آیا تحریم‌های جدید قدرت تاثیرگذاری دارند؟

عصر معدن- آمریکا از بیستم دی ماه دور جدیدی از تحریم ها را به اجرا گذاشت که بر اساس آن شماری از مقام‌های ایرانی به همراه چند شرکت ایرانی و خارجی و یک کشتی هم به دایره شمول تحریم‌های گذشته افزوده شد؛ این امر در پی تشدید تنش ها بین تهران- واشنگتن شکل گرفت.;

آیا تحریم‌های جدید قدرت تاثیرگذاری دارند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، ایران در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه 13 دی‌ماه آمریکا که منجر به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی شد، بامداد چهارشنبه 18 دیماه از شلیک ده‌ها موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

    پس از حمله تلافی جویانه ایران، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا وعده داد که  از ابزار تحریم برای پاسخ به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده می کند که در اعلام برنامه این دوره، صنایع سنگ آهن، فولاد و آلومینیم و مس به عنوان هدف جدید تحریم‌ها نام برد.

    «بهادار احرامیان» عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: دور جدید تحریم ها تغییر چندانی در شرایط شرکت های فولاد سازی و دیگر صنایع مشمول به دنبال ندارد، زیرا پیش از این آمریکا کل صنعت ایران را در دایره تحریم های خود قرار داده بود.

    فهرست اعلامی شرکت های مشمول تحریم که برخی تکراری است؛ این شرکت‌ها شامل ذوب آهن، آلومینیم المهدی، ایرالکو، فولاد ارفع، فولاد خراسان، گل‌گهر، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر، فولاد خوزستان، ملی مس، فولاد اکسین، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب می‌شود.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران مشابه دنیا به دلار قیمت گذاری و به فروش می رسند و این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال بهره می گیرد و در واقع مزیت رقابتی آنها تقویت می‌شود.

    احرامیان یادآور شد: صنعت فولاد کشور با شرایط جدیدی روبرو نشده و کماکان با وضعیت پیشین به برنامه های خود ادامه می دهد و نیازمند پشتیبانی های داخلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تداوم روند صادراتی است.

    جدیدترین آمار 9 ماهه صادرات فولاد کشور رقم پنج میلیون و 209 هزار و 258 تن را نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 19 درصدی را نشان می دهد.

    «سید رضا شهرستانی» عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران هم در این ارتباط  توضیح داد: اجرای تحریم‌های جدید، چندان جای نگرانی ندارد، زیرا 40 سال است که ایران بواسطه سیاست های آمریکا، تحت تحریم قرار دارد و برای نخستین بار این مساله بوجود نیامد.

    به گفته وی، صنعت فولاد هم به همراه فلزات دیگر تحریم بود، اما تولیدکنندگان کالاهای خود را به مقاصد مربوطه صادر می کنند و آمار عملکرد امسال در این بخش هم گویاست.

    ترامپ رییس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد و دور اول تحریم (15 مرداد 1397) طلا، فولاد، آلومینیوم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور در دایره تحریم قرار گرفتند و بعد از این، آمریکا به بهانه های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریم‌های تکراری بر روی این حوزه کرد و در مورد شرکت‌ها، پاره ای مواقع تا سه نوبت آنها را تحریم کرد تا جو روانی درجامعه بوجود آورد.

    واقعیت اینکه، چنانچه هدف صادرات و منابع ارزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه، صادرات خود را بوسیله دو هزار کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارند و برخی الگوهای جدید صادرات، اصولا از سیستم‌های بانکی بین المللی استفاده نمی کند که این امر قدرت اعمال تحریم آمریکا را به حداقل می رساند.

    متخصصان بخش معدن و صنایع معدنی بر این اعتقادند که تحریم همواره یک ریسک و تهدید بزرگ بوده و باید به هر نحو مدیریت شده و از آن دوری کرد و شرکت‌های این بخش ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیتها دارند.

    عملکرد بیش از دو سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد، ضمن اینکه از تحریم استقبال نمی شود.

    پیش از این کارشناسان گفته بودند: اجرای دو دور تحریم های آمریکا بر علیه ایران که 18 آگوست (27 مرداد) و 18 نوامبر( 27 آبان) اجرایی شد بر اقتصاد ایران تاثیر شدید داشته باشد، اما عملکرد صادرات صنعت فولاد برای امسال، با روند رو به رشد، خلاف آن را به اثبات می رساند.

    شهرستانی یادآور شد: تحریم های جدید تاثیراتی دارد، اما با این وصف صادرات مناسبی را امسال تاکنون داشته ایم و چنانچه بخواهیم دقیق تر موضوع را کالبد شکافی کنیم، باید گفت تحریم ها اندکی قدرت چانه زنی را برای مشتریان افزایش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود انتقال پول را دشوار سازد.

    وی ضرورت سیاست‌های با ثبات برای تداوم صادرات این بخش را خواستار شد و تاکید کرد: حمایت دولت باعث پشتیبانی از تولید و صادرات می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر