معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی:

وضعیت معدن‌کاری در کشور بهبود می‌یابد

عصر معدن- معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت که با برنامه‌ریزی‌هایی که بین معاونت معدنی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده، امید می‌رود وضعیت بهتری را در معدن‌کاری شاهد باشیم.;

وضعیت معدن‌کاری در کشور بهبود می‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «محمدباقر درّی» با اشاره به اینکه امروز هزینه‌های معدن‌کاری افزایش یافته است، افزود: وقتی پروانه‌داری بخواهد گواهی کشف دریافت کند، باید هزینه‌های زیادی را تقبل شود.

    وی بیان‌داشت:‌ تهیه نقشه و کارهای اکتشافی هزینه زیادی لازم دارد، همچنین قیمت حفاری و آنالیز افزایش یافته است و درنتیجه این عوامل باعث شده که میزان گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و اشتغال کاهش یابد.

    درّی تاکید کرد: اگر بخواهیم موجب رونق معدن‌کاری شویم، باید سعی کنیم بسیاری از مسائلی که موجب افزایش هزینه می‌شود را کاهش دهیم.

    معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر فعالیت معدن‌کاری، گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار، قیمت مواد معدنی هم بالا رفته است، همچنین با این افزایش نرخ دلار صادرات مواد معدنی می‌تواند مقرون به صرفه باشد، اما توفیق چندانی در این عرصه نداشته‌ایم.

    وی با بیان این‌که برخی مواقع ماده معدنی پیدا می‌شود که بازار مناسبی ندارد، ادامه‌داد: در نتیجه فقط هزینه زیادی صرف شده که هیچ صرفه اقتصادی ندارد، بر همین اساس باز هم دولت باید ورود کرده و شرایط و بازار مناسب پیدا کند و به این ترتیب فروش ماده معدنی به سیاست دولت بستگی دارد.

    درّی تصریح‌کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که بین معاونت معدنی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده، امیدواریم وضعیت بهتری را در معدن‌کاری شاهد باشیم.

    وی اضافه‌کرد: دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند، زیرا بخش خصوصی قادر به تقبل برخی هزینه‌ها نیست در نتیجه دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید اکتشاف سطح‌الارضی را به تحت‌الارضی تغییر دهیم.

    این مسوول تصریح‌کرد: معدن‌کار کیلومترها کار می‌کند اما به سادگی برخی سازمان‌ها مانع فعالیت آن می‌شوند، امروز تعامل خوبی بین حوزه معدن و برخی دستگاه‌ها وجود ندارد که باید این روند اصلاح شود.

    به گزارش ایرنا، ایران دارای 81 نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار 2.7 میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار 2.6 میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای 11 میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

    کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود 60 میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت 500 هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از 100 میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر