بررسی عملکرد هشت ماهه امسال

معدن و صنایع معدنی در صدر صادرات ایران به ترکیه

عصر معدن- بررسی مبادلات تجاری ایران و ترکیه در دوره هشت ماهه تا آبان ماه امسال نشان می دهد که بخش معدن وصنایع معدنی با سهم بیش از ۴۰۰ میلیون دلاری، بیش از ۴۵ درصد صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد.;

معدن و صنایع معدنی در صدر صادرات ایران به ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد، ایران در مدت یاد شده به میزان 441 هزار و 311 تن کالای بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش افزون بر 404 میلیون و 609 هزار دلار به ترکیه صادر کرد.
    انواع سنگ و محصولات مرتبط، انواع فرو (فروسیلیس و ..) انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی، پودر آلومینا، زغالسنگ و کک، زنجیره آلومینیوم و محصولات، زنجیره تیتان، روی، سرب، سیمان، کروم و مولیبدن، بخشی از این کالاهای صادراتی است.
    همچنین زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، سایر اقلام معدن و صنایع معدنی، صنایع فلزی، فلزات و سنگ های گرانبها( طلا، نقره و ..)، مس و محصولات پایین دستی، میکا، نیکل و محصولات از دیگر اقلام صادراتی ایران در دوره مورد بررسی به ترکیه بود.
    برابر آمار مورد بررسی در دوره هشت ماهه امسال، صادرات زنجیره روی به میزان 38.7 هزار تن به ارزش بیش از 110 میلیون و 910 هزار دلار بالاترین سهم را در این مدت داشت و پس از آن، زنجیره آلومینیوم و محصولات با افزون بر 41.2 هزار تن به ارزش بیش از 85 میلیون دلار و زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با افزون بر 138.8 هزار تن به ارزش بیش از 74.5 میلیون دلار در جایگاه های بعدی قرار داشتند.
    علاوه بر این، فلزات و سنگ های گرانبها (طلا- نقره و ..) با سهم بیش از هفت میلیون دلاری در مدت یاد شده کمترین سهم را به خود اختصاص داد.
    برپایه آمارهای مورد بررسی میزان واردات کشورمان از ترکیه در زمینه اقلام معدن و صنایع معدنی در هشت ماهه امسال 12 درصد از حجم مبادلات را به خود اختصاص داد.
    زنجیره فولاد ومحصولات فولادی مرتبط وارداتی از ترکیه در دوره هشت ماهه امسال به میزان بیش از 62 هزار تن به ارزش افزون بر 53.6 میلیون دلار بود که بالاترین سهم را داشت.
    علاوه براین، واردات زنجیره روی از ترکیه در دوره مورد بررسی بیش از 82.8 هزار تن به ارزش افزون بر 23.2 میلیون دلار بود و صنایع فلزی نیز با حجم بیش از 4.6 هزار تن به ارزش بیش از 14.7 میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم از لحاظ ارزش قرار گرفتند.
    بررسی جدول آمار مبادلات معدن وصنایع معدنی با ترکیه نشان می دهد، ایران در بین 20 قلم شاخص بخش یاد شده در زمینه صادرات آنتیموان، پودرآلومینا، زنجیره تیتان، میکا، نیکل و محصولات آن عملکردی نداشته، اما نسبت به واردات این اقلام از ترکیه اقدام کرده است.
    حجم مبادلات ایران و ترکیه در دوره 10 ماهه سال 2018 (11 دی 96 لغایت 9 آبان 97) افزون بر 8.2 میلیارد دلار اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر