احتمال افزایش سرمایه گل‌گهر به ۱۰ هزار میلیارد تومان

عصر معدن- معاون مالی و اقتصادی گل‌گهر از احتمال افزایش سرمایه این مجموعه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: با حمایت سهامداران و افزایش سرمایه‌ای که درحال بررسی است، می‌توانیم جایگاهمان را در بورس تقویت کنیم.;

احتمال افزایش سرمایه گل‌گهر به ۱۰ هزار میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، محمود زیدآبادی در بازدید فعالان بازار سرمایه از معادن گل‌گهر درباره احتمال افزایش سرمایه این مجموعه معدنی، گفت: هدف‌مان این است که با افزایش سرمایه، پروژه‌ها را توسعه دهیم که حمایت سهامداران می‌تواند گل‌گهر را توسعه دهد.

    وی توضیح داد: سرمایه 48 هزار میلیارد ریال برای گل‌گهر به ثبت رسیده و در دستور کار است که سرمایه تا 100 هزار میلیارد ریال افزایش یابد. برای توسعه گل‌گهر زیرساخت‌ها آماده است و برای تامین آب مورد نیاز طرح انتقال آب خلیج فارس را داریم که تا ابتدای سال 1399 به بهره‌برداری می‌رسد.

    زیدآبادی ادامه داد: گل‌گهر رتبه ششم را در بورس دارد و این موضوع برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، امیدواریم که با همدلی و تلاش در آینده نزدیک رتبه اول را به دست آوریم.

    در ادامه این نشست محسن نبوی - معاون برنامه و بودجه گل‌گهر -  نیز درباره جایگاه ایران از نظر ذخایر سنگ‌آهن در جهان گفت: ایران رتبه نهم ذخایر سنگ آهن در جهان را دارد و دو درصد ذخایر جهانی در ایران است. 30 درصد از ذخایر سنگ آهن ایران در در منطقه گل‌گهر است. منطقه گل گهر امروز 34 درصد از ظرفیت تولید کنسانتره، 25 درصد از ظرفیت تولید گندله، 14 درصد ظرفیت آهن اسفنجی و سه درصد از ظرفیت فولاد خام کشور را دارد که مورد آخر چندی پیش توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

    وی خطاب به فعالان بازار سرمایه گفت: شش آنومالی در حال حاضر در منطقه گل گهر شناسایی شده که حدود 170 میلیون تن ذخیره باقی‌مانده آنومالی است. 18 خط تولید فعال در منطقه گل‌گهر وجود دارد که حدود 10 تا از آن در خود گل‌گهر است. از موضوعات استراتژیک که مدیران به دنبال رفع آن هستند تحریم سنگ آهن است یکی از کمبودهای آینده صنعت فولاد کشور سنگ آهن است و در راستای اکتشاف های جدید هم در حال پیشروی هستیم.

    معاون برنامه و بودجه گل‌گهر  با اشاره به موضوع ارز آوری گفت: مکانیزم‌های قیمت‌گذاری، عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی و ارزآوری از موضوعات دومی است که دنبالش هستیم و امیدواریم انجام شود. بحث ساختار هزینه‌ها، توسعه سیستم ها و سرمایه انسانی از موضوعات مهم در استراتژی ها است.

    نبوی ادامه داد:  سال 1388 معادل شش میلیون تن تولید کنسانتره داشتیم اما در حال حاضر 20 میلیون تن و تا سال 1404 معادل 24 میلیون تن کنسانتره تولید خواهیم کرد. در افق 1404 معادل 21 میلیون تن گندله، 6.4 میلیون تن آهن اسفنجی، 5.3 میلیون تن محصولات ذوب و ریخته‌گری، 1000 مگا وات برق و 180 میلیون منر مکعب ظرفیت آب شیرین سازی خلیج فارس خواهد بود که 130 متر مکعب آب به استان های جنوبی برای صنایع فولادی و سرچشمه منتقل می شود. البته بسیاری از پروژه‌ها در 1401 الی 1402 به بهره برداری خواهد رسید.

    وی اضافه کرد: پروسه توسعه زنجیره فولاد چابهار نیز در دست اجراست که قرار است 15 میلیون تن گندله، 12 میلیون تن آهن اسفنجی و 10 میلیون تن فولاد آنجا تولید شود که میزان سرمایه گذاری‌اش هفت میلیارد یورو پیش بینی شده است.

    معاون برنامه و بودجه گل‌گهر افزود: علاوه بر این در سطح فراملی سرمایه گذاری در استرالیا را دنبال می‌کنیم که مطالعات آن در حال انجام است و سرمایه گذاری در معادن مس قزاقستان هم در دست مطالعه است که این موضوعات برای سرمایه گذاری بورسی می‌تواند جالب توجه باشد.

    نبوی افزود: حدود 14 هزار و 533 میلیون یورو به اضافه 132 هزار میلیارد ریال مقدار سرمایه گذاری کل پروژه ها بوده که تا امروز 1472 میلیون یورو به علاوه 69 هزار میلیارد ریال انجام شده است. قطعا حمایت فعالان بازار سرمایه می‌تواند در موفقیت نقش داشته و اینکه بهره برداری از این معادن توانسته از شش میلیون تن به 20 میلیون تن برسد حاصل حمایت سهامداران بوده است که امیدوارم این حمایت ادامه دار باشد.

    همچنین در این نشست محسن میرزاده  -مدیر حسابداری مدیریت - نیز گفت: برای سال 1398، برنامه داریم که 12 میلیون تن گندله و 15 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره تولید کنیم. سهم گل گهر در سال گذشته از کنسانتره 14 میلیون و 683 هزار تن بوده است که 33 درصد از سهم بازار را داشته است و در گندله سهم 28 درصدی را داریم.

    وی ادامه داد: در هفت ماهه سال جاری سهم 34 درصدی را در تولید کنسانتره و 29 درصد از سهم تولید گندله را داشتیم. در شش ماهه اول سال جاری مجموعا هفت میلیون و 497 هزار تن گندله و کنسانتره داشتیم.

    میرزاده درباره روند سود آوری، گفت: پیش بینی ما برای امسال با مبلغ فروش 12 هزار و 500 میلیارد تومان است و سود خالص 5130 میلیارد تومان است. با توجه به عملکرد شش ماهه شرکت سود خالص 2600 میلیارد تومان است که 54 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر