براساس آمار تجارت خارجی؛

جذب ۱.۴ میلیارد دلار کالای معدنی ایران توسط سه کشور

عصر معدن- بررسی آمار تجارت خارجی در دوره هشت ماهه امسال نشان می دهد که سه کشور عراق، ترکیه و افغانستان در مجموع یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار کالای بخش معدن وصنایع معدنی کشورمان را جذب کردند.;

جذب ۱.۴ میلیارد دلار کالای معدنی ایران توسط سه کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بر اساس جداول آماری مربوطه، در دوره مورد بررسی در مجموع هشت میلیون و 500 هزار تن کالای تولیدی این بخش روانه این سه کشور شد.

    سال 1397 به ازای هرتن صادرات مواد معدنی 160 دلار ارزآوری فراهم شد و در مجموع بیش از 9.2 میلیارد دلار ارزش صادرات ثبت شد.

    بررسی صادرات به کشور عراق در دوره این گزارش نشان دهنده صدور پنج میلیون و 713 هزار تن کالای معدن و صنایع معدنی به ارزش 798 میلیون دلار دارد که این رقم بیش از 50 درصد صادرات به این سه کشور را شامل می شود.

    همچنین ترکیه نیز در این مدت 512 هزار تن کالا به ارزش 393 میلیون دلار را جذب کرد و افغانستان هم در این مدت 2 میلیون و 275 هزار تن کالای معدن وصنایع معدنی ایران را به ارزش 291 میلیون دلار از آن خود ساخت.

    اکنون موضوع کرونا به عنوان یکی از دغدغه های تجارت خارجی ایران محسوب می شود و قطع ارتباط و یا عدم پذیرش محموله های تجاری به مقاصد کشورهای همسایه برنامه های این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    بررسی عملکرد تجارت خارجی در حوزه معدن وصنایع معدنی گویای آن است که ماهانه یک میلیون و 63 هزار تن کالاهای این بخش بین سه کشور عراق، ترکیه و افغانستان توزیع شده و ارزش ماهیانه آن هم رقم 185 میلیون دلار را نشان می دهد.

    واقعیت اینکه بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای مزبور با جمهوری اسلامی بمنزله مخاطره ای برای تداوم صادرات بخش معدن وصنایع معدنی است و می تواند به عنوان دغدغه و مانعی برای فروش شرکتها باشد و از سوی دیگر باعث رشد قیمت دلار در بازار بدنبال کاهش عرضه باشد.

    آمارها نشان می دهد بیش از 500 هزار نفر در بخش صنایع معدنی مشغول بکارند و سهم معدن هم 138 هزار نفر اعلام شده است.

    امروز 70 درصد ظرفیت حمل ریلی هم اختصاص به بخش معدن دارد و برآورد شده در افق 1404 سهم معدن در بخش حمل ریلی به رقم حدود 101 میلیون تن برسد.

    برابر آمار پارسال صادرات اقلام معدنی فلزی به وزن 28 میلیون تن به ارزش 6 میلیارد و 837 میلیون دلار بود و شمش فولادی به مهمترین کالای صادراتی این بخش 5.5 میلیون تن به ارزش دو میلیارد و 238 میلیون دلار بود و تولیدات فولادی صادراتی هم به ارزش یک میلیارد و 27 میلیون دلار محقق شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر