بیشترین حجم فولاد تولیدی کشور صرف مصارف داخلی می‌شود

عصر معدن- طبق آمار، در مجموع پنج ماهه نخست امسال، همگام با افزایش تولید فولاد، بخش قابل توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخش کمتری به صادرات اختصاص یافته است؛ بر این اساس میزان آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۸ تا ۳۱ درصدی را تجربه کرده است.;

بیشترین حجم فولاد تولیدی کشور صرف مصارف داخلی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفته، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بالغ بر 45 میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده است که از این میزان حدودا پنج میلیون میلیون تن صادر و الباقی (بالغ بر 40 میلیون تن) صرف مصارف داخلی شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت نسبت به پنج ماهه ابتدایی سال 1400 رشد 18 تا 31 درصدی داشته است.

    از ابتدای فروردین ماه تا پایان مرداد 1401 در مجموع سه میلیون و 872 هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که سه میلیون و 856 هزار تن آن صادر شده است. میزان مصرف این مقاطع نسبت به سال گذشته که سه میلیون و 265 هزار تن بوده است، 18 درصد بیشتر شده است.

    پس از آن از پنج میلیون و 181 هزار تن مقاطع طویل فولادی تولیدی ظرف پنج ماهه نخست امسال، چهار میلیون و 197 هزار تن در داخل مصرف شده است که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل سه میلیون و 197 هزار تن، 31 درصد بیشتر شده است.

    در مدت مذکور سال جاری، تولید محصولات فولادی 9 میلیون و 53 هزار تن ثبت شده که هشت میلیون و 170 هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در پنج ماه نخست سال 1400 که شش میلیون و 512 هزار تن بوده، 25 درصد افزایش مصرف را رقم زده است.

    از 12 میلیون و 651 هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولید شده در پنج ماهه 1401 با رشد مجدد 31 درصدی نسبت به مصرف شمش در مدت مشابه سال گذشته (هفت میلیون و 751 هزار تن) به 10 میلیون و 173 هزار تن برای مصراف داخلی رسیده است.

    همچنین رشد مصرف آهن اسفنجی نیز 22 درصدی ثبت شده است؛ در مجموع پنج ماهه سال ١4۰1 قریب به 14 میلیون و 660 هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که 14 میلیون و 440 هزار تن صرف مصارف داخلی شده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته 11 میلیون و 870 هزار تن ثبت شده است.

    این گزارش حکایت از این دارد که علیرغم اینکه طی سال‌های اخیر صادرات اقلام فولادی روندی صعودی داشت اما از ابتدای سال جاری این مسیر حرکت تغییر کرده و اکثر حجم تولید فولاد کشور به مصرف‌کنندگان داخلی اختصاص پیدا می‌کند و حجم ناچیزی صادر می‌شود. گفتنی است که علت این موضوع از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حال پیگیری است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر