صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن ایجاد شد

عصر معدن- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای این که معدن برای نسل‌های آینده بماند، صندوقی مثل صندوق توسعه ملی در قانون برای معدن ایجاد کردیم.;

صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن ایجاد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، مصطفی طاهری در برنامه صف اول شبکه خبر با محوریت «نقش مجلس در رفع موانع تولید و تحقق رشد صنعتی» درباره اینکه آمارها نشان می‌دهد که هفت درصد ذخایر معادن دنیا در ایران واقع شده، اما به نظر می‌رسد که در حوزه اکتشاف و استخراج متناسب با این ذخایر عمل نکردیم، مجلس شورای اسلامی در حوزه ریل گذاری برای بهره وری بیشتر معادن چه اقداماتی انجام داده است، افزود: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حوزه معدن در دو دسته ورود کردیم؛ یکی شرایط موجود است؛ ما اکنون معادنی را در کشور داریم که فعالیت می‌کنند، اما تولید و استخراج آن‌ها به نسبت ظرفیت کشور کم است.

    وی ادامه داد: همین معادن موجود با چالش‌هایی مواجه بودند که باعث شده بود، بهره وری و استخراج از این معادن به حداقل برسد، مثلاً در حوزه ماشین آلات معدنی به شدت فرسودگی داشتیم که باعث شده بود از خود این معادن موجود نتوانیم به خوبی استفاده کنیم.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اتفاقاتی که در این دولت افتاد توانستیم یک نوسازی را در ماشین آلات در بعد نظارتی با همکاری دولت انجام دهیم بویژه در سال 1401 که واقعاً یک نفسی باز شد.

    وی افزود: دسته دوم در اصلاح خود قانون معادن است، قانون معادن ما نیاز به یک بازنگری داشت، در بعد تقنینی ما در کمیسیون، اصلاح قانون معادن را جزو اولویت‌هایمان قرار دادیم که با کمک خود بخش خصوصی و معادن و آن‌های که در خط مقدم این قضیه هستند، این را هم در کمیسیون اصلاح کردیم.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کاری که در اصلاح قانون معادن انجام دادیم، این است که همان طور که اکتشافات را افزایش می‌دهیم تا بتوانیم معادن بیشتری را استخراج کنیم، به دنبال این هستیم که حقوق دولتی را نیز متناسب با آن افزایش بدهیم.

    وی افزود: دو سال قبل حقوق دولتی معادن دو هزار میلیارد تومان بود، اما اکنون به 46 تا 47 هزار میلیارد تومان رسیده است که با این اکتشافات و واگذاری‌های جدید که اخیراً اتفاق افتاده است، حتماً این رقم به بالای صد هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معدن انفال و ذخیره برای آیندگان است گفت: برای این که معدن برای نسل‌های آینده بماند، نگویند معدن را این‌ها (نسل‌های قبلی) برداشتند و برای نسل‌های آینده نماند، یک صندوقی مثل صندوق توسعه ملی که در نفت است، در قانون برای معدن ایجاد کردیم، 50 درصد حقوق دولتی در آن جا قرار می‌گیرد که هم این پول به صورت تسهیلات در زنجیره معدن برای نسل‌های بعد هزینه شود و هم این پول مدام در این جا باقی بماند و به صورت تسهیلات پرداخت و دریافت شود.

    وی اضافه کرد: یعنی کارها را انجام می‌دهیم؛ اکتشاف را آماده می‌کنیم، هم نسل فعلی استفاده کند و هم برای نسل‌های آینده تا انتها قابل استفاده باشد و نسل‌های آینده نیز از این انفال بتوانند استفاده کنند.

    طاهری همچنین به افق آینده معدن اشاره کرد و گفت: ما برای اینکه در معدن بتوانیم پیشرفت کنیم نخست باید بدانیم زیر زمین چه داشته‌های داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر