افزایش قیمت زغال سنگ در بازار‌های جهانی

عصر معدن- کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت زغال سنگ در آخرین روز معاملات بازار جهانی (شنبه ۳۰ اردیبهشت) حدود ۲ درصد افزایش داشت.;

افزایش قیمت زغال سنگ در بازار‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، زینعلی گفت: هر چند که قیمت زغال سنگ در هفته‌های اخیر تغییر چندانی نداشت و در محدوده 118 دلار در هر تن دادوستد شد؛ اما در 6 ماه اخیر قیمت زغال سنگ حدود 45 درصد و در یک سال اخیر حدود 65 درصد کاهش قیمت را ثبت کرد.

    وی افزود: مهمترین دلیل کاهش قیمت این محصول در بازار‌های جهانی، کاهش قیمت گاز طبیعی در سطح جهان بوده است که آن هم به دلیل زمستان بسیار گرمتر از حد انتظار در اروپا و آمریکا بود که همین موضوع موجب استفاده زغال سنگ به عنوان یکی از سوخت‌های جایگزین در این راستا شد.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر در 6 ماه اخیر، اقتصاد چین با توجه به مشکلات ناشی از ویروس کرونا با چالش‌هایی مواجه بود که به نوسان قیمت زغال سنگ در بازار‌های جهانی دامن زد. اگر چه در سمت عرضه، استرالیا به عنوان دومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ، طوفان‌های استوایی را داشت که موجب کاهش عرضه زغال سنگ این کشور شد؛ اما کاهش این عرضه آن قدری نبود که بتواند موجب کاهش قیمت این محصول شود.

    زینعلی در خصوص پیش بینی قیمت زغال سنگ در ماه‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد که سناریوی محتمل برای این محصول، نوسان در قیمت‌های فعلی باشد و شاهد افزایش و یا کاهش قابل ملاحظه در این محصول وجود نداشته باشد.

    وی تاثیر کاهش قیمت زغال سنگ بر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را مهم دانست و گفت: چند سالی است که عملا با قیمت گذاری و فرمول قیمت گذاری شرکت‌های زغال سنگ، این ارتباط سودآوری شرکت‌ها از قیمت‌های جهانی زغال سنگ قطع شده است، چرا که در حال حاضر قیمت زغال سنگ شرکت‌های بورسی حدود 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان است که این کاهش قیمت زغال سنگ بر سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیرگذار نگذاشته است و این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت‌های بورسی از این کاهش قیمت زغال سنگ در بازار‌های جهانی در امان مانده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر