عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:

توسعه همزمان صنایع بالادست و پایین دست فولاد با محوریت بورس کالا

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا به منظور رهایی از قیمت گذاری دستوری و برقراری سیاست یکپارچه برای کل زنجیره، ثمرات فراوانی برای صنعت و تولید کشور به همراه خواهد داشت که بدون شک اثرات این رویکرد صحیح اقتصادی را در توسعه همزمان صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد کشور خواهیم بود.;

توسعه همزمان صنایع بالادست و پایین دست فولاد با محوریت بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از کالاخبر؛ فرهاد طهماسبی با بیان اینکه بخش فولاد دارای یک زنجیره بزرگ است و صنایع مختلفی را در بر می‌گیرد اظهار داشت: از محصولات معدنی که بالادست‌ترین صنایع هستند تا صنعت ساختمان‌سازی و لوازم‌خانگی که به‌عنوان صنایع پایین‌دست این حوزه شناخته می‌شوند در این زنجیره قرار دارند.

    نماینده مردم فارس در مجلس، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این زنجیره، یکدست نبودن سیاست‌ها و بازار این محصولات است. به‌طوری‌که مثلاً دولت برای یکی از این صنایع تصمیم می‌گیرد، قیمت‌گذاری داشته باشد اما باقی صنایع این زنجیره از قیمت‌گذاری معاف هستند. این اتفاق در سال‌های گذشته، فاصله زیاد قیمتی بین تولیدات صنایع مختلف، ایجاد بازار سیاه و رانت‌هایی برای گروهی خاص را به دنبال داشته است که این مسئله در مورد بسیاری از سیاست‌های دیگر اعمال‌شده در این زنجیره نیز قابل مثال زدن است.

    مجلس حامی عرضه محصولات در بورس

    طهماسبی گفت: یکدست نبودن سیاست‌های حاکم بر این زنجیره و رانت‌های به وجود آمده، متولیان امر و مجلس را بر آن داشت تا طرحی در خصوص عرضه کامل محصولات این زنجیره در بورس کالا آماده کند.

    به گفته او، هرچند دولت نیز در شیوه‌نامه ابلاغی سال گذشته خود بر عرضه کامل محصولات مختلف در بورس تاکید کرده بود اما متاسفانه در عمل، عرضه کامل صورت نگرفت و بخش عمده ای از محصولات فولادی کماکان خارج از بورس و به شکل غیرشفاف معامله شد. لذا مجلس در طرح مزبور، بر ورود کل زنجیره تولید فولاد به بورس کالا و ایجاد شفافیت حداکثری تاکید کرده است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اتفاقی که با عرضه همه محصولات در بورس می‌افتد، آن است که اولاً یک سیاست یکپارچه برای محصولات قابل‌اجرا می‌شود. یعنی همه محصولات از نظام بازار که مبتنی بر عرضه و تقاضاست تبعیت می‌کنند و قیمت‌های تعیین شده برای آن‌ها به واقعیت نزدیک می‌شود. اتفاق دومی که برای بازار محصولات فولادی خواهد افتاد، این است که شفافیت در همه حلقه‌های زنجیره ایجادشده و راه نفوذ رانت‌خواران و ویژه خواری‌هایی که تا پیش ‌از این در مبادلات سنتی وجود داشت، مسدود می‌شود و به‌این‌ترتیب، همه صنایع فعال در زنجیره، از یک سود عادلانه برخوردار می‌شوند.

    ورود معدنی ها به بورس کالا

    طهماسبی متذکر شد: تا پیش ‌از این، محصولات معدنی تحت قیمت‌گذاری بود که وزارت صمت تعیین می‌کرد. یعنی ضرایبی از قیمت شمش فولاد برای محصولات معدنی تعیین می‌شد که اصلاً متناسب با هزینه تمام‌شده این محصولات نبود و با قیمت‌های جهانی این کالاها فاصله بسیار داشت. از این رو از هفته های قبل عرضه محصولات معدنی در بورس کالا نیز آغاز شده که اتفاقی مثبت برای صنایع معدنی و اقتصاد کشور قلمداد می شود.

    او افزود: اخیراً شرکت های معدنی اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا کرده که این رویداد، سبب شده قیمت محصولاتی مثل سنگ‌آهن و آهن اسفنجی، رقابتی شده و به واقعیت نزدیک شود. این اقدام، مورد حمایت مجلس است و ما تأکید داریم سایر محصولات نیز به بورس کالا وارد شوند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تأکید کرد: عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا به منظور رهایی از قیمت گذاری دستوری و برقراری سیاست یکپارچه برای کل زنجیره، ثمرات فراوانی برای صنعت و تولید کشور به همراه خواهد داشت که بدون شک اثرات این رویکرد صحیح اقتصادی را در توسعه همزمان صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد کشور خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر