غریب پور خبر داد:

صندوق پژوهش و فناوری فولاد با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تشکیل می شود

بانک تجارت، پروانه معدن گل‌گهر را به عنوان وثیقه پذیرفت

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: صندوق پژوهش و فناوری فولاد با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت ایمیدرو و شرکت های زنجیره فولاد تشکیل می شود.;

صندوق پژوهش و فناوری فولاد با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تشکیل می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در نشست با مدیران شرکت های زنجیره فولاد، گفت: انجمن فولاد ایران پارسال اقدام به برگزاری نمایشگاه بومی سازی به عنوان یکی از ضرورت های صنایع فولادی کرد. این انجمن، در توسعه صنایع فولادی همواره پیشرو بوده است.

    وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو به دنبال حمایت از تولید است و از هر پیشنهاد در این مسیر استقبال می کند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه جایگاه صدور ضمانت نامه، ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و پژوهش و فناوری بومی خالی است، گفت: در نظام بانکی این موضوع به عنوان حلقه مفقوده تلقی می شود. البته خوشبختانه به تازگی بانک تجارت، پروانه معدن گل گهر را به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته است.

    وی ادامه داد: گرچه 80 درصد تامین مالی در کشور توسط نظام بانکی انجام می شود اما بانک ها اکنون شرایط مناسبی برای ارائه تسهیلات ندارند. صندوق توسعه سرمایه گذاری های معدنی در حوزه ضمانت نامه کمک می کند و سرمایه گذاری نمی کند.

    غریب پور خاطرنشان کرد: ایمیدرو در کنار بخش خصوصی است و زمینه های مختلف از جمله آموزش، پژوهش و فناوری به شرکت های خصوصی خدمات می دهد.

    خدمات صندوق پژوهش و فناوری فولاد

    بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست با اشار به اینکه برگزاری جشنواره بومی سازی انجمن در دی 97 با استقبال فراوان مواجه شد، گفت: در این جشنواره، صدها تفاهم نامه همکاری برای ساخت تجهیزات صنعت فولاد امضا شد.

    وی ادامه داد: امسال نیز این جشنواره برگزار می شود و در آن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعت فولاد به ارائه توانمندی های خود می پردازند.

    سبحانی با اشاره به خدمات صندوق پژوهش و فناوری فولاد گفت: این صندوق در زمینه هایی شامل ارائه تسهیلات با نرخ ارز ترجیحی به شرکت های دانش بنیان و تامین کنندگان واجد شرایط و ارائه خدمات ضمانت نامه ای برای طرح های بومی سازی واجد شرایط خدمات می دهد.

    وی ادامه داد: از دیگر خدمات صندوق مذکور، سرمایه گذاری خطرپذیر در طرح های فناورانه بومی سازی در زنجیره آهن و فولاد است.

    تاسیس صندوق های دیگر در صنایع معدنی

    رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: طبق خواسته دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، صندوق پژوهش و فناوری فولاد باید تقاضا محور باشد.

    وی افزود: آنچه در اساس نامه صندوق قابل توجه است اینکه سهامداران صندق دارای سود سالانه در سرمایه صندوق یا حساب بستانکاری هستند.

    خلیفه سلطانی تصریح کرد: فضای صندوق، همکاری مشترک با ایمیدرو است و ما برای عضویت ثابت در دبیرخانه ایمیدرو اعلام آمادگی می کنیم.

    وی افزود: تاسیس این صندوق می تواند گام اولیه ای برای تاسیس صندوق در صنایع معدنی دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی و غیره در ایمیدرو باشد که به تبع آن، تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود.

    اعطای خط اعتباری ویژه به صندوق

    مریم ملونی، مدیرکل جدید دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست گفت: صندوق فناوری و شکوفایی طی 7 ماه اخیر مجوزی دریافت کرده اند که به استناد آن از صندوق های پژوهش و فناوری حمایت می کند.

    وی ادامه داد: در کنار سهم بخش خصوصی، صندوق فناوری و شکوفایی یک خط اعتباری ویژه اعطا می کند و این اقدام، پشتوانه مناسبی است که زمینه توسعه فعالیت ها را گسترش می دهد.

    ملونی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برخی از فعالیت ها در حوزه کسب و کار نوین، اعتبار لازم را از طریق صندوق فناوری و شکوفایی در اختیار آنها قرار می دهد.

    وی ادامه داد: با توجه به رویکرد جدید معاونت، بحث تجاری سازی صندوق مطرح است و با اعطای بودجه و اعتبار، از ایده های جدید شرکت های نوپا و زایشی بخش خصوصی، پژوهشگران و دانشگاهیان حمایت می کند.

    مدیرکل جدید دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حمایت های این معاونت از صندوق پژوهش و فناوری فولاد در 5 مقوله شامل «ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان خصوصی و تعاونی با ارئه پشتیبانی مالی از آنها» و «مشارکت در سرمایه شرکت های خطرپذیر خارجی» است.

    وی افزود: همچنین، «حمایت از سرمایه های مردمی از طریق بانک های دولتی» و «مشارکت مستقیم در طرح های نوآورانه»، از دیگر مقوله های حمایت معاونت مذکور از صندوق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر