجاد کرده ایم، یکی از این الزامات این است که 55 قطعه از خودرو که بسیار مهم هستند باید کد رهگیری داشته باشند که تا امروز بیش از 300 میلیون کد رهگیری صادر شده است.

    وزیر صمت تاکید کرد: وقتی کسی می خواهد قطعه ای را بخرد حتما کنترل کنند که آن قطعه کد رهگیری داشته باشد در غیر اینصورت یک کالای قاچاق، تقلبی و بی کیفیت است.

    فاطمی امین در رابطه با تعویق در واگذاری خودروها، تصریح کرد: در حال حاضر معوقات 20 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده که نتیجه افزایش تولید خودرو است ولی باز هم زیاد است و باید به جایی برسیم که معوقات به صفر برسند.

    فاطمی امین در پاسخ به افزایش قیمت خودرو و واردات خودرو، بیان کرد: تمرکز و اولویت ما خودروهای زیر 10هزار دلار است که در این راستا از واحدهای تولیدی معتبری ثبت سفارش ها در حال انجام است.

    وی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته کارهای خوبی در حوزه معدن انجام شده است خاطر نشان کرد: اولین کار شناسایی ذخائر است که مشکل جدی ما این است که به خوبی از ذخایر معدنی کشور مطلع نیستیم.

    وزیر صمت افزود: در این راستا تمام معادن کشور که امکان و ظرفیت ذخائر معدنی دارند به سه منطقه تقسیم شده که در مناطق اول و دوم کارهای اکتشاف را جزو اولویت قرار داده ایم.

    وی با اشاره به مزایده معادن، افزود: بیش از پنج هزار محدوده معدنی به صورت پرونده اکتشاف و جواز برداشت را در طول چهار ماه مزایده گذاشتیم که 10هزار مزایده در هم در بهمن ماه و خرداد ماه سال آینده انجام می شود که این کار سبب فعال شدن تمام ظرفیت ها می شود.

    وزیر صمت درخصوص اصلاح قواعد فرآوری معدن، تصریح کرد: قبل از تیرماه امسال بیش از 320 مصوبه داشتیم که متناقض و سبب ابهام بود و ممکن بود که باعث ایجاد رانت و فساد شود که همه آنها را ابطال کرده و دستورالعمل 80صفحه ای برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند صادر کردیم و در این راستا کسانی که کار فرآوری معدن می کنند در اولویت واگذاری قرار گرفتند.

    فاطمی امین با اشاره به سفر به لرستان و شهرستان الشتر گفت: الشتر و دلفان بخش‌هایی از استان لرستان هستند که در حوزه صنعت عقب ماندگی هایی دارند. در قالب یک پروژه کلان ملی با هدف ایجاد توازن سرمایه گذاری در مناطقی که ظرفیت های صنعتی و معدنی پایین دارند کار ویژه انجام می دهیم. به عنوان نمونه در الشتر، برای طرحی که به آن مفتول های استیل کورد می گویند و در تولید لاستیک های خودرو کاربرد دارد یک واحد پیش بینی شد و سه سرمایه گذار قوی فولاد مبارکه،شرکت توسعه مناطق و فلزات و یک شرکت خصوصی با هم شریک شده اند تا این واحد با ظرفیت اشتغالزایی بالا را احداث کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر