با رشد ۵ درصدی؛

تولید شمش آلومینیوم در ۱۰ ماه از مرز ۲۶۷ هزار تن گذشت

عصر معدن- بررسی عملکرد ۱۰ ماهه سه واحد بزرگ تولیدی شمش آلومینیوم کشور نشان می دهد، مجموع تولید آنها در این مدت به بیش از ۲۶۷ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد پنج درصدی دارد.;

تولید شمش آلومینیوم در ۱۰ ماه از مرز ۲۶۷ هزار تن گذشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بر پایه جداول آماری کارخانه های ایرالکو(اراک) و هرمزال و المهدی (بندرعباس) تولید شمش دی ماه آنها در مجموع افزون بر 18 هزار تن شد که در مقایسه با دیماه 96 رشد 38 درصدی دارد.
    سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آمار تولید شمش آلومینیوم (خالص) را در سه واحد تولیدی ایرالکو، المهدی و هرمزال در 9 ماهه امسال 228 هزار و 314 تن اعلام کرد که بیش از 48 درصد آن سهم ایرالکوست.
    بررسی ها بیانگر آن است که رشد میانگین سالیانه مصرف آلومینیوم در جهان 6 درصد و رشد سالیانه مصرف آلومینیوم در ایران 12 درصد برآورد است.
    برپایه آمار تجارت خارجی، بخش معدن و صنایع معدنی ایران در 9 ماهه امسال، صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات آن به وزن 75 هزار و 455 تن و ارزش آن 145 میلیون و 700 هزار دلار بود که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتیب 47 و 43 درصد کاهش نشان می دهد.
    انتظار می رود میزان تولید آلومینیوم ایران در پایان امسال به سطح 385 هزار تن افزایش یابد در حالی که پارسال 337 هزار تن ثبت شد.
    پیشتر ایمیدرو اعلام کرده بود که میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق 1404 دربرمی گیرد.
    همچنین تولید پودر آلومینا در دیماه اسمال به بیش از 20 هزار و 700 تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال 96 یک درصد افزایش داشت؛ عملکرد 10 ماهه امسال نیز در زمینه پودر آلومینا دستیابی به بیش از 195 هزار و 900 تن را بدنبال داشت که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد سه درصدی را ثبت کرد.
    روند تولید آلومینا از سال 1381 (آغاز تولید آلومینا در ایران) تا پارسال نشان می دهد تولید این محصول از 102 هزار تن در آغاز به 240 هزار تن در سال 96 افزایش یافت که رشد بیش از 2 برابری تولید این ماده معدنی را نشان می دهد.
    همچنین طرح تولید پودر آلومینا با ظرفیت اولیه 800 هزار تن برای تامین حداقل نیاز راهبردی صنعت آلومینیوم کشور به این ماده معدنی تعریف شده که سرمایه گذاری لازم برای آن 650 میلیون یورو برآورد و بوکسیت مورد نیاز طرح نیز از طریق واردات تامین می شود.
    پیش بینی شده که تا پایان امسال میزان تولید پودر آلومینا در واحد جاجرم (خراسان شمالی) به 245 هزار تن برسد که در 10 ماهه امسال بیش از 80 درصد برنامه مورد انتظار تحقق یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر