امیر صباغ با اشاره به عرضه مواد معدنی در بورس کالا:

معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند

عصر معدن- امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: عدم وجود یک فرمول و مرجع شفاف برای تعیین قیمت مواد معدنی در کشور، باعث استقبال شرکت ها برای انجام معاملات و کشف قیمت از طریق بورس کالا شده است. این در حالی است که فرمول ها و روش های کشف قیمت شرکت های پایین دست مانند تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم و مس در بورس کالا از سال ها قبل اجرایی شده و در حال انجام است.;

معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از کالاخبر؛ صباغ اظهار داشت: تاکنون فرمول مشخصی برای قیمت گذاری سنگ آهن یا سایر محصولات مرتبط با حوزه معدن وجود نداشت و طبیعتا شرکت ها برای آنکه بتوانند سهامداران خود را نسبت به قیمت های فروش راضی کنند مجبور به استفاده از مکانیزم فروش مزایده ای بودند. در این بین فرآیند موجود در بورس کالا به جهت سادگی و شفافیت بسیار بهتر از مزایده های سنتی گذشته است.

    روند منطقی قیمت محصولات معدنی

    صباغ با اشاره به اینکه اخیرا موجی منطقی را برای کشف قیمت از طریق بورس کالا در میان معدنی ها شاهد هستیم اظهار داشت: این اقدامی است که به نظر می رسد در آینده با افزایش عرضه ها بتواند قیمت محصولات معدنی را شفاف و در دسترس عموم قرار دهد.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اتفاقی که در بورس کالا و قیمت های کشف شده در آن رخ می دهد این است که بورس، حباب میان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را شفاف کرده و در بسیاری از مواقع از بین می برد. این حباب که بسیار هم مهم است تا پیش از عرضه محصولات در بورس کالا عمدتا نصیب تجار و افراد غیر حوزه تولید می شد. به بیان ساده تر قدرت چانه زنی و عدم وجود قیمت، گاهی باعث می شود افراد غیر از حوزه تولید و واسطه ها، سود هنگفتی را کسب کنند. با این تفاسیر اینکه شرایطی یکسانی برای خرید و فروش محصولات ایجاد شده، فرصت خوبی است و در آینده شاهد افزایش معاملات هم خواهیم بود.

    وی در پاسخ به این سوال که ضرایب قیمتی میان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییری داشته یا نه گفت: ضرایب قیمتی نه تنها تابع قیمت فولاد است بلکه نرخ دلار، قیمت های جهانی و مکان جغرافیایی تولید و مصرف بر روی آن اثرگذار است. پر واضح است که هزینه های حمل و نقل در ضرایب مربوطه تاثیرگذار بوده و مصرف کنندگان این پارامتر مهم را نیز در محاسبات خرید از بورس کالا مدنظر قرار می دهند.

    مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: قیمت های جهانی، عوارض صادراتی و هزینه های حمل نیز از آن جهت در نرخ های تعیین شده مهم است که در آینده در صورت نبود متقاضی برای محصول عرضه شده در بورس، امکان صادرات برای محصول مربوطه فراهم خواهد بود. انتظار ما این است که شرکت های مختلف براساس کیفیت محصول، جانمایی و زمان عرضه، قیمت های مختلفی را ارائه دهند.

    وی تصریح کرد: ضرایب قیمتی چادرملو با عرضه سنگ آهن و کنسانتره در بورس کالا شفاف شده و با عرضه کنسانتره و گندله گل گهر و آهن اسفنجی سایر شرکت ها در بورس این ضرایب به مرور زمان شفاف تر و دقیق تر هم خواهد شد.

    سازوکار بورس، محرک سرمایه گذاری در بخش معدن

    صباغ در خصوص تاثیر عرضه زنجیره بالادست فولاد در بورس کالا بر افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه معدن گفت: این اقدام قطعا محرک سرمایه گذاری در حوزه معدن خواهد بود. البته حوزه معدن اکنون جدا از منابع مالی به پتانسیل های سرمایه گذاری نیازمند است یعنی معدن، پروژه می خواهد. برای آنکه بتوانیم پروژه هایی در حوزه معدن به ویژه سنگ آهن تعریف کنیم لازم است که میزان اکتشافات کشور را افزایش دهیم تا ذخایر بزرگتری کشف شوند و در ادامه بر روی آنها برنامه سرمایه گذاری صورت گیرد. زمانی که ذخایر محدود باشند نمی توان پروژه های متعدد معدنی و سرمایه گذاری زیادی تعریف کرد و در نتیجه شرکت ها مجبور به سرمایه گذاری در سایر بخش ها خواهند بود و در زنجیره حرکت کنند.

    وی تاکید کرد: بنابراین یکی از اقداماتی که دولت باید در جهت رشد سرمایه گذاری در حوزه معدن انجام دهد کمک به تعریف یا افزایش پروژه های معدنی در کشور است تا واحدهای معدنی با منابع مالی خود آنرا اجرا نمایند و اکنون فرصت خوبی برای این کار است. دولت می تواند با تسهیل فرآیندها و شرایط اکتشاف در کشور و همینطور آزادسازی محدوده های معدنی برای بخش خصوصی و گسترش این کار، محرک کافی و لازم را برای سرمایه گذاری حوزه معدن در آینده فراهم کرده و رشد اشتغال و افزایش سطح تولیدات معدنی را رقم بزند.

    مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در بخش پایانی صحبت های خود ضمن اشاره به عرضه موفق آهن اسفنجی در بورس کالا طی هفته گذشته عنوان کرد: رقیب آهن اسفنجی در بازار، قراضه است.

    قراضه اکنون در ایران به بهای بیش از 10 میلیون تومان به ازای هر تن فروخته می شود در حالی که آهن اسفنجی بعد از رقابت 5 درصدی 8200 تومان به ازای کیلوگرم فروخته شد، هرچند که هنوز اختلاف وجود دارد اما با افزایش عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا در آینده می توانیم ثبات قیمتی را شاهد باشیم.

    هدف از عرضه ها در بورس چیست؟

    صباغ تصریح کرد: موضوع مهمی که فعالان زنجیره فولاد باید به آن توجه کنند این است که هدف از عرضه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش قیمت نیست بلکه هدفی که شرکت ها به دنبال آن هستند کشف بهینه قیمت است و قطعا اگر حجم عرضه افزایش پیدا کند از کشف قیمت ها نیز می توان اطمینان بیشتری داشت.

    وی با تاکید دوباره این موضوع که هدف از عرضه محصولات زنجیره بالادستی فولاد در بورس کالا گران کردن این محصولات نیست افزود: اکنون قیمت ها به صورت نقطه ای و spot است اما زمانی که بتوان به صورت ماهانه یک یا 2 میلیون تن کنسانتره و گندله در بورس عرضه کرد آن وقت می توان گفت قیمت ها به نقطه واقعی خود نزدیک شده است؛ بنابراین هدف از عرضه تنها شفاف شدن نرخ هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر