تولید صنایع فولاد ایران ۷۰۰ هزار تُن افزایش یافت

عصر معدن- انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که صنایع فولادسازی ایران «اُکتبر» امسال (۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۲) سه میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که با توجه به تولید ۲ میلیون و چهارصد هزار تُنی فولاد در «سپتامبر» سال جاری (۱۰ شهریور تا ۸ مهر ۱۴۰۲)، رُشد ۷۰۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.;

تولید صنایع فولاد ایران ۷۰۰ هزار تُن افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»م به نقل از ایرنا، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام برای ماه «اُکتبر» 2023 میلادی (9 مهر تا 9 آبان 1402) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به 150 میلیون تُن رسید که 0.6 درصد نسبت به تولید «اُکتبر» سال 2022 افزایش داشته است.

    این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده 63 کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید «اُکتبر» سال 2023 سه کشور از 10 کشور اول تولید کننده فولاد جهان، نسبت به تولید همین ماه در سال 2022، میزان تولید فولاد در هفت کشور هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و ایران افزایش داشته است.

    گزارش انجمن جهانی فولاد حکایت از رُشد 3.5 درصدی تولید فولاد ایران نسبت به سال گذشته دارد

    براساس این گزارش، صنایع فولادسازی ایران، «اُکتبر»امسال (9 مهر تا 9 آبان 1402)، 3 میلیون و یکصد هزار تُن فولاد خام تولید کرد که نسبت به میزان تولید فولاد در اُکتبر سال قبل، رُشد 3.5 درصدی را نشان می‌دهد.

    بر اساس این گزارشصنعت فولاد ایران با تولید سه میلیون و یکصد هزار تُن فولاد خام، در «اُکتبر» امسال، از نظر میزان تولید ماهیانه (ماه «اُکتبر») در رتبه هفتم فولادسازان برتر جهان قرار گرفت هرچند که از نظر میزان کل تولید در 10 ماه گذشته، ایران با تولید 25 میلیون و یکصد هزار تُن کماکان دهمین فولادساز برتر جهان است.

    «اُکتبر» امسال ترکیه با تولید سه میلیون تُن،آلمان با 2 میلیون و 900 هزار تُن و برزیل با تولید 2 میلیون و 600 هزار تُن فولاد خام همگی میزان تولید کمتری نسبت به ایران داشتند.

    تولید سه میلیون و یکصد هزار تُنی فولاد خام در «اُکتبر» امسال(9 مهر تا 9 آبان 1402) باردیگر نشان داد، در صورت نبود محدودیت تامین برق و گاز،صنایع فولاد، ایران به‌راحتی می تواند به رتبه هفتم برترین فولادسازان جهان صعود کند.

    بر پایه گزارش انجمن جهانی فولاد، صنایع فولادسازی ایران در«سپتامبر» امسال (10 شهریور تا 8 مهر 1402) که در آن ماه نیز محدودیت‌های انرژی بر صنعت فولاد پس از چندین ماه اعمال نشد، 2 میلیون و چهارصد هزار تُن فولاد خام تولید کرد که با توجه به تولید یک میلیون و 600 هزار تُنی فولاد در ماه «اوت» ( 10 مرداد تا 9 شهریور 1402)، رُشد 800 هزار تُنی در آن ماه ثبت شد.

     

    ایران همچنان در میان 10 فولادساز برتر جهان است

    بر اساس آخرین گزارش «میزان تولید جهانی فولاد خام» تهیه شده توسط انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در 10 ماه منتهی به انتهای «اُکتبر» 2023 به 25 میلیون و 100 هزار تُن رسید و ایران همچنان در میان 10 فولادساز برتر جهان قرار دارد.

    ایران در 10 ماه سال میلادی جاری موفق شد 25 میلیون و 100 هزار تُن فولاد خام تولید کند و در همین زمان چین 874 میلیون و 700 تُن، هند 116 میلیون و 300 هزار تُن، ژاپن 72 میلیون و 900 هزار تُن و آمریکا 67 میلیون و 400 هزار تُن فولاد خام تولید کردند و در رتبه های اول تا چهارم برترین فولادسازان جهان قرار گرفتند.

    روسیه با تولید 63 میلیون و 500 هزار تُن، کره جنوبی 55 میلیون و 900 هزار تُن در رتبه های پنجم و ششم فولادسازان برتر جهان قرار دارند.

    نزدیک‌ترین رقیبان ایران بین 10 فولادساز برتر جهان به ترتیب برزیل، ترکیه و آلمان هستند، بطوری‌که در 10 ماه 2023، برزیل با تولید 26 میلیون و 500 هزار تُن، ترکیه با تولید 27 میلیون و 500 هزار تُن و آلمان با تولید 30 میلیون و 100 هزار تُن فولاد خام، رتبه های هفتم تا نهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.

    درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌ «اُکتبر» سال 2023 نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد: بیشترین افزایش مربوط به 2 کشور هند و روسیه است که هند رُشد 15.6 درصدی و روسیه رُشد 9.5 درصدی را تجربه کردند و در رتبه های بعدی کره جنوبی با 6.5 درصد و ترکیه با 4.2 درصد و پس از آن ایران با 3.5 درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین «افزایش نقطه به نقطه» در مقایسه ماه «اُکتبر» امسال نسبت به ماه «اُکتبر» سال قبل قرار دارند.

    میزان کل تولید فولاد جهان با افزایش 0.2 درصدی در 10 ماه 2023 به یک هزار و 567 میلیون و 300 هزار تُن رسید، که برخی کارشناسان صنعت فولاد علت رُشد کم تولید این محصول راهبردی در ماه‌های اخیر را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

    رُشد 700 هزار تنی تولید فولاد ایران در «اُکتبر» امسال نسبت «سپتامبر» سال جاری نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول راهبردی در سال رونق تولید، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و این امر باعث شده قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران که از ابتدای خردادماه امسال در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی رسیده بود، شاهد تداوم ثبات قیمت باشد.

     

    تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

    بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین،هند و ژاپن هستند و چین ماه «اُکتبر» امسال 79 میلیون و 100 هزار تُن فولاد خام تولید کرد که 1.8 درصد نسبت به تولید همین ماه این کشور در سال قبل کمتر است.

    ماه «اُکتبر» امسال، هند با تولید 12 میلیون و 100 هزار تُن فولاد خام، رُشد 15.1 درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و 500 هزار تُن فولاد خام افزایش 2.6 درصدی در این بازه زمانی را ثبت کرد.

    بر اساس این گزارش،تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه «اُکتبر» امسال، 6 میلیون و 800 هزار تُن تخمین زده می‌شود که 3.4 درصد افزیش نسبت به ماه «اُکتبر» سال 2022 را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

    در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه «اُکتبر» 2023، روسیه 6 میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام تولید کرد که 9.5 درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید، جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد خام در جهان را مستحکم‌تر کرد.

    طبق این گزارش، ماه «اُکتبر» امسال، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و 500 هزار تُن تولید فولاد خام و با افزایش 6.5 درصدی در ارزیابی نقطه به نقطه در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

    براساس این گزارش، آلمان با تولید 2 میلیون و 900 هزار تُن و کاهش 8.8 درصدی،ترکیه نیز با تولید 3 میلیون تُن و افزایش 4.2 درصدی و برزیل با تولید 2 میلیون و 600 هزار تُنی و کاهش 10.2 درصدی در ارزیابی نقطه به نقطه ماه «اُکتبر» امسال به ترتیب رتبه های هفتم تا نهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

    میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان

    بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه«اُکتبر» امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و 900 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که 3.5 درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

    در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه، عضو انجمن جهانی فولاد، که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع 108 میلیون و 800 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که 0.8 درصد نسبت به تولید ماه «اُکتبر» سال 2022 افزایش داشته است.

    براساس این گزارش،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «اُکتبر» امسال تنها موفق به تولید 10 میلیون و 600 هزار تُن فولاد خام شدند که 7.1 درصد کاهش نسبت به ماه «اُکتبر» سال پیش را نشان می‌دهد.

    سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع سه میلیون و 600 تُن فولاد خام تولید کردند که 0.2 درصد کاهش نسبت به «اُکتبر» پارسال را نشان می‌دهد.

    کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع 9 میلیون و 300 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید، برابر با تولید سال قبل این کشورها در ماه «اُکتبر» است.

    روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع هفت میلیون و 400 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که 12.9 درصد افزایش نقطه به نقطه داشته است و بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

    کشورهای تولید کننده فولاد در آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع سه میلیون و 400 هزار تُن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید،کاهش 8.7 درصدی بصورت نقطه به نقطه را نشان می‌دهد.

    70 درصد فولادخام تولید شده خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

    کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «اُکتبر» امسال در مجموع پنج میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که پنج درصد افزایش نسبت به تولید ماه «اُکتبر» 2022 را نشان می‌دهد و 70 درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

    کارشناسان براین باورند که افزایش 3.5 درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه «اُکتبر» امسال نسبت به همین ماه در سال پیش ، عامل اصلی افزایش پنج درصدی تولید فولاد خاورمیانه در این بازه زمانی است زیرا افزون بر دو سوم فولاد تولیدی در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

    نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

    بی شک سهم استان اصفهان در تولید سه میلیون و 500 هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه «اُکتبر» امسال که موجب شد صنعت فولاد ایران بین 10 تولیدکننده جهانی فولاد قرار بگیرد و از نظر تولید ماهانه کشورمان به رتبه هفتم در تولید فولاد برسد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پُررنگی در کسب این موفقیت داشته‌اند.

    افزون بر 40 درصد فولاد خام کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و این استان مزیت‌های رقابتی زیادی از جمله نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده، نزدیکی به ذخایر و منابع معدنی غنی آهن و جمعیت و وسعت کافی دلیلی بر آن شده تا این استان نگاه ویژه تری به صنعت فولاد داشته باشد.

    هم اکنون میزان تولید فولاد در ایران حدود 30 میلیون تُن در سال است که بیش از 40 درصد آن در اصفهان تولید می شود، در افق چشم انداز 1404 ، مقرر شده است،ایران 55 میلیون تُن ظرفیت تولید فولاد داشته باشد و میزان صادرات فولاد از 9.5 میلیون تُن فعلی به 15 میلیون تُن در سال افزایش پیدا کند.

    چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان اصفهان را تشکیل می‌دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

    بر اساس این گزارش، انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود 85 درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر