پروژه‌های سنگ‌آهن مرکزی ایران نیازمند۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ است

عصر معدن- مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی اعلام کرد: پروژه های توسعه این شرکت به‌عنوان بلوک مرکزی معدنی ایران، نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.;

پروژه‌های سنگ‌آهن مرکزی ایران نیازمند۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، براساس برنامه ریزی ها در افق 1404  تولید 55 میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است که در این میان یکی از مهمترین الزمات تحقق این هدف داشتن ذخایر کافی سنگ آهن و همچنین تکمیل زنجیره ارزش فولاد است به همین دلیل بررسی ذخایر سنگ آهن کشور و رفع موانع پیش روی فعالان این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سال نیاز به 162 میلیون تن سنگ آهن داریم که در حال حاضر معادن چادرملو، چغارت، سنگان، گلگهر، جلال‌آباد و میش دوان شش معدن اصلی سنگ‌ آهن ایران هستند که به همراه چندین معدن دیگر حدود 90 میلیون تن از نیاز این صنعت را تامین می‌کنند.

    ارزیابی ها نشان می‌دهد ایران حدود 18 میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد که حدود 1.7 میلیون تن از این سنگ آهن در منطقه بافق قرار دارد که در این منطقه  35 آنومالی شناسایی و اکتشاف شده است. شرکت سنگ آهن مرکزی از سال 1350 با بهره برداری از توده چغارت که بالغ بر 1286 متر ارتفاع اولیه آن بود فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اینکه این معدن در نزدیکی کویر قرار دارد در سال های اولیه بیشتر سنگ آن را به صورت دانه بندی شده به استان های اصفهان و ... برای فرآوری صادر می‌کرد و کم کم به سمت ایجاد حلقه های دیگر از زنجیره فولاد رفت تا  آنجا که پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در دستور کار این مجموعه قرار گرفت و  برنامه تکمیل تمام حلقه های زنجیره فولاد جزو برنامه های شرکت سنگ آهن مرکزی شد.به نحوی که بعد از راه اندازی کارخانه 4 میلیون تنی گندله، هم اکنون پروژه ساخت آهن اسفنجی نیز در این مجموعه در دستور کارقرار دارد.

    با توجه به اینکه کانسارهای سنگ آهن منطقه بافق شامل کانسارهای چغارت ، چاکز، آنومالی شمالی، چادرملو، آنومالی دی 19 ، میشدوان و شیطور است به اندازه کافی ذخیره معدنی دارد به همین دلیل توسعه زنجیره فولاد در این منطقه می تواند اقتصاد پایداری را ایجاد کند و هزینه های حمل و نقل ناشی از انتقال مواد معدنی زنجیره فولاد را به حداقل برساند.

    راه اندازی کارخانه پرعیارسازی در انومالی 8 سنگ آهن بافق

    محمد حسین مرادیان معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی درباره میزان ذخیره انومالی 8 می گوید: براساس ژیوفیزیک هوایی و زمینی میزان ذخیره احتمالی معدن 150 میلیون تن باشد و در 18 ماه آینده ذخیره نهایی معدن تعیین می شود و برای نخستین بار در کشور در انومالی 8 استخراج معدن به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد. البته در آینده نیز یک کارخانه پرعیارسازی در محدوده انومالی 8 احداث خواهد شد تا سنگ آهن با عیار پایین 10 تا 15 را تا سطح عیار 40 ارتقا دهد و بعد برای فرآوری در حلقه های پایین دستی معدن بکار گرفته شود.

    در حال حاضر کارخانه تولید گندله سه چاهون به عنوان بزرگترین کارخانه با تکنولوژی کوره دوار در ایران با ظرفیت 5 میلیون تن فعال است و بر مبنای ظرفیت موجود احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت 1.7 میلیون تن در دست اجراست، همچنین برای افزایش بهره وری در تولید، کارخانه های فرآوری سنگ های کم عیار و باطله معدن چغارت و سه چاهون در دست ساخت هستند و همچنین پروژه های در بحث تامین آب و برق پیش بینی شده است که بر مبنای آن پست برق 150 مگاواتی و بازچرخانی فاضلاب شهری یزد و بافق برای تامین آب مورد نیاز پروژه های زنجیره فولاد شرکت سنگ آهن مرکزی برنامه ریزی شده اند.

    مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در توضیح بیشتر عملکرد این مجموعه می گوید: در لایه پروژه های معدنی برآورد ذخیره بالای یک و نیم میلیارد تن ذخایر داریم و مهمترین کاری که باید پیگیری شود افزایش سرعت سرمایه گذاری و بهره برداری آن است. در سال گذشته پروژه D19  با مشارکت شرکت چادرملو را داشتیم. همچنین پروژه مشترک دشت یوز دره انجیر را هم نیز داشتیم که حدود 100 میلیون تن ذخایر دارد. البته پیش‌بینی بسیار بالاتری نیز از این ذخایر داریم که در این پروژه تجربه همزمان عملیات اکتشاف و استخراج را رقم زده ایم و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

    به گفته وی ، ما برای جهش جدی باید بتوانیم تمامی ظرفیت ها را فعال کنیم. در این مسیر در حال آماده سازی و بهره برداری باطله ها نیز هستیم که تا سال آینده بتوانیم دوباره به ذخیره جدیدی در معدن برسیم. همزمان برای معدن سه چاهون نیز مذاکراتی داریم که حداکثر بهره برداری از آنها را با ظرفیت 100 میلیون تن داشته باشیم. در کنار این موارد همزمان تعاملاتی با مجموعه سازمان انرژی اتمی داشتیم که چهار پهنه را به بهره برداری برسانیم. پهنه بزرگ مقیاس D8 که عملیات اکتشافی و بهره برداری در آن شروع شده است و ظرفیت حدود 200 میلیون تومان را دارد.

    وی ادامه داد: ما از معدن چغارت که به صورت کوه بوده شروع کردیم و بعد از آن معدن سطحی کارکرده و رسیدیم به معادنی که در عمر 140 متری است و امروز عملیات اکتشاف معدن هایی در عمق 400 متری که ذخیره قابل توجه دارند را داریم و معتقدیم بعد از آن باید به سوی عملیات معدنکاری زیرزمینی برویم.

    حمیدیان معتقد است: در حوزه صنعتی نیز ظرفیت 4 میلیون تنی تولید کنسانتره و 5 میلیون تنی تولید گندله و سایت های پرعیار سازی را داریم مجموعه کارخانجات آهن اسفنجی را از ابتدای سال شروع کردیم که زنجیره فعالیت های سنگ آهن مرکزی را توسعه دهیم. علاوه بر خط کنسانتره 2 میلیون تنی که در دستور کار داریم باید گفت تا 10میلیون ظرفیت کنسانتره در این منطقه وجود دارد. که برای تامین مالی و زیرساخت های این حوزه ها هم در حال مذاکره هستیم. در حوزه صنعتی ما نباید وارد رقابت با سایر شرکت‌های فولادی شویم و باید در حوزه های سرمایه گذاری صنعتی که توجیه اقتصادی دارد وارد شویم. با مجموعه های فولاد سازی بزرگ در حال مذاکره هستیم تا بیشتر نقش مکمل در تکمیل زنجیره های فولادی را داشته باشیم.

    وی در حوزه زیر ساختی شرکت گفت: در حوزه زیرساخت که حوزه های اصلی آن آب و برق است ورود کرده ایم. در حوزه برق سال قبل پروژه پست برق که چندین سال ناتمام مانده بود را افتتاح کردیم و در ادامه دو نیروگاه 25 مگاواتی تامین برق بر کارخانجات گندله سازی و کنسانتره سازی را نیز شروع کردیم که امیدواری یکی تا پایان تیرماه و بعدی تا مرداد به بهره‌برداری برسند. در حوزه تامین آب جمع آوری و تصفیه شهرستان بافق را داریم که در حال اتمام آن هستیم و در ادامه پروژه فاضلاب شهرستان یزد را نیز داریم که عملیات اجرایی در اواخر سال گذشته شروع شده که از آب های اصلی کمتر استفاده کنیم.

    به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی، این شرکت در منطقه بلوک مرکزی معدنی ایران در شهرستان بافق قرار دارد و قدیمی‌ترین، باسابقه‌ترین و پرپتانسیل ترین در سنگ آهن و سایر عناصر نادر خاکی است و متخصصین در دو مورد اذعان دارند، یکی ظرفیت های بسیار بالای حوزه معدنی و صنعتی که از دهه 50 فعال شده و نکته دوم با وجود این پتانسیل ها به فعلیت نرسیدن آن است. و امروز لازمه آن حضور سرمایه گذاران بوده که بتوانند از این ظرفیت عظیم شرکت با این همه پتانسیل فعال استفاده کنند و حدود 50 هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری جذاب و آماده در شرکت سنگ آهن مرکزی وجود دارد.

    مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی تاکید کرد: ما با رایزنی و ظرفیت سازی های مختلف برای فعال سازی آن تلاش کرده و معتقدیم اگر مجموعه های سرمایه گذاری مختلف به این فعالیت سرمایه‌گذاری اضافه شود قطعاً شتاب این موضوع و رسیدن به نقطه مطلوب سریع تر اتفاق میافتد و سودآوری آن برای وضع موجود شرکت هم جذاب خواهد بود. البته با سهامداران موجود شرکت مذاکره کردیم و آنها نیز موافق بودند. به دنبال این هستیم که در مجمع امسال موافقت کلی برای افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران موجود و سهامداران جدید را پیگیری کنیم البته سال قبل شرکت افزایش سرمایه داشته است تا بتوانیم پروژه‌ها را توسعه دهیم. موضوع بعدی عرضه در بورس است که از ظرفیت های مختلف تامین مالی بوده و امسال بتوانیم کارهای عرضه بورس را انجام دهیم و با برطرف شدن مشکلات نهایتاً سال آینده فعالیت های خود را در مجموعه بورس پیگیری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر