کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد:

زیان سنگین در انتظار فولادسازان

عدم تامین پایدار مواد اولیه و انرژی خسارات جبران ناپذیری به صنعت فولاد می‌زند

عصر معدن- یک کارشناس صنعت فولاد می‌گوید: عدم تامین پایدار مواد اولیه و انرژی دشواری‌های مضاعفی را در صنعت فولاد ایجاد کرده است و زیان‌های سنگینی به فولادسازان تحمیل می‌نماید و نهایتاً هزینه این زیان‌ها از جیب جامعه پرداخت خواهد شد.;

زیان سنگین در انتظار فولادسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خطوط، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک گفت: صادرات مواد معدنی از کشور و خام فروشی به قیمت از دست رفتن ظرفیت‌های تولید فولاد علاوه بر اینکه منجر به آسیب به اقتصاد کشور در سطح کلان شده است، همچنین موجب کند شدن حرکت توسعه‌ای شرکت‌های تولید کننده فولاد می‌شود؛ صنعتی که در واقع پیشران اقتصاد کشور است.

    قراگوزلو در این راستا گفت: در حدود 85 درصد تولید کشور مبتنی بر تکنولوژی احیا مستقیم و کوره قوس می‌باشد که انتخاب این زنجیره احیا مستقیم کوره قوس به دلیل مزیت مطلق وجود ذخایر عظیم گاز در کشور است. وی به دیگر چالش‌های پیش روی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد بر اساس سند چشم انداز 1404 به شرط پایداری در عرضه گاز و انرژی الکتریکی در نظر گرفته شده است که اکنون در این خصوص نگرانی‌های جدی وجود دارد.

    این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به بحران آب که در حال حاضر تمام کشور با آن دست به گریبان است گفت: مصرف آب صنعت فولاد کمتر از 2 درصد مصرف کل آب کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به نسبت نقشی که این صنعت در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی با تولید 30 میلیون تن فولاد و قرار گرفتن در رتبه دهم رنکینگ جهانی و میزان ارزآوری که در طی سالیان اخیر از صادرات محصولات فولادی حاصل شده است ناچیز است.

    وی افزود: اخیراً مصرف آب این صنعت به شدت مورد حملات غیر کارشناسی و جوسازی‌های افراد گوناگون قرار گرفته است و متاسفانه هجمه‌ای که برخی با انتشار اطلاعات نادرست و جعلی در زمینه نقش صنعت فولاد در بحران آب دارند فضا و اتمسفری ضد توسعه‌ای ایجاد کرده است.

    قراگوزلو اظهار کرد: برای ادامه رشد صنعت فولاد لازم است با نگاه کل نگر مبتنی بر تفکر سیستمی و آینده نگری به تجزیه و تحلیل شرایط و نقاط قوت و ضعف پرداخت و تصمیم سازی نمود، در این تجزیه و تحلیل باید اشتغال زایی، محیط زیست، بحران آب، ارزآوری، پایداری تولید، توسعه اقتصادی صنعتی و... به صورت دراز مدت و آینده نگرانه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

    وی گفت: صنعت فولاد از صنایع سرمایه بر می‌باشد و نمی‌توان به میزان سرمایه گذاری در این صنعت از آن انتظار اشتغال مستقیم داشت، اما برای دستیابی به اشتغال غیر مستقیم از این صنعت ضروری است زیر ساخت‌ها و سیاست گذاری‌های توسعه‌ای لازم انجام شود.
    قراگوزلو گفت: صنعت فولاد بخشی از یک نظام عرضه وتقاضا در مفهوم بازار است که صنعت در سمت عرضه قرار دارد و این دو سو متاثر از یک دیگر اند.

    وی افزود: صنعت فولاد مجموعه‌ای از سازمان‌هایی است که بر اساس فرآیند‌های تولید مبتنی بر تکنولوژی‌های در دسترس اقدام به تولید کالا، عرضه و خدمات رسانی در جامعه می‌کند.

    کارشناس صنعت فولاد گفت: تعریف کلی فوق از این جهت بیان شدکه روشن شود مباحث صنعت فولاد در چه گستره‌ای قرار دارد و در مبحث امروزی تولید مسائلی از قبیل دسترسی به تکنولوژی تا تامین مواد اولیه، انرژی و زیر ساخت‌های لجستیک مسائل روز تولید در صنعت فولاد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر