قیمت جهانی مس کاهش یافت

عصر معدن- قیمت مس در معاملات نخستین هفته از سال نوی میلادی کاهش یافت؛ چراکه برخی از سرمایه‌گذاران از مواضع خود درباره کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو عقب‌نشینی کردند و همین مسئله باعث افزایش ارزش دلار شد.;

قیمت جهانی مس کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فلزات آنلاین، معاملات آتی مس برای تحویل در ماه مارس در بازار کومکس نیویورک عقب‌نشینی کرد و به قیمت هشت هزار و 668 دلار در هر تن رسید که نسبت به معاملات یک روز قبل از آن، کاهش 0.3 درصدی را به ثبت رساند.

    همچنین معاملات آتی مس برای تحویل در سه ماه آینده در بورس فلزات لندن با 0.4 درصد کاهش، به قیمت هشت هزار و 432 دلار در هر تن رسید؛ البته گفتنی است که قیمت مس در بورس فلزات لندن، پیش‌تر در روز 13 دسامبر 2023 با افت قابل‌‎توجهی به قیمت هشت هزار و 416 دلار در هر تن معامله شده بود.

    داده‌های اقتصادی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که مطالبات هفتگی بیمه بیکاری در ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافت و همین مسئله دلار را در مسیر شدیدترین افزایش هفتگی خود از ماه می سال گذشته تاکنون قرار داد.

    اوا مانتی، تحلیلگر ارشد طی یادداشتی در این خصوص نوشت: فلزات تحت فشار افزایش نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد فدرال رزرو پس از انتشار داده‌های شغلی ایالات متحده در هفته جاری، در زمان برآورد شده کاهش نرخ بهره را آغاز نخواهد کرد.

    اگر نرخ بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی بماند، این امر منجر به قوی‌تر شدن دلار آمریکا و احساسات ضعیف‌تر سرمایه‌گذاران می‌شود که به نوبه خود باعث کاهش قیمت فلزات خواهد شد. با این حال، نشانه‌های افت عرضه و کاهش ذخایر مس در چین، از جمله عواملی است که باعث تقویت قیمت مس می‌شود.

    این در حالی است که پس از آتش‌سوزی یک معدن مس در روسیه که انتظار می‌رفت تولید کاتد مس را در اوایل سال 2024 آغاز کند، به انتظارات بازار لطمه زده و موجب افزایش اختلالات عرضه در صنعت مس شده است؛ تا جایی که به گفته برخی تحلیلگران با کاهش رشد تولید در بخش معدن، بازار جهانی مس تصفیه شده با کسری روبه‌رشد طی سال‌های 2025 تا 2027 مواجه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر