واکاوی دلایل رشد اخیر قیمت ها؛

تصمیمات بورس دالیان ترمز سنگ آهن را کشید

عصر معدن- پس از آنکه بورس دالیان چین مقررات معاملاتی خود را هفته گذشته تغییر داد تا بتواند قیمت سنگ آهن را کنترل کند، قیمت این ماده اولیه روند نزولی را آغاز کرد و روز گذشته بهای هر تن سنگ آهن ۶۲ درصد ۱۶۲ دلا سی اف آر شد در حالی که دوشنبه هفته قبل قیمت ها در بالاترین سطح سال جاری یعنی ۱۷۶ دلار قرار داشت و نسبت به اواخر ماه مارس نیز تقریبا دوبرابر شده است.;

تصمیمات بورس دالیان ترمز سنگ آهن را کشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد ایران، بورس دالیان باز کردن معاملات فیوچرز را برای تجاری که کارگزار بورس نیستند به 2 هزار محموله در روز محدود کرد در حالی که 9 دسامبر هم این تعداد را از 10 هزار به 5 هزار کاهش داده بود.

    از سوی دیگر رشد قیمت های اخیر سنگ آهن، فولادسازان چینی را نگران کرده و حاشیه سودشان را کاهش داده از این رو اخیرا انجمن آهن و فولاد چین با شرکت های معدنی بزرگ دنیا شامل بی اچ پی و ریو تینتو گفتگوهایی داشته تا به کنترل قیمت بپردازند.

    این امر این نگرانی را نیز ایجاد کرده که سنگ آهن نیز گرفتار درگیری ها و  چالش های بین استرالیا و چین شود ولی معدن کاران استرالیایی این اطمینان را به انجمن آهن و فولاد چین داده اند که از جانب آنها و نقششان در زنجیره تامین تلاش شده تا حمل سنگ آهن را افزایش دهند و مانعی برای روند صعودی قیمت سنگ آهن شوند.

    همچنین معدنکاران بزرگ موافقت کرده اند تا با این انجمن برای کنترل قیمت سنگ آهن همکاری داشته باشند.

    انجمن آهن و فولاد چین و بورس دالیان هر دو بر این باورند که علاوه بر مسائل بنیادی عرضه و تقاضا، سفته بازی ها از طریق قراردادهای سواپ و ابزارهای مالی موجب رشد قیمت های شدید سنگ آهن شده است.

    تقاضای سنگ آهن چین با توجه به بهبود اقتصادی و رشد تولید فولاد آن بالا رفته است. از سوی دیگر عوامل اثر گذار بر قیمت سنگ آهن، کاهش تولیدات معدنی در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی و همچنین تداوم اختلالات تولید شرکت واله برزیل پس از شکست سد در ژانویه 2019 بوده است.

    با این حال اغلب تحلیلگران معتقدند بیشترین عامل افزایش قیمت، احتکار و سفته بازی و خرید های خارج از تقاضای واقعی بوده که هفته های اخیر بازار را این طور هیجان زده کرده است.

    برخی معتقدند اگر بورس دالیان جلوی این هیجانات را بگیرد قیمت سنگ آهن می تواند به 90 تا 120 دلار برسد که یک قیمت متعادل بر اساس بنیان های عرضه و تقاضاست.

    برخی دیگر نیز قیمت معقول بر اساس پایه های بازار را 120 تا 130 دلار می دانند. البته همه تحلیلگران با این نظر که احتکار و سفته بازی عامل اصلی رشد قیمت های ناگهانی اخیر بوده موافق نیستند و معتقدند وضعیت عرضه و تقاضا خود به تنهایی بخش اعظم این رشد قیمت را بر عهده داشته است.

    شاید منتقدین، رشد قیمت های اخیر را نشانگر آن بدانند که قیمت دیگر تابع پایه های بازار نیست و با نگاهی به وضعیت بازار در 6 سال گذشته نیز شاید این طور به نظر برسد چون قیمت هیچوقت به این سرعت بالا نرفته بود اما به عقیده تحلیلگران، باید نگاه خود را وسیع تر کنیم و با نگاهی به گذشته دورتر می بینیم که چنین نوسانی در تاریخ تکرار شده است. به عنوان نمونه در بحران مالی سال 2008 قیمت سنگ آهن از 170 دلار به 57 دلار آن هم ظرف مدت سه ماه سقوط کرد و سپس بین اکتبر 2009 تا آوریل 2010 دوبرابر شد و سپس طی سه ماه 47 درصد افت داشت و اواخر سال 2012 دوباره طی 4 ماه 74 درصد بالا رفت. در حالی که آن زمان قراردادهای مشتقه سنگ آهن فعالیت زیادی نداشتند و بورس دالیان هم از سال 2013 قراردادهای فیوچرز سنگ آهن را راه اندازی کرد.

    این امر نظریه تاثیر گذاری شدید سفته بازی های قراردادهای فیوچرز بر قیمت سنگ آهن را رد می کند. شاید بتوان گفت با توجه به آنکه بازارهای فولاد در سطح دنیا سریع ترین روند رشد را در یک دهه اخیر تجربه می کنند آن هم به دلیل سرمایه گذاری ها در زیرساخت ها پس از پاندمی کرونا، رشد قیمت سنگ آهن در این سطح واقعا امر عجیبی نباشد.

    برخی دیگر وضعیت عرضه و تقاضا را عامل اصلی رشد قیمت های اخیر می دانند چون میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. تداوم رشد صادرات فولاد چین در نیمه دوم سال که خارج از انتظارات بود موجودی بازار را جذب کرد آن هم زمانی از سال که همیشه تقاضا ضعیف است. از طرفی عرضه سرعت کافی را نداشت تا به میزان تقاضا برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر