ایده تبدیل تک درخت معادن به جنگلی از تولیدات متنوع

گام عملیاتی بهشت معادن ایران برای رشد تولید

عصر معدن- استاندار کرمان با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ استان تک درختی در دل کویر هستند گفت: این شرکت ها در ارتباط با واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، باید به جنگلی از ارزش افزوده و تولید متنوع تبدیل شوند.;

گام عملیاتی بهشت معادن ایران برای رشد تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در جلسه ارتباط واحدها کوچک و متوسط با صنایع بزرگ استان کرمان افزود: ارتباط این واحدها کار بسیار مهمی در اقتصاد استان کرمان است و جلسات و همایش های آن باید تکرار شود تا رابطه واحدهای بزرگ و کوچک در این استان نهادینه شود و این امر جا بیفتد.

    وی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی برای ارتباط واحدهای بزرگ استان با قطعه سازها منعقد شده اما رقم قابل توجهی نیست اظهار داشت: دستگاه ها به صورت فرابخشی باید به این حوزه کمک کنند.

    نماینده عالی دولت در استان کرمان عنوان کرد: هدف ما این است که به توسعه استان کرمان کمک کنیم، با تکمیل زنجیره افزوده، معادن این استان باید به یک زنجیره تولید تبدیل شوند تا در این زمینه خلق ثروت، اشتغال و تنوع درآمدی داشته باشیم.

    وی گفت: گاهی دستگاه های دولتی در مسیر توسعه جدی نیستند و گاهی طول کشیدن استعلام های دستگاه های اجرایی شرکت ها را معطل می کند و این کار هزینه تمام شده پروژه‌ها را بالا می‌برد.

    فداکار بیان کرد: حتما کریدور و زنجیره‌ای از خدمات را باید تشکیل دهیم و کمک کنید تا کار در زنجیره ای سبز از دستگاه های دولتی بسرعت پیش برود و سرمایه گذاری را معطل نکنیم.

    الزام شرکت ها به خرید از کرمان

    وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای تامین استان، شرکت های بزرگ را ملزم به خرید از درون استان کردیم و اگر شرکت های استانی در لیست کمیسیون معاملات نروند، فایده‌ای ندارد؛ بازرگانی باید در استان بماند لذا دفتر امنیتی اجرای مصوبه شورای تامین را پیگیری می کند.

    استاندار کرمان افزود: خرید قطعه از داخل استان در شرکت گل گهر افزایش یافته و مس سالانه 2 هزار میلیارد تومان خرید داخل استان دارد اما اگر این شرکت ها به سمت خرید از قطعه سازی، ماشین آلات و تجهیزات داخل استان بروند باید شبکه ای را شکل دهند و حتما به آموزش در این فرایند نیاز داریم.

    وی یادآور شد: اگر قرار است شرکت مس، گل گهر و صنایع فولادی از درون استان خرید کنند، این شرکت ها باید کالای باکیفیت را در موعد مقرر تحویل دهند و خدمات پس از فروش داشته باشند.

    فداکار بیان کرد: شرکت های کوچک نیز برای ادامه حیات باید خدمات فنی و مهندسی خوبی ارایه کنند و روی پای خود بایستند.

    خدمات دانش بنیان

    استاندار کرمان ابراز داشت: بخشی از کار خدمات دانش بنیان است که باید تقویت شود و در این عرصه حوزه نرم افزاری استان کرمان، از قوی ترین حوزه هاست.

    وی ادامه داد: سامانه سهام عدالت که بر اساس تشخیص چهره اجرایی شد را تیمی از استان کرمان طی پنج روز راه اندازی کرد و در حوزه نرم افزاری شرکت های بزرگ، تعهد می دهم که تیمی از استان کرمان آن را انجام بدهد.

    فداکار گفت: در حوزه سخت افزاری نیز براساس رایزنی با معاون علمی و فناوری رییس جمهور، کارگروهی ایجاد می شود که زیست بوم دانش بنیان را در استان شکل می دهد و این اقدامات باید توسعه یابد.

    وی با بیان اینکه چند کار خوب را مس و گل گهر در این حوزه انجام دادند اما با یک گل بهار نمی شود عنوان کرد: شرکت های دولتی به اجرای مصوبه خرید کالای داخل استان کمک کنند.

    استاندار کرمان افزود: هزینه شرکت ها در تیم فوتبال، ربطی به مسئولیت های اجتماعی آنها ندارد و این هزینه از اعتبارات سهامداران پرداخت می شود.

    خدمات توسعه ای با ارتقای تولید مس

    وی اضافه کرد: برای نخستین بار تولید شرکت مس کاتد از 300 هزار تن در تاریخ این صنعت گذشت اما ما در تبلیغات و رسانه برای توسعه ضعیف عمل کردیم.

    فداکار تصریح کرد: بخشی از صادرات استان کرمان از ظرفیت گمرک سایر استان ها اتفاق می افتد و شرکت های کوچک ظرفیت های خود را آماده عرضه از گمرکات استان کنند.

    وی با بیان اینکه صاردات کالاهای تولیدی داخل کشور را به صورت موردی دنبال می کنیم گفت: ساختارهای واردات کشور از دهه‌های قبل شکل گرفته اما صادرات ما همواره با تاخیر و چالش روبه رو است.

    به گزارش ایرنا همچنین در این نشست تفاهم نامه سه جانبه بین شرکت شهرک های صنعتی، دانشگاه علمی کاربردی و شرکت قطعه گستر برای آموزش نیروهای موردنیاز صنایع در استان کرمان منعقد شد.

    در حاشیه این آیین نیز نمایشگاهی از دستاوردهای قطعه سازان استان کرمان برای فروش به واحدهای بزرگ صنعتی راه اندازی شده بود. ضمن آنکه میز تخصصی ارتباط موثر بین واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک استان کرمان با ارتباطات و تبادل نظر رو در رو اجرایی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر