فولادی ها بیشترین مصرف برق صنایع را دارند

عصر معدن- آمار مرتبط با میزان تأمین برق صنایع در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که به طور کلی میزان تأمین برق صنایع کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته که فولادی ها در صدر قرار دارند.;

فولادی ها بیشترین مصرف برق صنایع را دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از وزارت نیرو، افزایش میزان مصرف برق در بخش صنایع را باید به عنوان یکی از نشانه‌های رشد تولید و اشتغال در نظر گرفت که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به امری متداول تبدیل شده و همواره میزان مصرف برق در بخش صنعت از سایر بخش‌ها بیشتر است.

    بررسی میزان مصرف برق در بخش صنایع ایران نیز بیانگر این است که در شش ماهه نخست سال گذشته و برای اولین بار سهم برق صنایع از سهم دیگر بخش‌ها به ویژه بخش خانگی پیشی گرفته است.

    به طور مشخص و در شش ماهه نخست سال 1401 که طرح مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف به اجرا گذاشته شد، سهم بخش صنایع از مصرف برق تولیدی کشور با 2.8 درصد افزایش به 34 درصد رسید و این در حالی بود که سهم بخش خانگی با 1.3 درصد کاهش نسبت به شش ماه نخست سال 1400 به 33.7 درصد رسید.

    در سال 1401 و به طور کلی میزان تأمین برق صنایع بر اساس آنچه که شرکت توانیر اعلام کرده، 4.1 درصد افزایش یافت و به طور مشخص در بازه زمانی اجرای طرح مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال گذشته نیز میزان تأمین برق صنایع بزرگی، چون صنایع فولادی و سایر صنایع فلزی به ترتیب 8 درصد و 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400 افزایش یافت.

    همین موضوع سبب شد که به طور نمونه در بخش صنایع فولادی در فصل تابستان سال 1401 و نسبت به سال قبل از آن میزان رشد تولید 23 درصدی به ثبت برسد.

    با توجه به گذشت یک ماه از آغاز طرح مدیریت مصرف برق کشور در سال جاری نیز بررسی‌ها حکایت از افزایش محسوس میزان تأمین برق بخش صنعت نسبت به سال 1401 دارد که با توجه به ناترازی موجود در صنعت برق کشور، اتفاق و خبر خوشحال کننده‌ای است.

    توضیح اینکه در سال جاری و بر اساس آمار و ارقام اعلام شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از ابتدای طرح مدیریت مصرف برق فصل گرم سال شاهد افزایش تأمین برق بخش صنایع به میزان 17.30 درصد هستیم که در این بین بیشترین میزان رشد مصرف برق در حوزه صنایع فولادی و به میزان 24.61 درصد به ثبت رسیده است.

    همچنین خرداد ماه سال جاری و علی رغم افزایش میزان مصرف برق بخش خانگی، میزان رشد مصرف برق صنایع سیمانی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به 13.81 درصد رسید و میزان رشد مصرف برق برای سایر صنایع فلزی نیز در همین بازه زمانی 12.41 درصدی بود.

    این وضعیت در حالی است که اساساً تأمین برق بیش از 90 درصد از صنایع و کسب و کارهای کوچک، همانند کارگاه‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی در طرح مدیریت مصرف برق فصل گرم اجرایی می‌شود و این صنایع تحت هیچ شرایطی مشمول طرح‌هایی مانند جابجایی بار مصرف و … نمی‌شوند.

    آمار و ارقامی که مورد اشاره قرار گرفت، بیانگر مدیریت مطلوب مصرف برق کشور در یک ماهه اخیر و در بخش‌های مختلف است که جدا از حفظ پایداری شبکه برق سراسری و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده منجر به تأمین حداکثری برق برای بخش‌های مختلف صنعتی شده و حکایت از روندی امیدوار کننده در بخش تولید و اشتغال کشور دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر