مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو مطرح کرد:

تاثیر منفی نوسانات ارزی بر بخش تولید

عصر معدن- مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو با اشاره به تاثیرات نامطلوب تحولات اخیر ارز در فعالیت های اقتصادی و بازار سرمایه گفت : با توجه به منشا این تصمیم که از سوی دولت به عنوان متولی اقتصاد کشور اتخاذ شده و آثار آن متوجه تمامی دست اندرکاران اقتصادی و به طور طبیعی فعالان بازار سرمایه هم می شود. باید منتظر بود تا ببینیم آیا تعیین نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومانی می تواند التهاب حاکم در بازار را کاهش دهد و پاسخگوی متقاضیان باشد یا خیر.;

تاثیر منفی نوسانات ارزی بر بخش تولید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» سید محمود سیدی گفت: اصولا اینگونه تصمیمات نمی تواند در کوتاه مدت تاثیر خوشایندی بر بازار بورس داشته باشد ، لیکن در بلند مدت و با تعدیل شدن این قبیل آثار می توان به بازگشت رونق مجدد به بورس امیدوار بود ، کما اینکه این شرایط را در گذشته به همین نحو تجربه کرده ایم. اما  در شرایط حاضر چشم اندازی متصور نیست.

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در خصوص دلیل واگذاری مالکیت 10 درصد سهام شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گفت: سرمایه گذاری در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به اواخر سال 1390 بر می گردد. میزان سهام خریداری شده از سوی چادرملو به میزان 10 درصد کل سرمایه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در آن سال بود و توانستیم در برنامه افزایش سرمایه شرکت مذکور طی سالهای آتی مشارکت کنیم و نهایتا میزان سرمایه چادرملو به مبلغ 800 میلیارد ریال رسید.

    وی ادامه داد: اما در سال گذشته با توجه به نیاز نقدینگی و تمرکز منابع برای پیشبرد اهداف و اجرای طرح های جدید ، سهام خود در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر را به فروش رساندیم .

    وی افزود : وجه حاصل از فروش این سهام را برای تامین نیاز نقدینگی طرح احداث کارخانه احیای چادرملو صرف کردیم. این کارخانه سالانه بالغ بر 1 میلیون و 550 هزارتن آهن اسفنجی تولید و نیاز  کارخانه فولاد چادرملو که در مجاورت همین کارخانه در مجتمع صنعتی چادرملو ساخته شده است را تامین می کند.

    سیدی در پاسخ به این سوال که دلیل اختلاف نرخ فروش فولاد نسبت به بازار آزاد چیست گفت: اگر منظور از بازار ، نرخ‌های فروش شرکت فولاد خوزستان باشد، میانگین فروش هر تن محصول شمش در شرکت چادرملو نسبت به میانگین فولاد خوزستان به میزان حدود 5درصد بالاتر است . چادرملو تمامی محصول شمش خود را به صورت نقدی فروخته و این امکان وجود دارد که سایر فروشندگان با توجه به فروش غیر نقدی و تفاوت زمانی تحویل محصول تا دریافت مطالبات فروش ، قیمتهای بیشتری را از خریداران مطالبه کرده باشند.
    وی درمورد آخرین وضعیت معدن d19  نیز گفت : انتظار می رود در آینده ای نزدیک وضعیت کسب مجوزهای باقیمانده برای بهره برداری از معدن d19 به نتیجه نهایی برسد. هر چند که تا کنون تاخیرات زیاد در تصمیم گیری، مانع آماده سازی این محدوده معدنی برای برداشت سنگ آهن شده است ، با توجه به اینکه عملیات استخراج در این توده معدنی حدود 5 سال زمان می برد تا محصول نهایی یعنی سنگ آهن استخراج شود باید هرچه سریعتر تکلیف آن روشن شود. چرا که در حال حاضر هم با توجه به اجرای طرح های فولادی در کشور، کمبود سنگ وجود دارد .
    وی در خصوص چالش پیش رو در خصوص کمبود سنگ آهن برای واحد های فولاد سازی کشور گفت : مهم‌ترین دلیل تامین سنگ آهن مورد نیاز در ایران ، رشد نامتوازن زنجیره تولید فولاد از بخش معدن تا تولید محصولات نهایی است. بدین معنی که حجم سرمایه گذاری های انجام شده برای تامین سنگ آهن مورد نیاز ، با حجم سرمایه گذاری تولید محصول نهایی فولاد تناسب نداشته است.
    به گفته وی، این عدم تناسب می تواند به صورت عمده ناشی از نامهربانی هایی باشد که در گذشته نسبت به معدن صورت گرفته است. شاید در مطالعات طرح توازن و طرح آمایش ، کارشناسان به این موضوع توجه داشته اند ، لیکن در عمل و بخصوص از ناحیه قانونگذار که مجریان نیز مجبور به اجرای همین قوانین هستند ، اتفاق صورت گرفته نتوانست وضعیت قابل اطمینانی را برای توسعه طرحهای معدنی به دنبال داشته باشد.
    سیدی ادامه داد: علاوه بر آن  با زیر پا گذاشتن قانون معادن به عنوان قانون مادر و خلق احکام قانونی از قبیل پرداخت حق انتفاع ، فرصت و مجال سودآوری بیشتر شرکتهای معدنی، در تامین طرح‌های معدنی خود از محل تبدیل مطالبات سهامداران به افزایش سرمایه را سلب کرد. قوانین دست و پاگیر و تعدد مراجع تصمیم گیری برای صدور مجوز های لازم جهت اجرای طرح‌های معدنی و استفاده از پهنه های معدنی جدید نیز ، از مشکلات و مصائبی است که  دامنگیر شده است.
    وی مهم‌ترین اقدامات برای رونق فعالیت های معدنی را،  توسعه طرح‌های اکتشافی، روان سازی امور قانونی بهره‌برداری از معادن و تخصیص تسهیلات بانکی بلند مدت برای بهره برداری از پهنه های جدید معدنی را از راه های برون رفت از بحران کمبود سنگ آهن عنوان کرد.
    مدیر مالی و اقتصادی چادرملو دلیل فروش 1.3 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده در سال 96 را با توجه به نیاز آن برای تولید گندله و فولاد عدم نیاز مصرف داخلی عنوان کرد وافزود : فروش سنگ آهن دانه بندی شده که در صنایع فولادی با روش کوره بلند مصرف دارد ، از محل موجودی‌های آماده فروش سنوات قبل صورت گرفته است.
    وی ادامه داد: حال با توجه به اینکه تنها مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی شده در داخل کشور کارخانه ذوب آهن اصفهان است که به شیوه کوره بلند، فولاد تولید می کند و مواد اولیه آن همه ساله تامین می شود . لذا محصولات تولید شده فوق که عیار پائین تری دارد مناسب فرآوری برای استفاده در تولید فولاد به روش احیاء مستقیم نیست. علاوه بر آن  شرکت چادرملو  با توجه به نیاز سنگ آهن برای تولید کنسانتره ، تولید محصولات دانه بندی خود را چند سالی است که کاهش داده است.
    سیدی در مورد وضعیت حق انتفاع پرداختی برای سال 97 ومیزان پرداختی و بدهی سال 96 چادرملو گفت :
    با توجه به قرارداد بین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ایمیدرو، ضرابب محاسبه حق انتفاع امسال نسبت به سال قبل تفاوتی نخواهد داشت و در حال حاضر مجموع بدهی شرکت بابت حق انتفاع سال های  95 و 96 ، حدود چهار هزار میلیارد ریال است که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته نسبت به پرداخت حق انتفاع معوقه در سال 1397 اقدام خواهد شد.
    وی تاثیر تکمیل زنجیره ارزش بر کم شـدن حق انتفاع پرداختی در سال 97  را مثبت ارزیابی کرد و افزود : با توجه به گسترش فعالیت‌های شرکت در صنایع پائین دستی معدنی و احداث کارخانه گندله سازی ، آهن اسفنجی و فولاد ، اصولا کاهش حق انتفاع به صورت پلکانی می تواند بر کاهش هزینه ها تاثیر بگذارد. لیکن تعیین مقدار آن در حال حاضر مشخص نیست .
    وی در پاسخ به این سوال که، با توجه به اینکه سنگ آهن در بورس کالا عرضه می‌شود اما چرا با چالش‌هایی مواجه است مواجه است گفت
    عرضه سنگ آهن در این بورس به شرط تسهیل در روند معاملات و ساز و کارهای عملی ،می تواند موجب شفافیت کشف قیمت نهاده های معدنی و بخصوص سنگ آهن شود. ولی مهمترین چالش در ساز و کار فعلی بورس کالا ، تاخیر بیش از حد در پرداخت وجه فروش محصول و بخصوص در احجام زیاد می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر