بهره‌برداری از ۲.۲ میلیارد طرح در بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹

عصر معدن- امسال بهره‌برداری از ۲.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن وصنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در برنامه گنجانده شده که اشتغال حداقل چهار هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.;

بهره‌برداری از ۲.۲ میلیارد طرح در بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، همزمان با روز صنعت و معدن ( دهم تیرماه) اعلام کرد: براساس وظایف تعیین شده در چارچوب سیاست‌های کلان کشور، امسال هم با راهبری بخش معدن و صنایع معدنی 2.2 میلیارد دلار طرح با مشارکت بخش خصوصی در مدار تولید قرار می‌گیرد که زمینه‌ساز ایجاد افزون بر چهار هزار شغل مستقیم در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم خواهد شد.

    برنامه مزبور در حالی اجرا می‌شود که کاهش وابستگی به نفت، انتظارات از نقش آفرینی این حوزه در اقتصاد ملی را بالا برده و در این میان ایمیدرو سیاست‌های جدید خود را بر مبنای کاهش ارزبری و توسعه بومی‌سازی قرار داده است.

    همچنین برپایه هدف‌گذاری به منظور افزایش سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی و صادرات، رونق اشتغال از جمله عواملی محسوب می‌شود که بیش از پیش نیاز امروز کشور است.

    براساس این گزارش، بیش از 90 درصد معادن کشور، در شعاع 20 کیلومتری روستاها قرار دارند و سازمان ایمیدرو برنامه توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی در مناطق غیر برخوردار (با تعریف طرح‌های توسعه‌ای) که یکی از مقوله‌های مهم کشور محسوب می‌شود، به همراه شرکت‌های بخش خصوصی اجرایی کرده است.

    افزایش سهم اقتصاد معدن در صادرات غیرنفتی

    امروز قابلیت ارزآوری و توسعه صادرات غیرنفتی یکی دیگر از رویکردهای کلان دولت، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو به شمار می‌رود و در این زمینه سهم بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی از 20 به 33 درصد افزایش یافته است.

    ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال 97 به بیش از 9.2 میلیارد دلار رسید که بالغ بر 21 تا 22 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

    کارشناسان ارزیابی کردند که بخش معدن و صنایع معدنی نقش اثر گذار در اقتصاد کشورمان را دارد و قابلیت تأمین نیازهای بخش گسترده‌ای از صنایع داخلی و کمک به استقلال صنعتی کشور را می‌تواند داشته باشد.

    انتظار می‌رود افزایش حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی که در چارچوب برنامه‌های مدون گنجانده شده و به عنوان یک اصل در ایمیدرو مورد توجه است، تداوم یابد و منشا تحقق اهداف مربوطه شود.

    بهره برداری از 3.2 میلیارد دلار طرح در سال 98

    عملکرد کلان ایمیدرو در توسعه و تکمیل طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی موجب شد تا در سال 98، حدود 3.2 میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری برسد و این دستاورد در حالی به انجام رسید که کشور در وضعیت تحریم‌های بی‌سابقه قرار دارد.

    اشتغالزایی 4100 نفر در سال 99

    افتتاح 2.2 میلیارد دلار طرح در سال99 با اشتغال مستقیم چهار هزار و 100 نفر و 15 هزار نفر به طور غیر مستقیم هدف‌گذاری و پیش‌بینی شده ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای بستر کمک به افتتاح یک میلیارد دلار طرح بخش خصوصی در سال99 را فراهم سازد.

    همچنین در چارچوب راهبرد توانمندسازی، از 108 شهرستان کمتر توسعه یافته کشورمان، در 82 شهرستان سرمایه‌گذاری لازم را به عمل آورده است.

    توسعه اکتشافات برای جهش تولید

    فعالیت در حوزه اکتشاف سبب شده تا ایمیدرو فعالیت‌های اکتشافی در 41 ناحیه کمتر توسعه یافته را مورد توجه قرار دهد که 82 درصد شهرستان‌های کمترتوسعه یافته کشور را پوشش دهد.

    گزارش‌های پیشین حاکی است، تا پایان نیمه نخست سال 97، ایمیدرو 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام داده بود، اما از نیمه دوم 97 تا پایان سال 98، به میزان 400 هزار کیلومتر مربع به پهنه‌های اکتشافی افزوده شد و اکنون کل مساحت اکتشافی ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه 650 هزار کیلومتر مربع (65 درصد مساحت قابل اکتشاف کشور) است.

    ایمیدرو، علاوه بر این، به سبب نیازهای کشور به مواد معدنی، اکتشاف‌های عمقی را در دستور کار قرار داده است.

    احیای معادن کوچک برای جهش تولید

    طرح فعال‌سازی معادن کوچک در نقاط مختلف کشور، با هدف فعال‌سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین‌المللی نیمه فعال و یا تعطیل شده‌اند، از آذر ماه سال 97 تعریف و در سال 98 با راهبری ایمیدرو و توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیرمجموعه‌های ایمیدرو)، عملیاتی شد.

    معادن کوچک به دلیل گستردگی (98 درصد از تعداد کل معادن کشور)، اشتغالزایی (85 درصد از سهم اشتغال معادن کشور) و تولید (65 درصد از سهم تولیدات معدنی کشور)  اهمیت دارند و می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار در بخش معدن و توسعه متوازن کشور نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

    پارسال با اجرای این طرح 146معدن در مناطق کمتر توسعه یافته کشور احیا شده است.

    امسال هم در اجرای برنامه‌های مرتبط با فعال‌سازی معادن یاد شده، احیای 200 معدن و احداث 25 واحد فرآوری هدف‌گذاری شده و عملکرد تا پایان اردیبهشت 99 نیز نشان می‌دهد که بررسی دو هزار و 183 معدن در قالب 375 پروژه انجام و اقدام کلینیکی بر روی یک‌هزار و 58 معدن عملیاتی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر