با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا

رتبه معدنی ایران ارتقا می‌یابد

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس آمارهای اعلامی، سهم بخش معدن و صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد است و آمار صادرات غیرنفتی هم ۴۵ میلیارد دلار اعلام شد.;

رتبه معدنی ایران ارتقا می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای اقتصاد، مهدی کرباسیان در پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در محل دانشگاه تربیت مدرس افزود: جذب 250 میلیارد دلار منابع خارجی در چارچوب برنامه ششم توسعه (1400- 1396) یک ضرورت جدی است. وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده و رشد 3/ 9 درصدی برای بخش معدن و صنایع معدنی نیز مورد انتظار است، البته یک سوم این رقم، از محل بهره‌وری محقق می‌شود.

    کرباسیان وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را عامل بهره‌وری ضعیف دانست و گفت: این وابستگی موجب بی توجهی به صنعت، تجارت و... می‌شود. ضمن اینکه کشور از درآمدهای نفتی در مسیر تعالی و رشد بهره نگرفته و در واقع در جایگاهی که باید در عرصه بین‌المللی قرار گیرد، قرار ندارد. وی اضافه کرد: واقعیتی که باید مورد پذیرش قرار گیرد، این است که در کشورمان از لحاظ علمی نسبت به دنیا کمبود وجود دارد و از بعد فناوری هم فاصله جدی داریم، اما با وجود منابع نفت، گاز و نیروی انسانی می‌توانیم در زمینه بهره‌وری پیشرفت‌های لازم را به دست آوریم. کرباسیان آمار مجمع جهانی اقتصاد را یادآور شد که براساس آن در بحث رقابت پذیری، ایران در بین 137 کشور به رتبه 69 رسیده و افزود: پیشتر در جایگاه 76 قرار داشتیم.به گفته وی، اصلی ترین شاخص بهره‌وری، تسهیل کسب وکار است که باید به مردم آگاهی لازم داده شود و چین که حدود سه دهه قبل چندان رشد شاخصی نداشت، امروز در بین سه کشور برتر جهان جای گرفته است. رئیس هیات عامل ایمیدرو این را هم گفت که مساله بهره‌وری با اعطای جایزه حل نمی‌شود، بلکه در عرصه معادن و صنایع معدنی باید به همه وجوه توجه شود.

    وی ابراز امیدواری کرد: کمک دولت در این بخش با پیشتازی تشکل‌ها و دانشگاه‌ها موجب شود تا ایران در حد نام خود بتواند در عرصه‌های مختلف بین‌المللی جایگاهی در خور شأن کسب کند.رئیس سازمان ملی بهره‌وری نیز در پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی گفت: تاکنون بحث ارتقای بهره‌وری در کشور جدی گرفته نشده و اگر اراده وجود دارد تا رشد اقتصادی اتفاق افتد و تولیدات معدنی به مرحله رقابت پذیری در منطقه و جهان برسد، یکی از برگ‌های برنده، ارتقای بهره‌وری و اختصاص جایزه است. علی اکبر اولیا با اشاره به کاهش قیمت محصولات جهانی تصریح کرد: ما در یک رقابت بسیار سنگین در حوزه‌های تولید مواجه هستیم. به‌طوری که همه شرکت‌های تولیدی دنیا با همه توان و دانش تلاش می‌کنند هزینه تولید را کاهش دهند و کیفیت محصولات را بالا ببرند که این به معنای بهره‌وری است. وی ادامه داد: اگر ما در این شرایط نتوانیم رقابت کنیم از صحنه بازار خارج می‌شویم و این مساله، چالش امروز کشور است و باید نظام تولید و کیفیت اصلاح شود. اولیا گفت: در برنامه ششم توسعه، یک‌سوم رشد اقتصادی یعنی 35 درصد باید از طریق ارتقای بهره‌وری حاصل شود.وی ادامه داد: مردم چشم انتظار تحول اقتصادی هستند و امیدواریم به برکت بخش معدن خبرهای خوبی از موفقیت‌ها بشنویم. اولیا همچنین بر ایجاد اصلاحات در قوانین برای کاهش موانع مدیریتی تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر