عملکرد درخشان فولاد هرمزگان در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۷

عصر معدن- مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از عملکرد تمامی واحدهای شرکت در ده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری گفت: هدف کارکنان در سال جاری دست‌یابی به ظرفیت اسمی کارخانه و تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام است که با همراهی مدیران و کارکنان زحمت‌کش فولاد هرمزگان، تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم بست.;

عملکرد درخشان فولاد هرمزگان در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» فرزاد ارزانی در بخش نخست سخنان خود ارتقای ایمنی در فولاد هرمزگان را نتیجۀ بکارگیری روزافزون دستورالعمل‌های ایمنی و بازرسی‌های حین کار دانست.
    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به رکوردهای درخشان واحد فولادسازی گفت: در 10 ماهه اول سال جاری، تولید تختال در شرکت فولاد هرمزگان با 53.737 تن و 5 درصد افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به 1.216.515 تن رسیده است.
    وی روند کاهشی مصرف انرژی در فولاد هرمزگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: مصرف ویژه آب مجتمع از 3.12 متر مکعب بر تن تختال به 2.90 متر مکعب بر تن تختال در دیماه 97 کاهش یافته است همچنین در مصرف ویژه انرژی حرارتی از  11.8 گیگاژول بر تن تختال  به 11.5 گیگاژول بر تن تختال در ده ماهه اول سال 97 کاهش داشته ایم و در پی پروژه های گوناگون در مصرف ویژه انرژی کل از 15.61 گیگاژول بر تن تختال (متوسط سال 96) به 15.29 گیگاژول بر تن تختال در ده ماهه اول سال 97 رسیده ایم.
    ارزانی  با تأکید بر این‌که در 10ماهه اول سال جاری، تولید آهن اسفنجی با 10 درصد افزایش به 1.424.642 تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته 1.297.474 تن بوده است.
    وی با تأکید بر این‌که مصارف نسوز، اکسیژن، الکترود گرافیتی نیز در این شرکت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از kg/ton 98/1 در سال 96 به kg/ton 85/1 در ده ماهه اول سال 97 کاهش یافته که این امر موفقیتی چشمگیر در واحد فولادسازی است. وی کسب رکورد 344 ذوب عمر نسوز پاتیل را رکوردی بی نظیر در فولاد سازی پیشرفته دانست که توسط کارکنان پرتلاش و جوان فولاد هرمزگان به ثبت رسیده است.
    ارزانی بازدهی کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان را در ده ماهه سال جاری 81.3 درصد و بازدهی ریخته‌گری را 97 درصد اعلام کرد و افزود: در این دو بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش مواجه بوده‌ایم.
    مدیرعامل فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام گفت: در مدیریت مهندسی کارخانه 195 پروژه از بخش های مختلف شرکت از جمله معاونت تکنولوژی و توسعه، معاونت خرید، معاونت بهره‌برداری، معاونت منابع انسانی، حراست و روابط عمومی در دست اقدام است. همچنین در واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها، آنالیزهای لازم جهت کاهش تعداد آزمون‌های انجام‌شده در آزمایشگاه فولادسازی و احیا مستقیم به‌منظور کاهش هزینه‌ها در حال انجام است.
    فرزاد ارزانی با اشاره به روند روبه‌رشد دستاوردهای اجرای نظام‌های مشارکتی در فولاد هرمزگان گفت: در این ده ماه میزان مشارکت کارکنان در نظام مشارکتی کارت سبز به 73 درصد رسیده است.
    وی اقدامات انجام‌شده در مهندسی صنایع شرکت را چنین برشمرد: پیاده‌سازی نظام مدیریت ایمنی و بهداشت ISO 45001:2018 و آماده سازی جهت دریافت گواهینامه، پیاده‌سازی نظام مدیریت زیست‌محیطی ISO 14001:2015 و آماده سازی جهت دریافت گواهینامه، خودارزیابی تعالی سازمانی و استخراج پروژه‌های بهبود و طراحی سه‌ساله نقشۀ راه تعالی، ممیزی صدور گواهی‌نامۀ ISO50001 در مهرماه 97، ارزیابی اهداف استراتژیک سال 97، ممیزی داخلی ISO9001 در دی ماه 97، تدوین اهداف استراتژیک سال 98 و ...
    وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری اطلاعات بیش از 20 پروژه توسعه سیستم انجام شد که می توان به برخی از آن‌ها از جمله: استقرار سیستم قیمت گذاری جهت اعتمادسازی بیشتر مشتریان با مشخص کردن پارامترهای تأثیرگذار در قیمت؛ استقرار سیستم نوین آزمایشگاه، راه‌اندازی سیستم حمل مکانیزه جهت افزایش سرعت بارگیری محصول، برقراری ارتباط سیستم‌های اتوماسیون اداری شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه، راه‌اندازی زیرساخت BI (هوش تجاری)، سیستم بومی سازی و ... اشاره کرد.
    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که  بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود. گفت: این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در ساختار رسمی خود، توجه به بومی سازی را بیش از پیش در برنامه‌ها قرار داده است. این بخش در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید و تحقیق و توسعه همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف نماید. وی در ادامه اشاره ای به پروژه های های جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی سازی داشت و  طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه یاب هوشمند مورد استفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین کاری، فعال نمودن کاتالیست های مستعمل واحد احیا مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور را اهم این پروژه ها دانست.

    ارزانی با اشاره به اینکه در طراحی و توسعۀ محصولات (R&D) فعالیت‌های گسترده‌ای انجام ‌شده است گفت: برقراری تعاملات گسترده و تعریف پروژه های متعدد با بیشتر دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در راستای بومی سازی ، فراخوان بیش از 20 پروژۀ پژوهشی با هدف آینده‌پژوهی صنعت فولاد و افزایش ارزش افزودۀ محصولات تولیدی، همکاری گسترده با واحد تحقیق و توسعۀ فولاد مبارکه و تعریف و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک و عقد تفاهم‌نامۀ همکاری پژوهشی با پژوهشکدۀ فولاد در جهت رفع نیازهای پژوهشی شرکت فولاد هرمزگان از طریق تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک و بازنگری و تدوین گردشکارهای واحد تحقیق و توسعه با همکاری واحد تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه، حمایت از طرح ها و ایده های محققین در راستای کاهش هزینه ها و بهبود فرایندهای تولید، از مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش است.
    وی با اشاره به رشد 25 درصدی فروش داخلی فولاد هرمزگان گفت: میزان فروش ده ماهه در بازارهای داخلی و خارجی از مرز یک میلیون تن گذشته و درامد شرکت از محل این فروش 26 درصد رشد داشته است.
    وی با بیان اینکه  شرکت فولاد هرمزگان موفق به کسب عنوان پیشرو در بین 100 شرکت برتر شد  گفت توانستیم با 34 پله صعود نسبت به سال گذشته رتبه 42 را در بین شرکت های برتر ایران کسب کنیم. وی مهمترین شاخص انتخاب شرکت های پیشرو از بین 500 شرکت برتر را رشدسریع و ارتقای رتبه فروش در چهار سال گذشته  عنوان کرد وی همچنین گفت میزان سوداوری و بهره وری  از مهمترین شاخص های انتخاب شرکت های برتر است .
    ارزانی کسب عنوان صادر کننده نمونه استان را برای چهارمین سال متوالی را نیز از افتخارت شرکت در حوزه فروش دانست
    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، تامین نیازهای صنعتی کشور از طریق بومی سازی محصولات و استفاده از ظرفیت های داخلی را در جهت منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلان کشور دانست و اظهار داشت: شرکت فولاد هرمزگان در همین راستا با  تمام توان سعی خواهد کرد نیاز صنایع داخلی به گریدهای ویژه فولادی را برطرف نماید. وی با اشاره به ساخت 5 گرید جدید گفت: از 5 گرید آلیاژی ویژه تولید شده، یک گرید مربوط به صنعت استراتژیک مخازن تحت فشار و دو گرید استحکام بالا مربوط به صنعت لوله جهت کاربردهای خاص در پروژه های عمرانی و دو گرید نیز جهت صنایع دریایی و نیروگاهی می باشد که پیش از این، اسلب مورد نیاز این محصولات از خارج از کشور تامین می شد.
    وی خاطر نشان کرد با ساخت گرید ck50  در سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی، موفق به دریافت لوح و تندیس ساخت محصول برتر شدیم. وی کسب نشان لیافت حمایت از تولید ملی در جشنواره حاتم را افتخاری دیگر برای فولاد هرمزگان و دلیلی بر عزم این شرکت بر بومی سازی سازی محصولات دانست.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به نقش فولاد هرمزگان در امر اشتغال‌زایی، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت را 1590 نفر اعلام کرد و افزود: در این شرکت بیش از 2.170 نفر نیز در قالب شرکت‌های پیمانکاری مشغول کار می باشند.

    ارزانی در ادامه ضمن قدرانی از قهرمانی های تیم های ورزشی شرکت فولاد هرمزگان و موفقیت‌های فرزندان کارکنان که موفق به کسب مدال در مسابقات کشوری و جهانی شده‌اند، اظهار امیدواری کرد خانواده فولاد هرمزگان همواره در همه عرصه‌ها خوش بدرخشند.
    وی در ادامه، تعهد فولاد هرمزگان به مسئولیت‌های اجتماعی خود را فرصتی برای خدمت به جامعه دانست و اضافه کرد: در ماه‌های گرم سال جهت جبران کمبود برق با خارج کردن یکی از کوره‌های واحد فولادسازی از مدار تولید از تولید بیشتر تختال چشم‌پوشی گردید تا مردم شریف استان در رفاه بیشتری باشند. ضمن این‌که این شرکت با مشارکت در جشن گلریزان ستاد دیه (آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد)، مشارکت در ضیافت ماه مبارک رمضان و طرح تکریم مددجویان هلال احمر استان هرمزگان، مشارکت در طرح تکریم ایتام با همکاری کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) و سایر اقدامات مشابه همواره تلاش کرده است به جامعۀ خود خدمت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر