تاثیرات ۱۷ سال تحریم‌ بر تامین بالگرد و تجهیزات ژئوفیزیک هوایی

عصر معدن- مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که برای اکتشاف ذخایر پنهان بایستی از روش‌های نوین در دنیا استفاده شود، گفت: بهترین و ارزان‌ترین روش در دنیا در حال حاضر روش ژئوفیزیک هوایی است که خوشبختانه ایران در منطقه جزو پیشروترین کشورها در این زمینه است و توانسته تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی را علی‌رغم تمام مشکلات موجود بومی‌سازی کند.;

تاثیرات ۱۷ سال تحریم‌ بر تامین بالگرد و تجهیزات ژئوفیزیک هوایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به گفته سیدعلی اسماعیلی، ژئوفیزیک هوایی 17 سال است ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و حتی کوچکترین تجهیزات چه در بخش بالگرد و چه در بخش تجهیزات ژئوفیزیک هوایی به ایران فروخته نمی‌شود.

    به گفته وی، این تکنولوژی در سازمان سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بومی‌سازی شده و بدون حضور حتی یک نفر خارجی این داده‌ها برداشت و تفسیر می‌شود و در نهایت تارگت‌های معدنی معرفی می‌شوند که به عنوان یک عملیات بسیار بی‌نظیر در دنیا یاد می‌شود و تنها 6 شرکت در دنیا هستند که این مطالعات را به این روش انجام می‌دهند.

    مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: سال 1383 بلوک آلوت برداشت شد و محدوده‌های طلادار کرویان، قبغلوچه، قلقله و نقشینه حاصل پروژه‌ اکتشافی سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این سال بوده است.

    اسماعیلی با بیان این‌که پروژه سقز که از ابتدای تابستان امسال آغاز شد و به نوبه خود در کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: این منطقه با سرعت و دقت فراوان در مساحتی بالغ بر 2560 کیلومتر مربع برداشت شد که برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی به دو روش مگنتومتری و رادیومتری در مجموع 14100 کیلومترخطی با فاصله خطوط پروازی 200 متر با وضوح بالا و ارتفاع 40 متر از سطح زمین و آزیموت 40 درجه بوده‌ است.

    به گفته این مقام مسئول پهنه سقز در زون ساختاری سنندج-سیرجان واقع شده‌ و شامل بخش‌هایی از برگه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم سقز، آلوت، چاپان، مریوان و باینجوب است که باتوجه به شرایط زمین‌شناسی و توده‌های نفوذی کم‌عمق انتظار می‌رود پتانسیل‌های مناسبی از آهن و طلا در منطقه کشف شود.

    وی با بیان این‌که برای نخستین بار در کشور عملیات پردازش و تفسیر داده‌ها بلافاصله پس از برداشت و در زمانی قریب به دوماه انجام شد، تصریح کرد: حاصل برداشت، تحلیل و تفسیر داده‌ها، استخراج 53 آنومالی ژئوفیزیک هوایی در قالب 8 محدوده ثبت شده به نام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است و مابقی محدوده‌های برداشت شده جهت ادامه فعالیت دیگر متقاضیان آزاد شده‌است.

    مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: با بررسی‌های کارشناسی و کنترل ناهنجاری‌های حاصل از برداشت و تحلیل داده‌ها دست‌کم 7 محدوده امیدبخش شناسایی و جهت ادامه فعالیت‌های اکتشافی با اولویت کانسارهای آهن و طلا پس از تلفیق و مدل‌سازی تمامی داده‌ها (زمین‌شناسی، ژئوشیمی، دورسنجی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی) معرفی می‌شوند.

    اسماعیلی با بیان این‌که مشاهده حجم کانی‌سازی در سطح و تایید داده‌های ژئوفیزیک هوایی کمک به سزایی در تکمیل عملیات اکتشافی است، خاطرنشان کرد: امید است طی ماه‌های آینده نتایج اثربخش این مطالعات و عملیات اکتشافی موجب معرفی ذخیره مناسبی از کانسارهای معدنی مورد انتظار در محدوده‌های مذکور شود.

    47هزار کیلومتر پرواز خطی ژئوفیزیک هوایی

    مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه تصریح کرد: سیستمی که کاملا تحریم است نمی‌تواند در چارچوب قوانین خاص دولتی کارش را پیش ببرد و بایستی تدبیری بیندیشم تا ژئوفیزیک هوایی بتواند در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به فعالیت خود ادامه دهد.

    وی با بیان این‌که در دور جدید فعالیت‌های ژئوفیزیک هوایی در این سال تاکنون بالغ بر 47 هزار کیلومتر خطی پرواز داشتیم، گفت: با وجود همه مشکلات تمامی مسئولان و پرسنل سازمان همراهی و کمک کردند تا این طرح به نتیجه برسد و پروژه سقز جزو معدود مواردی بود که طی مدت سه ما  انجام شد و کار تعبیر و تفسیر اطلاعات نیز به پایان رسید و نتایج اعلام شد و محدوده‌ها به نام سازمان ثبت شد.

    مجری طرح ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که امسال 3 پروژه بزرگ را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: ابتدا پروژه سقز با 14 هزار کیلومتر پرواز خطی  و سپس فاز 2 خراسان شمالی با 18 هزار کیلومتر پرواز خطی را به اتمام رساندیم و در ادامه در بلوک مرکزی ایران نیز حدود 25 هزار کیلومتر پرواز خطی پرواز انجام دادیم که همه این فعالیت‌ها به مدد همکاری کلیه مسئولان و همکاران انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر