دولت به بخش خصوصی کمک نکرد:

قدم اول را انجمن سنگ آهن برداشته، اکنون نوبت معدنکاران است

عصر معدن- رئیس هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران در دومین بازدید استانی خود و در جلسه احیای معادن کوچک و متوسط استان زنجان به بررسی وضعیت معادن سنگ‌آهن کشور پرداخت.;

قدم اول را انجمن سنگ آهن برداشته، اکنون نوبت معدنکاران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصر معدن»، در این جلسه که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران، رئیس خانه معدن ایران، نماینده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و دبیر کارگروه احیای معادن کوچک و متوسط، معاونت معدنی سازمان صمت استان زنجان و جمعی از معدنکاران سنگ‌آهن این استان برگزار شد، مهرداد اکبریان به نقش دولت در حمایت از معادن بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: دولت با وجود صحبت‌های فراوان در طول این سال‌ها به واقع حامی بخش خصوصی نبوده و بخش خصوصی معدن ایران نتوانسته سرمایه و فناوری‌های نوین خارجی را جذب کند.
    وى ادامه داد: معدنکاری یک کسب و کار است و کسب و کار باید درآمد داشته باشد. زمانى که معدندار در موقعیت ضرر قرار می گیرد، چه کسی حمایتش می کند؟ در تمام این سالها وضعیت معادن کوچک و متوسط ایران بسیار وابسته به تقاضای چین بوده است و هیچ کس هیچ حمایتی از معادن سنگ آهن نکرده و اجحاف زیادی در حق معادن سنگ آهن ایران شده است. معادن غیر فعال و نیمه فعال زیادی به دلیل همراه نبودن دولت با بخش خصوصی ، در کشور وجود دارند.
    اکبریان تصریح کرد: انجمن سنگ آهن ایران  طبق توافقات به عمل آمده در صدد است این معادن و مشکلاتشان را شناسایی کند. طبق رایزنی های به عمل آمده از سوی انجمن سنگ آهن با دولت،کارگروهی با عنوان احیای معادن کوچک و متوسط تشکیل شده است
    وى بیان کرد:واقعیت این است که در بیشتر معادن ایران اکتشافات سطحی انجام شده است. شاید یک معدن کوچک نشانه یک ذخیره بزرگ باشد. بنا براین اگر ورود پیدا کنیم و مشکلات را مرتفع کنیم معادن کوچک شاید بتوانند تبدیل به معادن بزرگ شوند.
    اکبریان گفت: در داخل به دلایل مختلف از قبیل هزینه ی حمل، عیار، هماتیتی بودن سنگ آهن و ... سنگ آهن معدنکار را نمی خرند. آمدیم صادر کنیم گفتند خام فروشید. دلیل اصلی این بود که ما نقشه راه و برنامه طولانی مدتی نداشتیم. 
    وى اظهار کرد: در حال حاضر هم نگرانی من به عنوان جزئی از خانواده سنگ آهن ایران همین است. بی تردید معادن کوچک و متوسط یکی از حساس ترین منابع درآمدی این کشور و یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال در مناطق محروم هستند. یا باید به طور کل معادن را رها کنیم و یا اگر نمی خواهیم این ظرفیت از بین برود راه های متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد.

    اکبریان تاکید کرد: ما به عنوان انجمن قدم اول را برداشته ایم مکاتبات و رایزنی ها انجام شده و دولت قبول کرده در کنار بخش خصوصی بایستد و در احیا و مرتفع کردن مشکلات معادن، بخش خصوصی را یاری دهد، قدم بعدی خود معدنکار است . در این مرحله باید معدنکاران سنگ آهن و مشکلات و محدودیت هایشان را شناسایی کنیم و برای حل این مشکلات برنامه ریزی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر