چگونگی قیمت گذاری محصولات فلزی در بورس تصویب شد

عصر معدن- ستاد تنظیم بازار چگونگی قیمت گذاری پایه و عرضه محصولات فلزی در بورس کالا را تعیین کرد که براساس آن قیمت پایه تطبیقی (افزایشی- کاهشی) ملاک محاسبه و تعیین نرخ پایه قرار می گیرد.;

چگونگی قیمت گذاری محصولات فلزی در بورس تصویب شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشست ستاد تنظیم بازار اعضای ستاد در راستای بهره‌ مندی صنایع پایین دستی از امکان رقابت و اجرای فرمول پایه محصولات فولادی در نوسان های مثبت و منفی بازار و رعایت روح ضوابط موجود در بورس، مقرر کردند در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از این پس قیمت پایه تطبیقی (افزایشی- کاهشی) ملاک محاسبه و تعیین نرخ پایه قرار گیرد.
    این در حالی است که پیش از این میانگین قیمت چهار عرضه قبل ملاک نرخ پایه بورس فلزات قرار گرفته بود و در عمل امکان بهره‌ مندی از نرخ پایه کاهشی در صورت نبود متقاضی وجود نداشت.
    در عین حال با توجه به چندین مرحله عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و به منظور کاهش اختلاف قیمت پایه و قیمت کشف شده محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا، مقرر شد قیمت پایه محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا با استفاده از نرخ نیمایی محاسبه و تعیین شود.
    برپایه این گزارش، در مورد بقیه فلزات غیرآهنی (سرب و روی و غیره) نیز تاکید شد با رصد دقیق عملکرد عرضه واحدهای تولیدی در بورس، در صورت کشف قیمت نهایی بالاتر از قیمت نیمایی، کمیته تخصصی مربوطه پس از بررسی، در صورت نیاز در محاسبه و تعیین قیمت پایه محصولات مذکور بازنگری کند.
    به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد میزان تناژ برای خریداران مجاز مقاطع طویل فولادی (تیرآهن و میلگرد) دستکم 20 تن و حداکثر 220 تن باشد تا امکان خرید برای مصر‌ف‌کنندگان خرد نیز فراهم شود.
    پیش از این نامه‌ای از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی درخصوص بررسی استفاده از ارز نیمایی به جای ارز رسمی در محاسبه قیمت پایه محصولات آلومینیومی در بورس کالا و همچنین نامه دیگری در مورد محاسبه قیمت پایه محصولات فولادی به صورت قیمت پایه تطبیقی از سوی همین معاونت به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار ارسال شده بود.
    در پی ارسال این 2 نامه، جلسه‌ای به فوریت در دبیرخانه تنظیم بازار، با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار و به ریاست دبیر کارگروه تنظیم بازار برگزار شد و نتیجه این نشست، پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار با رویکرد حمایت از مصرف کنندگان خرد و ایجاد فضای رقابت کامل‌ تر مصوب شد.
    ضمن اینکه با اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط فروش اقساطی و پیش ‌فروش کالا در هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها، در عمل راه برای شرکت‌های توانمند برای عرضه کالا با قیمت مقطوع و با کمترین نوسان قیمت وجود دارد و شرکت‌های برند براساس ارزش برند و جایگاهی که نزد مصرف‌کنندگان دارند با اطلاع رسانی کامل از شرایط و ضوابط عرضه کالای تولیدی خود به شرط رعایت قیمت مندرج در سامانه 124 سازمان حمایت اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر