دستاوردهای سفر ۲ روزه وزیر صمت به کرمان؛

حمایت از فعالیت های معدنی اولویت سال ۹۸

عصر معدن- وزیر صمت در آخرین روزهای هفته در سفر ۲ روزه به استان کرمان ضمن بازدید از معادن فاریاب و مجتمع تولید کنسانتره تیتانیوم کهنوج، افتتاح و بازدید از فازهای اول و دوم شرکت تولیدی نیلی صنعت در شهرستان عنبرآباد،پایانه صادراتی جنوب کرمان و کارخانجات خودروسازی کرمان موتور و مدیران خودرو و معدن جلال آباد، کارخانه فکور صنعت، واگن سازی پلور سبز،برحمایت از ساخت تولید داخل و حمایت از سرمایه گذاری و سرمایه گذاران کرمان ،پیگیری تاسیس بانک صنعت و معدن در جیرفت ،اختصاص ۲ درصد از حقوق مالکانه معادن جنوب کرمان تاکید کرد.;

حمایت از فعالیت های معدنی اولویت سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، وزیر صمت درنشست خود با فعالان اقتصادی استان کرمان ، به بیان مهمترین دغدغه های کاری در مجموعه متبوع خود پرداخت و افزود: تامین اعتبار برای زیرساختهای صنعتی، تاسیس شعبه ای از بانک صنعت و معدن در جنوب کرمان، اعطای مشوق های مورد نیاز به تولیدکنندگان و صنعتگران و معدنکاران و احداث ساختمان اداری سازمان در جنوب کرمان و وَضعیت چارت سازمانی و تبدیل وضعیت قرارداداهای کارکنان سازمان از مهمترین دغدغه های ما است.

    او در این نشست  گفت :تاسیس شعبه ای از بانک صنعت و معدن در جیرفت و اختصاص 2 درصد از حقوق مالکانه معادن جنوب کرمان را به این منطقه را در دستور کار داریم.

    رحمانی افزود:سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز علاوه بر بودجه مصوب دو میلیارد تومان از محل سایر منابع به جنوب کرمان اختصاص دهد که این موَضوع را ابلاغ خواهم کرد.

    وی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در منطقه، گفت: به عنوان رییس مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی از حداکثر اختیاراتم برای حمایت از سرمایه گذاران حوزه تولید این خطه استفاده خواهم کرد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از بدو تصدی وزارت صمت بر نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار تاکید داشته ام، اضافه کرد: در این راستا هم در حوزه دولت و هم وزارتخانه اقداماتی شروع شده است و در فاز اول، مطالعاتی در 10 استان انجام گرفت.

    رحمانی استفاده بهینه از امکانات و قوانین و پتانسیل های موجود را ضروری دانست و گفت: در حوزه واگذاری زمین برای راه اندازی واحد تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی سیاست ما این است که امسال در مناطق کمتر برخوردار افزایش قیمتی نداشته باشیم

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از معادن فاریاب تاکید کرد: باید فعالیت ها در مناطقی که معادن فعال است در همان منطقه تمرکز یابد و از گردش مالی تا تامین تدارکات آنها و حتی جذب نیرو در خود همان منطقه مربوطه باشد تا مردم تاثیر این فعالیتها را در زندگی خود حس کنند.

    وی با بیان اینکه در حمایت از تولید هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: سال گذشته وادات هزار و 339 قلم کالا را به خاطر حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم و امسال 142 قلم کالای دیگر را به این لیست اضافه کردیم و این لیست همچنان باز است که اگر کالایی در داخل امکان ساختش وجود داشته باشد به لیست کالاهای دارای ممنوعیت واردات اضافه خواهد شد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه محدویتی برای اعمال تشویق ها و حمایتها از واحدهای تولیدی در هیچ جای کشور نداریم، گفت: در استانهایی که محرومیت وجود دارد مانند کرمان نیاز به کار بیشتری وجود د

    **بهربرداری از2 مجتمع تولیدی

    رحمانی در بخش دیگری از بازدید های خود به دیدار معدنکاران مجتمع معدنی تیتانیوم کهنوج و جنوب کرمان رفت و در دیداری صمیمانه مشکلات و دغدغه های انان را شنید و برحل انها تاکید کرد.

    او در نشست  بر تسریع در روند ساخت این مجمتع تاکید کرد و قول پیگیری مسایل و مشکلات این مجتمع را داد.

    وزیر  صنعت، معدن و تجارت سپس به بازدید  از واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان  رفت این واحد تولیدی را به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار داد.

    این واحد که در جیرفت کرمان واقع شده است، ظرفیت تولید سه هزار تن مس کاتد را در سال دارد.

    همچنین با راه اندازی این کارخانه که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، برای سه هزار نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آمده است.

    او همچنین نخستین آبگیری از باطله سنگ آهن ایران را در زرند مورد بهره برداری قرار داد. این واحد توسط مجتمع کنسانتره سنگ آهن شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در زرند راه اندازی شده است. میزان بازیافت آب در این واحد 6.5 میلیون لیتر در سال است که 70 درصد میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

    برای راه اندازی این واحد 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام گرفته است و در دوران بهره برداری برای 15 نفر به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد شغل می شود.

    او در حاشیه این افتتاح گفت: قطع وابستگی ارزی، حل مساله بیکاری جوانان و اشتغال فرزندان ایران، تامین نیاز داخل و تقویت پول و اقتصاد ملی، معیشت مردم و توسعه مناطق همه وابسته به رونق تولید است و اگر تولید رونق یابد این نتایج حاصل خواهدشد.

    همچنین از افزایش  13 درصدی تولید فولاد کشورمان در سال گذشته خبرداد و گفت: این موضوع سبب شد تا رتبه تولید فولاد کشورمان از رتبه 13 به 10 برسد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نهضت و حرکت خوبی در حوزه معدن شروع شده است، تصریح کرد: معدن یک ظرفیت و پتانسیل خدادادی است و با توجه به اینکه اکثر معادن در مناطق کمتر برخوردار واقع هستند با توسعه یا فعالسازی آنها به رشد و توسعه و حل بسیاری از مشکلات کمک شایانی خواهد شد

    رحمانی در دیدار با معدنکاران وصنعتگران کرمان از ارایه دستورات لازم برای رفع مشکلات تولید کنندگان خبرداد.همچنینارایه تسهیلات کم بهره جهت فعالان معادن ذغال سنگ و تامین بخشی از چوب مورد نیاز آنها، دو دستور وزیر بود که بر اجرای آنها تاکید شد و قرار شد برنامه زمانبندی مشخص برای اجرای آنها داده شود.

    وزیر صمت در نشست با فعالان اقتصادی زرند گفت:دومینوی تعطیلی کارخانه ها که توسط دشمن مطرح و پیش بینی شده بود، نقش برآب شد.

    او با بیان اینکه هر کارخانه ای که افتتاح می شود در واقع یک سنگر فتح شده است، تصریح کرد: جبهه مبارزه امروز و در شرایط کنونی جبهه تولید است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه های این وزارتخانه در حوزه معدن گفت: از اکتشاف تا توسعه و فعالسازی معادن و صنایع پایین دستی در دستور کار قرار دارد.

    رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود از مسئولان استان کرمان خواست تا سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه صنعت و معدن را رسانه ای کنند و در ادامه افزود: مردم باید فعالیت، اهتمام به تولید و پویایی و تکاپوی توسعه را به عینه لمس کنند.

    ***احیای 2 هزار و 200 واحد تولیدی در دستور کار

    رحمانی پیش از سفر به جنوب کرمان به استان هرمزگان رفت ودر جمع خبرنگاران گفت: امسال دو هزار و 200 واحد که بخشی غیرفعال هستند و بخشی دیگر زیر ظرفیت کار می کنند را‌‌ تکمیل و احیا خواهیم کرد.

    او‌افزود: سال گذشته  نیز این برنامه را در دستور کار داشتیم و در این راستا بیش از یک هزار و 800 واحد را توانستیم فعال و احیا کنیم.

    رحمانی فعال کردن معادن کوچک مقیاس را از دیگر برنامه ها معرفی کرد و افزود: تکمیل زنجیره فلزات اساسی مثل فولاد و آلومینیوم و مس و سایر ظرفیتهای فلزی و غیرفلزی نیز جزو برنامه های امسال است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود هرمزگان را یکی از استانهای بسیار پتانسیل دار در حوزه معدن دانست و اضافه کرد: به ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سایر مجموعه های مرتبط برای به فعلیت رساندن این ظرفیت ها ماموریت دادم

    او در نسشت بررسی مشکلات حوزه صنعت ،معدن و تجارت استان هرمزگان گفت صیانت از تولید و اشتغال موجود و احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال را از دیگر اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و بیان کرد: کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم و محوری موجود در هرمزگان است که ارایه سفارش ساخت و تعمیرات کشتی از سوی شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش به مجموعه ایزوایکو در بندرعباس مورد تاکید بوده و به طور جدی پیگیری خواهد شد.

    وی گفت: در مجموع تلاش ویژه‌ای برای رونق صنایع دریایی در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های متعدد این استان انجام خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر