یکه‌تازی فولاد در صادرات صنایع معدنی

عصر معدن- امسال درحالی سومین سال از برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۶ ) را آغاز کردیم که تحریم های ظالمانه دشمن آهنگ پرشتابی پیدا کرد؛ در این شرایط دولت دوازدهم در چارچوب برنامه خود اولویت را به امر صادرات اختصاص داده و تولیدات با مشخصه صادرات محوری در دستور کار قرار دارد.;

یکه‌تازی فولاد در صادرات صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بخش معدن و صنایع معدنی بیش از 25 درصد ارزش صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص می‌دهد و در بین اقلام این بخش در چند سال اخیر فولاد حرف اول را می‌زند و در حالی که پیش از شروع به کار دولت یازدهم (نیمه 1392) ارزش صادرات فولاد (خام و محصولات) به حدود 200 میلیون دلار می‌رسید، اما اکنون فراتر از چهار میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش ثبت شده و در واقع رشد بالغ بر 20 برابر شکل گرفته است.

    امروز دست اندرکاران بر این اعتقادند که وجود امکاناتی مانند ذخایر سنگ آهن، انرژی و نیروی کار ارزان سبب شده تا تولید فولاد کشور با مزیت همراه باشد و در بازارهای صادراتی قابل رقابت باشد، چنانچه در داخل کشور رویه صادرات با منع و محدویت روبرو نشود، صادرکنندگان این بخش نسبت به چگونگی راهیابی به بازارهای هدف آگاهند.

    «بهرام سبحانی» رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است: تحریم‌ها نمی‌تواند تأثیر زیادی بر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان داشته باشد و با بهره برداری بهینه منابع موجود می‌توانیم با چین در بازار فولاد رقابت داشته باشیم.

    امکان صادرات حداقل 10 میلیون تن فولاد

    برآورد می‌شود چنانچه امسال حداقل 25 میلیون تن فولاد در کشور تولید شود، باتوجه به شرایط رکودی در بخش ساختمان و مسکن و کاهش حجم طرح‌های عمرانی نسبت چند سال قبل، پس از جذب 15 تا 16 میلیون تن فولاد در بازار داخل، حداقل امکان صادرات 10 میلیون تن وجود دارد.

    «رسول خلیفه سلطانی» دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران پیشتر گفته بود، امروز فولاد ایران از لحاظ قیمتی به عنوان ارزان‌ترین فولاد در سطح جهان محسوب می‌شود و در بین کشورهای جهان فقط چینی‌ها قادر به رقابت با کشورمان هستند و در واقع می‌توان امسال از مزیت صادراتی این بخش به خوبی بهره برداری کرد.

    آمار وزارت صنعت و معدن گویای آن است که سال 1397 در مجموع 9 میلیارد و 226 میلیون دلار صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تحقق پیدا کرد که جایگاه این بخش را نشان می‌دهد.

    «خداداد غریب پور» رئیس هیأت عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) فروردین ماه امسال گفته بود، ارزش صادرات زنجیره فولاد با دستیابی به رقم 4.1 میلیارد دلار، رتبه نخست را در این بخش داشت.

    وی پیش بینی کرد: امسال ارزش صادرات بخش فولاد به 3.5 میلیارد دلار برسد و واردات این بخش هم به 3.3 میلیارد دلار برسد که نشان دهنده تراز تجاری مثبت است.

    سال گذشته کل تولید فولاد خام (میانی) به رقم 24 میلیون و 670 هزار تن رسید که در مقایسه با 21 میلیون و 884 هزار تن عملکرد سال 96 رشد 13 درصدی یافت.

    فعالان بخش معدن وصنایع معدنی ایران بر این اعتقادند که در زمان تحریم مخاطره صادرات وجود دارد و در واقع هزینه را بالاتر خواهد برد، اما می‌توان صادرات را تداوم بخشید و پیش از این معدن و صنایع معدنی تا سطح 12 تا 15 میلیارد دلار ارزآوری داشته اند.

    مجموع صادرات غیرنفتی پارسال به وزن 117 میلیون و 228 هزار تن به ارزش 44 میلیارد و 310 میلیون دلار رسید، سال 96 نیز 132 میلیون و 882 هزار تن به ارزش 46 میلیارد و 982 میلیون دلار بود، مقایسه عملکرد سال گذشته با سال 96 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 5.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.
    رئیس جمهوری آمریکا در ادامه رفتارهای خصمانه با مردم ایران، 18 اردیبهشت با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم‌هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد.
    صادرات زنجیره فولاد در سال 97 با 17 درصد رشد نسبت به سال 96 به چهار میلیارد و 118 میلیون و 110 هزار دلار رسید.

    گمانه زنی به آمارهای صادرات 96 و 97

    بر پایه آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات فولاد خام (میانی) در سال 97 به رقم چهار میلیون و 899 هزار تن رسید که در مقایسه با رقم 6 میلیون و 872 هزار تن عملکرد سال 96، کاهش 29 درصدی داشت، اما در عین حال 58.2 درصد از کل صادرات این بخش مربوط به صدور شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) بود.

    همچنین کل محصولات فولادی صادر شده پارسال به رقم 2 میلیون و 987 هزار تن رسید که نسبت به یک میلیون و 623 هزار تن عملکرد سال 96، رشد 84 درصدی محقق شد.

    جداول آماری مورد بررسی نشان می‌دهد که بالاترین میزان رشد صادرات محصولات سال گذشته مربوط به ورق پوششدار بود که از 61 هزار تن در سال 96 به رقم 172 هزار تن در سال 97 رسید که رشد 182 درصدی را نشان می‌دهد، هرچند که سهم این بخش 2 درصد از کل صادرات را نشان می‌دهد.

    علاوه بر این بیشترین میزان کاهش هم مربوط به صادرات فولاد خام با رقم 29 درصد در سال 97 است و در واقع رویکرد به سمت کالای نهایی است.

    براساس آمارهای انجمن مزبور، پارسال صادرات تیرآهن، میلگرد، مقاطع فولادی، ورق سرد و پوششدار به ترتیب 45، 177، 165، 115 و 182 درصد رشد نسبت به سال 96 داشت و ورق گرم کاهش پنج درصدی را ثبت کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر