رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد:

واگذاری معادن سودده به افراد خاص

عصر معدن- رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن گلایه از کم توجهی ها به حوزه معدن در کشور از معادن به عنوان یک ظرفیت کم نظیر اما مغفول در کشور یاد کرد و گفت: معدن گرفتارترین بخش تولید در ایران است.;

واگذاری معادن سودده به افراد خاص
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در گردهمایی خانه های صنعت و معدن کشور که طی 24 و 25 آبان ماه در سمنان برگزار شد، اظهار کرد: در مظلومیت این بخش همین بس که ساخت اکثر قریب به اتفاق ماشین آلات معدنی کشور به قبل از 1975 میلادی برمی‌گردد و بانک‌ها نه تنها از اعطای تسهیلات ارزان قیمت به معدنداران خودداری می کنند بلکه حتی اسناد معادن و محل کار ما را به عنوان وثیقه و ضمانت نمی‌پذیرند.

    وی با انتقاد از واگذاری برخی معادن سوده به افراد خاص خاطرنشان کرد: تا این ارتباطات و روابط که طی آن بهترین معادن در اختیار افراد خاص قرار می گیرد قطع شود، وضعیت معادن بر همین منوال ناصواب است که وجود دارد.

    سهل آبادی با برشمردن برخی واگذاری های خاص از کاشی سازی اصفهان به عنوان یکی از این واگذاری های نادرست نام برد و گفت: بعد از واگذاری و به فاصله کمی همه ابزارآلات و ماشین آلات و انبارهای این واحد خالی شد.

    وی با بیان اینکه بسیاری از خصوصی سازی ناموفق بوده افزود: تعدادی از کارخانه‌ها بعد از واگذاری و مثلا خصوصی سازی، به ویرانه و خرابه تبدیل شدند.

    برخی کارخانه ها بعد از واگذاری به ویرانه تبدیل شدند

    این فعال معدنی و صنعتی از خانه های صنعت، معدن و تجارت به عنوان مشاوران بی‌جیره و مواجب نام برد و خاطرنشان کرد: شگفتی من از این است که چرا از این مشاوران متخصص و بی جیره و مواجب استفاده نمی‌کنند.

    وی با بیان اینکه مسوولان از ما به عنوان سربازان جنگ اقتصادی نام می برند ادامه داد: سئوال ما این است که چرا از این سربازان وطن پشتیبانی نمی شود که پایان برخی از آنها در این جنگ اقتصادی به زندان و ورشکستگی ختم نشود.

    سهل آبادی با بیان اینکه سرباز به فشنگ و ابزارآلاتی برای جنگیدن در میدان نیاز دارد، اضافه کرد: سرباز نباید در زندان با مرگ و سرطان دست و پنجه نرم کنند. همین چندی پیش یک تولیدکننده در اصفهان که بالغ بر 1300 اشتغال ایجاد کرده بود و بارها می گفت باید تا پای جان کار کنیم، راهی زندان شد و در آنجا در جدال با سرطان از پای درآمد.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت و مسوولان کشور باید بپذیرند که این سربازان در میدان نبرد ممکن است هر آن مجروح شوند خاطرنشان کرد: وقتی بانک ها به یک فرد می تواند 1200 میلیارد تومان تسهیلات و با تنفس یک ساله بدهند پس می توانند به واحدهای کوچک هم تنفس هزار میلیارد تومانی بدهند.

    وی به مشکل وثیقه برای صنعتگران و صاحبان معادن اشاره کرد و گفت: شرایط برای تولیدکننده ها به گونه ای شده که دیگر سندی که در گرو بانک ها نباشد در بین صنعتگران وجود ندارد.

    وی از کمیته حمایت قضایی در استانها به عنوان یک تجربه خوب و موفق نام برد و افزود: چرا چنین کمیته موفق و کارآمدی را منحل و کمیته دیگری را جایگزین آن کردند.

    وی از خانه های صنعت و معدن به عنوان تخصصی ترین تشکل ها در بخش تولید کشور نام برد و گفت: چرا در خصوصی سازی ها از ظرفیت این تشکل ها استفاده نمی شود.

    رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران بر لزوم حمایت واحدهای صنعتی و معدنی از جوانان نخبه تاکید کرد و با بیان اینکه کسی از جوانان نخبه این حوزه حمایت نمی کند، افزود: ما با وجود همه مشکلات فعلی وظیفه داریم که استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را حمایت کنیم و به این حمایت همچون زکات و روزه به عنوان یک عمل و کار خیریه نگاه کنیم.

    این فعال اقتصادی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را یک اشتباه و طرح شتاب زده خواند و بیان کرد: اگر هم به جوان گرایی در مدیریت باور داریم که باید هم باور داشته باشیم باید این مهم در روندی تدریجی و آرام اتفاق می افتاد.

    وی با بیان اینکه اصفهان به دلیل همین قانون الان دو سه ماه است که بلاتکلیف و تعطیل است و اتفاقی در آن نمی افتد، افزود: نباید تجربه مدیران به طور کلی کنار گذاشته شود چرا که کشور به این تجربه ها نیاز دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر