در نشست غریب پور با سرمایه گذاران تاکید شد؛

تفاهمنامه ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس،‌ آماده می شود

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: تفاهمنامه ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس آماده می شود.;

تفاهمنامه ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس،‌ آماده می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست بررسی برنامه 10 میلیون تنی تولید فولاد در منطقه خلیج فارس که با حضور مشاور طرح جامع فولاد، مدیران عامل شرکت های ملی فولاد ایران، فولاد مبارکه، گل گهر، منطقه خلیج فارس،‌ مادکوش،‌ صبا فولاد خلیج فارس و کاوه جنوب برگزار شد، تصریح کرد: با مشخص شدن ساختار تفاهمنامه اموری همچون سرمایه گذاری در بخش تامین آب، انرژی، بندر و نوع سرمایه گذاری ها تعیین خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه از تجربه شرکت های سرمایه گذار در منطقه خلیج فارس استفاده شود،‌گفت: باید نگاه جامعی به توسعه در این منطقه داشته باشیم و تکلیف کل بسته سرمایه گذاری از جمله نحوه ارایه زیرساخت ها روشن شود.

    در این نشست محمد ابکا مدیر عامل فولاد تکنیک و مشاور مادر طرح جامع فولاد جزئیات برنامه 10 میلیون تنی فولاد را ارایه کرد و گفت: برای تحقق این برنامه نیاز به 18 میلیون تن گندله و 11.9 میلیون تن آهن اسفنجی داریم. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید گندله سنگ آهن در منطقه خلیج فارس باید 13 میلیون تن افزایش یابد،‌ افزود: یکی از نکات مورد توجه، مقیاس های تولید است به گونه ای که بتوان تولید رقابتی و با هزینه پایین انجام داد.

    به گفته ابکا، برای تحقق این برنامه هزار مگاوات باید به ظرفیت تولید برق منطقه اضافه شود. وی به کل سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: برآورد کل سرمایه گذاری این برنامه 5.3 میلیون یورو است که1.6 میلیون یورو مربوط به بخش زیرساخت خواهد بود.

    مشاور مادر طرح جامع فولاد با تاکید بر ورود مواد اولیه و صدور محصولات با ارزش افزوده از این منطقه اظهار داشت: 10 میلیون تن از مواد اولیه این برنامه قرار است از طریق واردات تامین و در عین حال 5 میلیون تن از محصولات ساخته شده به خارج کشور صادر شود.

    وی تاکید کرد: تاکنون مواردی همچون جانمایی اجرای پروژه ها، بررسی مبادی تامین مواد اولیه و بررسی تامین زیرساخت ها به ویژه به صورت "متمرکز" انجام شده است.

    سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت استراتژیک اظهار داشت: در سال گذشته نحوه مشارکت و اجرای طرح های توسعه مشخص شده بود و اکنون با آماده شدن تفاهمنامه، شرایط اجرای این برنامه مشخص خواهد شد.

    حسن خلج طهرانی مدیر عامل منطقه خلیج فارس درباره زیرساخت ها گفت: مکاتبات مربوط به اجرای طرح های توسعه با مقامات مربوطه و سرمایه گذاران انجام شده است. وی ادامه داد: در برنامه کلان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، برنامه ایجاد 35 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر پیش بینی شده است.

    در این جلسه مدیران شرکت های سرمایه گذار نیز دیدگاه های خود را درباره اجرایی شدن این برنامه ارایه کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر