ظرفیت های خالی مانده درمنطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

عصر معدن- درسال رونق تولید ظرفیت های زیادی در واحدهای مختلف تولیدی و اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس وجود دارد که برای جذب سرمایه گذار، اشتغال مولد و صادرات باید برنامه ریزی بیشتری روی آن صورت گیرد.;

ظرفیت های خالی مانده درمنطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، دولت تدبیر و امید در طول بیش از 6 سال خدمت خود، تلاش زیادی برای احیای واحدهای تولیدی و همچنین تکمیل و افزایش ظرفیت این واحدها کرده است که ضمن بازگشت سرمایه، از خروج ارز جلوگیری می کند و نقش بازآفرینی در تولید و اشتغال جمعیت زیادی از جوانان جویای کار را درپی دارد.

    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تنها منطقه ویژه اقتصادی اختصاصی کشور است که با هدف گسترش و توسعه صنایع معدنی و فلزی شکل گرفته است.

    در سال های اخیر توسعه و تکمیل زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی و معدنی خلیج فارس با سرعت بسیار زیادی پیگیری و اجرایی شده و زمینه را برای جذب سرمایه گذاران بیشتری فراهم کرده است.

    کام شیرین کارگران در سال رونق تولید

    در سال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شده نیز شاهد بهره برداری از تعدادی پروژه از جمله گُندله سازی شرکت مادکوش با ظرفیت تولید سالانه 2میلیون و 500 هزار تن محصول، بونکرینگ اسید سولفوریک شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین طرح توسعه فولاد کاوه جنوب کیش خواهیم بود.

    فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و هدایت آنان در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی انرژی بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت های شغلی، افزایش و توسعه فن آوری های جدید حوزه تولید، مهارت های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی ازجمله مهم ترین اهداف ترسیم شده این منطقه است.

    با تایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و حمایت بخش خصوصی زمینه طرح توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با هدف خدمات رسانی مناسب به واحدهای فولادی مستقر این منطقه فراهم شده است.

    ظرفیت فعلی این اسکله 12 میلیون تن در سال اعلام شده که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن 7 پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی دوکله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده های نفتی و نفت کوره) با حدود 3 برابر افزایش به 35 میلیون تن می رسد.

    از آنجایی که افزایش زیرساخت ها موجب جذب سرمایه گذار بیشتر و در نتیجه رونق تولید خواهد شد یکی از مهم ترین اهداف توسعه زیرساختی در سال جاری توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه از طریق بخش خصوصی (کنسرسیومی متشکل از شرکت های معدنی و فولادی) و درنهایت تبدیل آن به هاب صادرات و واردات صنایع معدنی و فلزی است.

    مزیت های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از شرکت های تابع ایمیدرو به شمار می رود که ماموریت اصلی آن ایجاد زمینه های لازم برای تولید و صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی از جمله فولاد و آلومینیوم به بازارهای هدف است.

    میزان سرمایه گذاری جذب شده در این منطقه در یک دهه اخیر نزدیک به 9 میلیارد دلار اعلام شده که درنتیجه آن 23 شرکت با بیش از 11 هزار نفر پرسنل در زمینه های مختلف از جمله تولید فولاد، آلومینیوم، آبشیرین کن، حلال های پایه نفتی، آند، روی و احداث نیروگاه برق ایجاد وهم اکنون درحال فعالیت هستند.

    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به وسعت 5 هزار هکتار با دارا بودن مزیت هایی مانند دسترسی به راه های بین المللی آبی، هوایی، ریلی و جاده ای، اسکله های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد معدنی فله (با ظرفیت 12 میلیون تن)، مجهز به نوارنقاله 32 کیلومتری، واگن برگردان، واحدهای بزرگ آب شیرین کن، نیروگاه های برق (درحال احداث و بهره برداری) و همچنین نزدیکی به معادن سنگ آهک و آهن که مجموع آن ها از عوامل مهم در تولید فولاد هستند.

    از موقعیت و ظرفیت های لازم برای عملی کردن شعار رییس دولت تدبیر و امید مبنی بر تبدیل هرمزگان به قطب صنعت فولاد (با تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد) برخوردار است.

    طرح های توسعه ای تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

    مجتمع فولاد هرمزگان دومین طرح بزرگ فولادی کشور در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی است که در سال 90 به بهره برداری رسید؛ به عنوان پیشرفته ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید سالیانه یک و نیم میلیون تن تختال و یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی را دارد.

    هم اکنون طرح های توسعه تولید فولاد در استان هرمزگان برای رسیدن به چشم انداز 10 میلیون تن تولید در این حوزه در دست انجام است و از شمش های فولادی تولید شده در این استان در صنایع کشتی سازی و ساخت مخازن و خطوط نفت و گاز استفاده می شود.

    تفاهم نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی در تیرماه امسال با حضور استاندار هرمزگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو امضا شد.

    براساس این تفاهم نامه از این پس مجوز طرح های توسعه ای فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس، در قالب کنسرسیوم تولید 10 میلیون تن فولاد صادر می شود.

    در قالب طرح جامع فولاد، ظرفیت سازی تولید فولاد در استان هرمزگان از 4 میلیون تن که در دست اجراست، به 10 میلیون تن خواهد رسید که داشتن برق، گاز و نزدیکی به بنادر وکاهش هزینه تولید، از جمله مزیت های این منطقه ویژه اقتصادی محسوب می شود.

    استاندار هرمزگان در این زمینه گفت: با کمک همه واحدهای فعال در این حوزه، به اهداف پیش بینی شده دست خواهیم یافت.

    فریدون همتی تصریح کرد: با فعالیت واحدهای تولیدی، چرخ اقتصاد نیز به چرخ ه درمی آید و ما باید در این راستا حمایت های لازم را داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: همه ما باید برای شکوفایی بیشتر ظرفیت های تولید در استان هرمزگان تلاش و مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کنیم.

    حمایت ایمیدور از کنسرسیوم افزایش تولید فولاد

    رییس هیات عامل ایمیدرو نیز اظهارداشت: در راستای سیاست های این سازمان در زمینه حمایت از توسعه صنایع بزرگ همجوار با دریا از عملیاتی شدن تفاهم نامه ایجاد این کنسرسیوم با هدف «توسعه و افزایش ظرفیت فولاد تا 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس» و تامین زیرساخت های این طرح حمایت می کنیم.

    خداداد غریب پور با اشاره به دستاوردها و اهمیت تفاهم نامه و تشکیل کنسرسیوم فولادی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود: سرمایه گذاری در قالب طرح های بزرگ در اولویت برنامه های سازمان ایمیدور قرار دارد زیرا این دیدگاه منجر به ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن وصنایع معدنی خواهد شد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با قدردانی از شرکت های تشکیل دهنده کنسرسیوم توسعه و افزایش تولید فولاد تا 10 میلیون تن در منطقه خلیج فارس بیان داشت: پس از سال ها شاهد به سرانجام رسیدن این طرح با مشارکت بخش خصوصی هستیم.

    نیازهای طرح به مواد اولیه پیش بینی شده است

    مدیرعامل فولاد تکنیک و مشاور مادر طرح جامع فولاد نیز با ارائه جزئیات برنامه 10 میلیون تنی فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: برای تحقق این برنامه نیاز به 18 میلیون تن گندله و11 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی داریم.

    محمد ابکا تاکیدکرد: ظرفیت تولید گندله سنگ آهن در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس باید از 2 میلیون و 500 هزارتن فعلی به 13 میلیون تن افزایش یابد، زیرا باید طوری برنامه ریزی کرد تا بتوان تولید رقابتی و با هزینه پایین انجام داد.

    به گفته ابکا، برای تحقق این برنامه، هزار مگاوات باید به ظرفیت تولید برق این منطقه اضافه شود و براساس برآوردهای انجام شده برای رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد نیاز به 5 میلیارد و 300 میلیون یورو اعتبار است که یک میلیارد و 600 میلیون یورو آن مربوط به بخش زیرساخت ها می باشد.

    مشاور مادر طرح جامع فولاد با تاکید بر ورود مواد اولیه و صدور محصولات با ارزش افزوده از این منطقه اظهار داشت: 10 میلیون تن از مواد اولیه این برنامه قرار است از طریق واردات تامین و درعین حال 5 میلیون تن از محصولات ساخته شده به خارج از کشور صادر شود.

    وی تاکیدکرد: تاکنون مواردی همچون جانمایی اجرای پروژه ها، بررسی مبادی تامین مواد اولیه و زیرساخت ها به ویژه به صورت «متمرکز» انجام شده است.

    آلومینیوم هرمزگان وطرح های توسعه ای

    کارخانه آلومینیوم المهدی نیز در سال 1369 در غرب بندرعباس ساخته شده و هم اکنون با سه هزار نیرو، 30 درصد ظرفیت آن فعال است. این کارخانه دارای ظرفیت سالیانه 330 هزار تن شمش آلومینیوم در 3 مرحله بوده که بتدریج تا اردیبهشت سال 84 در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به ظرفیت اسمی پیش بینی شده به 110 هزار تن دست یافت.

    بزرگ ترین سامانه جبران ساز توان راکتیو یکپارچه کشور نیز تیرماه امسال با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و استاندار هرمزگان در شرکت آلومینیوم المهدی (عج) به بهره برداری رسید.

    سیستم جبرانساز توان راکتیو درمدت زمان 18 ماه با همکاری متخصصان و کارشناسان شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان و قرارداد با شاخه PQ شرکت MR کشور آلمان و با همکاری معتبرترین سازندگان اروپایی (SIEMENS، PFIFNER، COIL INNOVATION) نصب و به بهره برداری رسید.

    با وجود سختگیرانه ترین تحریم ها و محدودیت ها و با توجه به امتناع برخی سازندگان غربی از اعزام کارشناسان این سیستم با ظرفیت 140 مگاوات و سطح ولتاژ 132 کیلوولت با به کارگیری پیشرفته ترین تجهیزات همزمان با شروع پیک فصل شبکه برق سراسری کشور پس از اتمام مراحل ساخت، راه اندازی شد.

    با بهره برداری از این طرح سالانه به طور متوسط به میزان 250 تا 450 میلیارد ریال (با توجه به نرخ فعلی تعرفه برق مصرفی و ظرفیت تولید) درهزینه های برق مصرفی شرکت آلومینیوم المهدی صرفه جویی می شود.

    با در مدار قرارگرفتن یک تا دو مجموعه سیستم جبران ساز توان راکتیو، ظرفیت تولید نیروگاه بندرعباس به میزان 40 تا 80 مگاوات افزایش می یابد که در زمان پیک بار، به تولید برق استان و شبکه سراسری برق کشور کمک شایانی می کند.

    همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی نیروگاه بندرعباس به مقدار تقریبی 70 تن در ساعت از دیگر ظرفیت های این سیستم است.

    اجرای طرح های توسعه ای لازمه حرکت رو به جلو

    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طرح های توسعه ای به عنوان لازمه حرکت رو به جلو نام برد و اظهار داشت: اگر به دنبال حفظ حضور بلندمدت خود درعرصه های تولید و تجارت جهانی هستیم درهیچ شرایطی نباید از توسعه غافل شویم.

    حسن خلج طهرانی خاطرنشان کرد: سخنان رهبرمعظم انقلاب مبنی بر بازگذاشتن دست مدیران برای انجام اقدامات شجاعانه سبب شد تا بسیاری از مدیران کشور با استناد به آن، قدرت ریسک خود را بالا ببرند و درنهایت نتیجه بسیار بهتری حاصل شد.

    وی تاکیدکرد: در سند چشم انداز توسعه کشور برای افق 1404 ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده که لازمه آن افزایش واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات است که این خود نیاز به زیرساخت های لازم ازجمله افزایش ظرفیت اسکله اختصاصی دارد.

    این مقام مسوول ابراز داشت: برای احداث اسکله دلفینی مخصوص صادرات مواد مایع صنعتی نیز دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با استقبال مثبت آنان مواجه شده و به همین منظور، مشاور طرح بروز رسانی زیرساخت ها، مطالعات فنی و اقتصادی را در این زمینه آغاز کرده است.

    خلج طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتی های 300 هزار تنی احداث می شود که در این صورت یکی از معدود اسکله های کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم (35 میلیون تن درسال) را دارد.

    این مقام مسوول گفت: خوشبختانه نگاه توسعه محور در سازمان ایمیدرو و بویژه شخص «غریب پور» رئیس هیات عامل و معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت باعث شده که نامبرده بطور مستقیم پیگیر توسعه اسکله و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای تکمیل آن باشد.

    خلج طهرانی از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی به عنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه ویژه نام برد و افزود: در این زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه آهن هرمزگان و تهران داشته ایم که سبب شد ظرفیت تخلیه واگن خود را به 370 تا 380 واگن در روز (بیش از 6 میلیون تن در سال) افزایش دهیم.

    وی تاکید کرد: این همکاری و تعامل با راه آهن ادامه دارد و بنا داریم تا بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی خود را به حدود 450 واگن در روز برسانیم.

    «سال گذشته (97) درمجموع 93 هزار واگن در منطقه ویژه خلیج فارس تخلیه شد که حدود 14 هزار و 600 واگن بیشتر از سال قبل از آن یعنی 96 بوده است و انتظار می رود این رقم در سال جاری به 100 هزار واگن افزایش یابد.

    درمدت یاد شده 3 میلیون و 280 هزار تن ماده معدنی و همچنین یک میلیون و 850 هزار تن نفت کوره از اسکله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بوسیله کشتی صادر شد»

    خلج طهرانی در ادامه از بهره برداری و وارد مدار شدن نیروگاه 165 مگاواتی تولید برق و خط انتقال گاز 30 اینچ کلاس D از جمله طرح هایی نام برد که سال گذشته با افتتاح آن ها، برق و گاز مورد نیاز صنایع مستقر در این منطقه تامین و حتی برق مازاد بر نیاز نیز به شبکه سراسری تزریق شد.

    وی از پایان یافتن طرخ دیوار و جاده پیرامونی سایت توسعه به طول 43 کیلومتر با استفاده از فن آوری بتن RCC با پیمانکار بومی استان به عنوان دیگر کارهای انجام شده، نام برد که درنتیجه آن سایت جدید شامل قوانین مناطق ویژه گمرکی شده و امکان سرمایه گذاری در آن مهیا شده است.

    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول 32 کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای 11 هزار و500 نفر در غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در کیلومتر 13 بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس واقع شده است.

    این منطقه در دیماه سال 1376 بر اساس مصوبه هیات وزیران با نام منطقه ویژه معادن و فلزات تاسیس و از شهریورماه 1384 به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام داد.

    این منطقه با وسعت تقریبی 5 هزار هکتار در 4 سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم شده که 2 هزار هکتار آن عملیاتی و شرکت های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر هستند و 3 هزار هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساخت ها است.

    منطقه ویژه اقتصادی از شمال به کوه های پولادی پالایشگاه های هشتم، ستاره خلیج فارس و هرمز و از جنوب به اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی، آب های آزاد و خلیج فارس، از غرب به بندر شهید رجایی و از شرق به نیروگاه هزار و 200 مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط و شرایط متمایزی را پدید آورده است.

    فعالیت های شرکت با عملیاتی شدن سایت جنوبی و احداث ساختمان های اداری، حصارکشی سایت میانی، احداث شبکه های راه و تاسیسات، هتل پنج ستاره خلیج فارس، کارخانجات آب شیرین کن، پل های روگذر به محور شهید رجایی و راه آهن شروع و با ادغام شرکت نورد بندرعباس (بارکو) و ملحق شدن اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی، نفتی و استقرار گمرک با عملیاتی شدن سایت ها محقق گردید و هم اکنون با توجه به استقرار صنایع بزرگی نظیر فولاد، آلومینیوم و سایر صنایع، این منطقه به قطب صنعت فولاد، آلومینیوم، آند، تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی و انرژی برق تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر