دلایل پذیرش سنگ آهن در بورس کالا

عصر معدن- مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: پذیرش کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا با هدف جذب سرمایه گذار جدید در این حوزه برای افزایش حجم تولید این محصول انجام شده است.;

دلایل پذیرش سنگ آهن در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از بازار سرمایه، حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه برمبنای افق 1404 باید حتما سرمایه گذاری های جدید در حوزه سنگ آهن انجام شود، گفت:در برنامه ریزی ها باید فناوری جدید برای برداشت و تولید سنگ آهن مورد توجه قرار گیرند چراکه ذخایری که برداشت از آنها راحت تر است روزی به پایان می رسد و باید به سراغ ذخایری رفت که برداشت از آنها سختتر است.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص سرنوشت معامله کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا نیز گفت: در سال گذشته سنگ آهن در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت اما هنوز این محصول در بورس کالا معامله نشده است.

    وی درباره دلایل پذیرش سنگ آهن در بورس کالا گفت: در بازار آهن بخش هایی از زنجیره تولید آهن و فولاد قیمت گذاری و بخش هایی کشف قیمت می شود و این موضوع عدم توازن در قیمت این محصولات ایجاد کرده بود .

    وی با اشاره به افق چشم انداز 1404 تاکید کرد: برای رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تنی آهن در افق1404 باید کمبودهایی که در تامین سنگ آهن وجود دارد، برطرف شود.

    به گفته وی در اوج و فرودهای بازارهای جهانی ، سرمایه گذاری در صنعت سنگ آهن به دلیل قیمت گذاری سنگ آهن در داخل با ریسک مواجه می شود.

    وی با اشاره به شرایط مساعد شرکت های سنگ آهنی گفت: با بررسی صورت های مالی شرکت های سنگ آهن به نظر می رسد این شرکت ها سودآوری خوبی دارند و دلیلی برای اینکه قیمت گذاری محصولات این شرکت به سمت آزاد سازی حرکت کند ، وجود ندارد. اما زمانی که قیمت سنگ آهن در بازار جهانی افزایش یا کاهش پیدا می کند عموما چون قیمت گذاری ما در سنگ آهن دستوری است ، سرمایه گذاری جدیدی در بازار سنگ آهن انجام نمی شود.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه برمبنای افق 1404 باید حتما سرمایه گذاری های جدید در حوزه سنگ آهن انجام شود، گفت: در برنامه ریزی ها باید فناوری جدید برداشت سنگ آهن و تکنولوژی های جدید تولید سنگ آهن مورد توجه قرار بگیرند پس باید برای افزایش سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف و بهره برداری بیشتر سنگ آهن تلاش شود.

    سلطانی نژاد افزود: در صورتی که کشف قیمت سنگ آهن در یک محیط بازاری صورت نگیرد چرخه پس انداز، درآمد و سرمایه گذاری کامل نمی شود .

    مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر اینکه قرار نیست حتما قیمت سنگ آهن گران شود، اظهار کرد: برای افزایش اطمینان و ورود سرمایه گذاران جدید در این عرصه باید قیمت گذاری سنگ آهن به سمت بازاری شدن حرکت کند.

    وی درباره دلایل عدم انجام معامله سنگ آهن در بورس کالا پس از پذیرش این محصول، گفت: برای انجام معامله سنگ آهن متقاضی ها باید به یک حجم مشخصی از عرضه بر اساس مصوبات هیات پذیرش برسند تا پذیرش موثری انجام شود و بتوان گفت فرآیند کشف قیمت واقعی انجام شده است اما تا به امروز عرضه کنندگان به خوبی مشارکت نکرده اند.

    سلطانی نژاد گفت: بورس کالا در حال برگزاری یک سری جلسات تعاملی با عرضه کنندگان است که آنها را برای افزایش حجم عرضه ها قانع کند تا فرآیند کشف قیمت آغاز شود.

    وی پیش بینی کرد در سال 97 به طور قطع بورس کالا شاهد عرضه های پرحجم سنگ آهن خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر