افتتاح معدن مس، فرصتی ویژه برای محرومیت زدایی از چهره طارم سفلی

عصر معدن- افتتاح و راه اندازی مجتمع معدن مس کاتدی در منطقه کم تر توسعه یافته طارم سفلی را باید فرصتی ویژه برای محرومیت زدایی از چهره این منطقه دانست که می تواند به مهاجرت معکوس و رونق به روستاهای این دیار منجر شود.;

افتتاح معدن مس، فرصتی ویژه برای محرومیت زدایی از چهره طارم سفلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، طارم سفلی منطقه ای با ظرفیت های فراوان بالقوه اقتصادی در شمال غربی استان قزوین و در همسایگی با استان های گیلان و زنجان قرار دارد، این بخش با 156 روستا و 25 هزار نفر جمعیت (براساس سرشماری سال 95) از حیث مساحت بزرگترین بخش استان قزوین به شمار می رود.

    این منطقه علاوه بر این که قطب تولید محصول باغی استراتژیک زیتون در ایران به شمار می رود، از ظرفیت های معدنی بالا و منحصر به فردی نیز در سطح منطقه برخوردار است، ظرفیت هایی که اگر بالفعل شده و از آنها به خوبی استفاده شود می تواند چهره طارم سفلی را دگرگون کند و صفت "کمتر توسعه یافته" را از چهره خود دور سازد.

    افتتاح و بهره برداری از مجتمع معدنی مس کاتدی طارم سفلی که پس از 15 سال از شروع به کار با حمایت های دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در 12 فروردین مصادف با روز جمهوری اسلامی شاهد آن بودیم ضمن نمایش خودباوری و معرفی توان بالای متخصصان و مهندسان ایرانی در شرایط سخت تحریمی می تواند آغازگر بالفعل کردن ظرفیت های معدنی و صنعتی این منطقه پراستعداد باشد.

    با راه اندازی این مجتمع معدنی که ارزش فعلی سرمایه گذاری شده در آن به حدود سه هزار میلیارد تومان می رسد، زمینه اشتغال 450 نفر به شکل مستقیم و همچنین 2 هزار نفر به شکل غیرمستقیم در طارم سفلی فراهم می شود و باید توجه داشت که با ایجاد صنایع پایین دستی این رقم می تواند به چندین برابر افزایش یافته و مشکل بیکاری جوانان در این منطقه کم تر توسعه یافته را برطرف کرده و این دیار پرظرفیت را به به شکوفایی اقتصادی برساند.

    تعداد قابل توجهی از روستاهای طارم طی سالیان گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود شغل خالی از سکنه شده اما اجرای این طرح و ایجاد صنایع پایین دستی می تواند به تثبیت جمعیت این بخش منجر شده و حتی مهاجرت معکوس را رقم بزند.

    مهاجرت معکوس یکی از دستاوردهای اجرای طرح بزرگ معدن مس در طارم سفلی

    مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه در طارم سفلی طی سالیان گذشته به دلیل مسایلی چون خشکسالی و نبود فرصت های شغلی بیشتر از دیگر نقاط استان به چشم می خورده است از همین رو بخشدار طارم سفلی یکی از دستاوردهای مهم اجرای این طرح و راه اندازی آنرا مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان می داند.

    رضا حسنی بخشدار طارم سفلی اظهار داشت: اجرای طرح های بزرگ اقتصادی نظیر معدن مس کاتدی در مناطق کم تر توسعه یافته ای همچون این بخش می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی برای جوانان و توسعه اقتصادی منطقه به همراه داشته باشد و از سویی دیگر موجب مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها شود چرا که در سالیان گذشته روستاییان به دلیل مشکل بیکاری و نبود فرصت شغلی از روستاهای منطقه به شهرها مهاجرت کرده و اکنون با ایجاد فرصت های جدید شغلی که در پی اجرای چنین پروژه های بزرگی پیش آمده می توانند به زادگاه خود برگردند.

    این مسوول گفت: مقرر شده تا این واحد معدنی بزرگ نیروی کار خود را از نیروهای بومی و محلی منطقه تامین کند که این مهم نقش مهمی در کاهش بیکاری در منطقه ایجاد خواهد کرد و می تواند بخش قابل توجهی از اشتغال روستاهای منطقه را تامین کند.

    وی با بیان اینکه فعال شدن معدن مس کاتد طارم سفلی در بهبود وضع راه های روستایی منطقه به ویژه دهستان چوقور موثر واقع خواهد شد،افزود: با پیگیری های مسوولان استانی مقرر شده تا یکی از مسیرهای دسترسی مردم منطقه به آزادراه قزوین-زنجان مورد بهسازی قرار بگیرد.

    بخشدار طارم سفلی بهسازی راه های روستایی منتهی به آزادراه قزوین-زنجان را یکی از مطالبات مهم و قدیمی اهالی قسمت های غربی و جنوبی بخش طارم سفلی عنوان کرد و ادامه داد: مطالعات سه محور روستایی در منطقه که به آزادراه قزوین-زنجان ختم می شود از سوی اداره کل راه و شهرسازی و مشاور برای بهسازی انجام شده و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز کار هسازی یکی از آنها برای دسترسی بهتر اهالی و مردم منطقه به آزادراه فراهم می شود.

    این مسوول گفت: احداث و بهره برداری از یک راه اختصاصی به سمت آزادراه قزوین-زنجان نیز از سوی معدن مس دنبال می شود که رئیس جمهوری بر کمک به اجرای آن تاکید داشته و با اجرای آن اهالی منطقه نیز امکان استفاده از آن را خواهند داشت که به توسعه منطقه و افزایش رفاه روستاییان طارم سفلی منجر خواهد شد.

    حسنی با بیان اینکه قرار است به زودی واحدهای مسکونی مربوط به کارکنان معدن مس طارم سفلی نیز در اراضی که به این مهم اختصاص یافته احداث شود،افزود: این مهم در تثبیت و ماندگاری جمعیت روستایی منطقه نقش مهمی به همراه خواهد داشت.

    افتتاح معدن مس کاتدی طارم آغاز استفاده از ظرفیت های بالقوه معدنی این منطقه

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز افتتاح معدن مس کاتدی طارم سفلی را سرآغازی برای استفاده از ظرفیت های معدنی این منطقه و اشتغالزایی برای جوانان آن می داند.

    عزیزالله افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: افتتاح و راه اندازی معدن مس کاتدی طارم سفلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی که با هدایت ها و حمایت های دولت رقم خورد را باید آغاز استفاده از ظرفیت های بالقوه معدنی این منطقه کم تر توسعه یافته بدانیم.

    این مسوول با بیان اینکه در سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" در شورای معادن استان احیای واحدهای معدنی راکد و همچنین استفاده از ظرفیت های بالقوه این بخش از طریق جذب سرمایه گذار را با جدیت دنبال خواهیم کرد، گفت: تلاش داریم تا با فراخوان و دعوت از سرمایه گذاران، ظرفیت های معدنی طارم سفلی را در جهت توسعه هرچه بیشتر این منطقه و اشتغالزایی برای جوانان همراه با رعایت ضوابط و الزامات زیست محیطی فعال کنیم.

    وی با بیان اینکه بخش زیادی از استعدادها و ظرفیت های معدنی استان قزوین به بخش طارم سفلی اختصاص دارد،افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد این منطقه از پتانسیل های بالایی در زمینه اکتشاف و استخراج و فرآوری مواد مختلف معدنی نظیر مس، روی و سرب برخوردار است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین همچنین گفت: بخشی از ظرفیت های معدنی طارم سفلی در مناطق حفاظت شده قرار دارد که استفاده از آنها مستلزم هماهنگی با مراجع و دستگاه های ذیصلاح است که در این رابطه نیز تلاشمی کنیم تا موانع پیش روی استفاده از این ظرفیت ها را با ایجاد صنایع سبز معدنی و بدون وارد کردن کمترین آسیب به محیط زیست فراهم کنیم.

    افتتاح معدن مس فرصتی مناسب برای زدودن محرومیت از چهره طارم سفلی

    نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز افتتاح معدن مس کاتدی طارم سفلی را فرصتی برای محرومیت زدایی این منطقه و توجه بیشتر مسوولان به این خطه از استان قزوین که به دلایل مختلف تاکنون کمتر به آن توجه شده، می داند.

    فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: افتتاح و راه اندازی معدن مس طارم سفلی را باید فرصتی مناسب و ویژه برای محرومیت زدایی از چهره طارم سفلی بدانیم.

    وی با تاکید بر اینکه با جدیت به دنبال حل نیازهای همچون بهسازی راه های روستایی طارم سفلی خواهیم بود،افزود: افتتاح معدن مس طارم به عنوان یک واحد بزرگ معدنی توجه مسوولان ارشد استانی و کشوری را به تکمیل زیرساخت های ارتباطی این منطقه جلب کرد و باید از این فرصت به خوبی برای محرومیت زدایی از چهره طارم سفلی اقدام کرد.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید صنایع پایین دستی مربوط به معادن را نیز در طارم سفلی فعال کرد و در کنار آن با بهسازی راه های روستایی به رشد این منطقه کم تر توسعه یافته و محروم کمک کنیم.

    وی با بیان اینکه طارم سفلی با محرومیت های زیادی روبروست،افزود: با توجه به ظرفیت های اقتصادی بالای این منطقه در حوزه کشاورزی و معدنی باید سرمایه گذاران بیشتری را به این سرزمین گسیل کرد تا با فعالیت خود بتوانند برای جوانان طارمی اشتغالزایی کرده و از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاها جلوگیری شود.

    محمدبیگی اظهار امیدواری کرد با جذب سرمایه گذاران جدید و ایجاد صنایع پایین دستی بتوان مواد معدنی بدست آمده از فعالیت مجتمع مس طارم را فرآوری کرد و با ارزش افزوده بیشتری عرضه کرد تا شاهد جلوگیری از خام فروشی باشیم.

    معدن مس طارم، فرصتی برای شکوفایی ظرفیت های اقتصادی بالای طارم سفلی

    استاندار قزوین نیز افتتاح معدن مس طارم را فرصتی برای معرفی شکوفایی و استفاده بهتر از ظرفیت های اقتصادی این منطقه می داند و آینده خوبی را برای این بخش پراستعداد متصور است.

    هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین گفت: افتتاح معدن مس طارم سفلی را باید فرصتی مغتنم برای معرفی و شکوفایی ظرفیت های اقتصادی این منطقه به سرمایه گذاران داخلی و حتی خارجی دانست.

    وی با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم ها با حمایت ها و پشتیبانی دولت شاهد راه اندازی و افتتاح این واحد بزرگ معدنی بودیم،افزود: بدون شک راه اندازی این واحد نقش مهمی در تحول اقتصادی منطقه و بهبود وضع روستاییان طارمی به همراه خواهد داشت.

    استاندار قزوین با بیان اینکه میهن اسلامی ما از جمله استان قزوین از منابع خدادادی بی شمار و قابل توجهی برخوردار هستند که اگر این ظرفیت های بالقوه به بالفل تبدیل شوند شاهد رفع بسیاری از تنگناها و مشکلات اقتصادی موجود خواهیم بود،اظهار داشت: با همت دولت و حل موانع پیش رو و تلاش بخش خصوصی شاهد بالفعل شدن بخشی از این ظرفیت در طارم سفلی هستیم که می تواند رشد و توسعه را به این بخش ارمغان ببخشد.

    وی با بیان اینکه به بار نشستن چنین طرح های بزرگ اقتصادی نشان از کارآمدی دولت و همت بالای سرمایه گذاران و کارآفرینان در شرایط سخت تحریم هاست،افزود: اجرای این طرح بزرگ معدنی به عنوان یک صنعت مادر در طارم سفلی به رشد این منطقه کم تر توسعه یافته منجر خواهد شد و اشتغال و اقتصاد منطقه را با تحول روبرو خواهد کرد.

    استاندار قزوین با بیان اینکه به آینده طارم سفلی با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی خوشبین هستیم، خاطرنشان کرد: راه اندازی این واحد بزرگ معدنی موجب می شود روند جذب سرمایه گذار در طارم سفلی سرعت پیدا کند و این نوید را به ما و مردم منطقه می دهد که این بخش با سرعت خوبی به سمت رشد و توسعه پیش خواهد رفت.

    جمالی پور همچنین گفت: همزمان با افتتاح این واحد تولیدی با جدیت پیگیر بهسازی راه دسترسی منطقه نیز خواهیم بود تا مشکل رفت و آمد روستاییان مرتفع شود.

    وی با بیان اینکه علاوه بر جذب سرمایه گذار برای استفاده از استعدادهای محلی در نقاطی مانند طارم سفلی، دولت با وجود تنگناهای مالی و اعتباری در سال های اخیر نسبت به مناطق کم تر توسعه یافته بی توجه نبوده است،افزود: در حال حاضر طرح های مختلف از جمله بهبود وضعیت مخابراتی و اینترنت پرسرعت، بهسازی و آسفالت راه روستایی و همچنین گازکشی در طارم سفلی در حال انجام است که گزارش آن از سوی دستگاه های مسوول به اطلاع شهروندان رسانده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر