مقام مسوول سازمان زمین‌شناسی:

پارسال ذخایر آهن در ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه کشور شناسایی شد

عصر معدن- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: سال گذشته در طرحی مشارکتی با حضور بخش خصوصی حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه کشور مورد شناسایی به‌روز و دقیق ذخایر آهن قرار گرفت.;

پارسال ذخایر آهن در ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه کشور شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «رضا جدیدی» افزود: سالی که گذشت شروع روند پویش ذخایر معدنی با اولویت تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادی کشور بود که در زمینه شناسایی به‌روز و دقیق ذخایر آهن نتایج منحصربه‌فرد و چشمگیری به همراه داشت.

    وی بیان‌داشت: این طرح با نگاهی دقیق در سال جدید وارد فاز تکمیلی شده و مواد معدنی دیگری از جمله مس، طلا، منگنز و بوکسیت را در برخواهد گرفت.

    به گفته جدیدی، آنچه در طراحی این روند با اهمیت جلوه می‌کند لزوم پایش ذخایر معدنی کشور، آینده‌نگری در خصوص زمان اتمام آن با روند اکتشافات کنونی و برنامه‌ریزی هدفمند برای جلوگیری از بروز بحران در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی کشور با انجام فعالیت‌های گسترده اکتشافی است که از وظایف اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به شمار می‌رود.

    وی، با بیان این‌که در فاز نخست این طرح، پایش و آینده‌نگری ذخایر ملاک عمل خواهد بود، خاطرنشان‌کرد: در فازهای بعد، آینده‌پژوهی‌های اکتشافی درخصوص کشف عناصر استراتژیک که روند به‌کارگیری آن در صنایع پیشرفته جهان به سرعت در حال گسترش است، طراحی و اجرا خواهد شد.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح‌کرد: آنچه در اجرای این طرح حیاتی به نظر می‌رسد لزوم تغییر نگرش و پشتیبانی همه شئونات برنامه‌ریز و اجرایی کشور برای ایجاد یکپارچگی در سیاست‌ها، حذف موانع ساختاری و تامین منابع مالی مناسب است.

    وی ادامه‌داد: نبود نگاه دقیق به این موارد تاکنون موجب ناکارآمدی توسعه و تکمیل اکتشافات در کشور و سبب ایجاد محدودیت در تامین برخی مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی شده و تناسب خوبی بین منابع و برنامه‌های ارائه شده در این زمینه وجود نداشته است.

    جدیدی ابراز امیدواری کرد با تدبیری نو و در امتداد اصلاحات ساختاری سال‌های اخیر در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شاهد تحول بسزایی در بخش اکتشافات یکپارچه، هدفمند و بر مبنای برنامه‌ریزی منابع معدنی کشور باشیم.

    به گفته این مسوول، رونق بخشیدن به بخش معدن در گرو شناسایی و کشف ذخایر معدنی بر مبنای سیاستگذاری واحد، تجمیع یکپارچه اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافی کشور و مشارکت با بخش خصوصی در مولدسازی این بخش تاثیرگذار و اقتصادی کشور است که در صورت  نبود نظام پشتیبان مناسب و کاهش موانع و محدودیت‌های ساختاری و مالی- بودجه‌ای راه به جایی نخواهد برد.

    بر اساس این گزارش، بررسی عملکرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حاکی از تحقق کامل اهداف این سازمان در سال 99 به‌ویژه شناسایی و پی‌جویی 123 هزار کیلومتر مربعی و عملکرد حدود 107 درصدی در این بخش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر